10.25.2021 10:08

Si noul an pare promitator

2016 – început promitator pentru piata auto din Romania

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în luna ianuarie 2016, o crestere generala de 18,70% comparativ cu prima luna din 2015, cifra în interiorul careia avem autoturismele cu o crestere de 13,80%.

Din analiza datelor istorice, consemnam faptul ca vânzarile din luna ianuarie 2016 sunt cele mai mari pe care operatorii din piata auto le-au înregistrat în ultimii 7 ani (2010 – 2016).

Si pe plan european remarcam o crestere generala consistenta a vânzarilor de autoturisme, respectiv +9,30% pe întreg anul 2015. Practic, cu exceptia unei singure tari, toate statele membre UE au înregistrat cresteri. Este astfel evident faptul ca în cele mai mari piete auto din UE, anul 2015 consemneaza cresteri relativ importante la categoria autoturisme, astfel:

– Germania +3,30%

– UK +2,90%

– Franta +3,90%

– Italia +17,40%

– Spania +12,10%

In România, vânzarile realizate în luna ianuarie 2016 au fost, ca si în anii precedenti, sustinute de achizitiile de autoturisme realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 88% (vs. 12% pers. fizice).

Ar fi de remarcat faptul ca în comparatie cu Ianuarie 2015, ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut cu 2 puncte procentuale (de la 14%), efectul de asteptare al Programului “Rabla” fiind evident.

Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observa faptul ca în ianuarie 2016 importurile de autoturisme rulate au scazut fata de 2015 cu 6,90%. Cu toate acestea, raportul dintre cele noi si cele rulate ramâne unul ridicat, respectiv 2,8 autoturisme rulate intrate în parc la unul nou vândut.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna ianuarie 2016 s-au produs 30.842 de autovehicule, cu 8,80% mai putin decât în luna similara din 2015, dar în crestere cu 9,10% fata de luna precedenta (decembrie 2015)

Dintre acestea, 26.671 au fost produse de catre Dacia si 4.171 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 15.192 unitati (cu 10,20% mai mult decât în ianuarie 2015), urmat de Ford B-MAX (4.171 unitati, – 39,70%), Dacia Sandero (4.112 unitati, + 9,30%), Dacia Logan (3.933 unitati, – 37,50%) si Dacia Logan MCV (3.434 unitati, +12%).

Dacia-Duster

II. Exportul

Cu cele 26.963 unitati exportate în luna ianuarie 2016, consemnam o scadere de 15,20% comparativ cu luna similara din anul 2015, dar cu 13,40% mai mult decât luna precedenta (decembrie 2015).

Cel mai exportat model în prima luna din 2016 a fost Dacia Duster (14.473 unitati), în crestere fata de 2015 cu 5,80%, urmat de Ford B-MAX (4.012 unitati, – 40,50%), Dacia Logan (3.186 unitati, – 38,60%), Logan MCV (2.752 unitati, -13,50%) si Dacia Sandero (2.540 unitati, -15,70%).

Ar mai fi de remarcat faptul ca cca. 87,40% din productia nationala a fost exportata, comparativ cu 94% cât s-a înregistrat luna ianuarie a anului trecut.

Dacia-Logan

III. Vânzarile

Cu un volum total de 6.604 unitati vândute în prima luna din 2016, consemnam o crestere importanta pe ansamblul pietei de 18,70% comparativ cu ianuarie 2015.

Autoturismele, care reprezinta 77,40% din vânzarile înregistrate în prima luna din 2016 (5.111 unitati), înregistreaza o crestere de 13,80%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), una de 39,70%.

La autoturisme, top-ul pe marci în aceasta prima luna este condus de catre Dacia, cu 1.258 de unitati (24,60% din total piata), urmata de Volkswagen cu 621 unitati (12,20%); Skoda 563 unitati (11%); Ford 457 unitati (8,90%); Renault 272 unitati (5,30%); si Seat, 190 unitati (3,70%).

Pe modele, cu cele 601 unitati livrate pe piata autohtona, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în prima luna a lui 2016, urmat de Skoda Octavia, 291 unitati, Dacia Sandero, cu 189 unitati, Seat Leon, 181 unitati si Dacia Duster, cu 157 unitati.

Analizând segmentarea pe clase, observam faptul ca doar segmentul F (lux) înregistreaza scaderi fata de ianuarie 2015.

Toate celelalte consemneaza cresteri solide (Clasa MPV +38,70%, Clasa D +26,10%, Clasa E +17,20%, Clasa B +14,40% si Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata, +12,50%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere de 59,40%, dar în scadere fata prima luna din 2015 (67,20% din piata).

Situatia din piata ne arata faptul ca, din primle 10 marci / modele cele mai vândute, 8 marci si respectiv 9 modele au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (59,40%).

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice 100%, prima luna din 2016 (39 de unitati) consemneaza o crestere a acestui segment cu cca. 130% fata de ianuarie
2015 (17 unitati).

In functie de culoarea preferata, alb si gri domina în continuare cererea, acestea înregistrând 31,10% si respectiv, 23,70% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu 15,80% si negru cu 13,70%.

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 23,80% sunt import Germania, 21,60% sunt de provenienta autohtona, 12,50% din Cehia; 9,90% din Spania si 7,10% din Franta.

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au scazut în prima luna a lui 2016 cu 15,80% fata de ianuarie 2015, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere importanta, respectiv de 25,90%.

Alte studii si analize pot fi gasite pe www.apia.ro 

Comentarii (1):

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto