10.20.2021 1:03

Cresterea pietei auto se tempereaza in luna iulie

Luna iulie da semnale de temperare a cresterii pietei auto din Romania

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule, atat la autoturisme, cat si la vehicule comerciale, au înregistrat, în primele 7 luni ale anului 2015, o crestere de 15,80% fata de aceeasi perioada din 2014.

In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o crestere de 13,40%.

Apar însa semnale de temperare a cresterilor înregistrate în lunile anterioare, acestea fiind cu atât mai interesante cu cât cererea ar fi trebuit sa fie, totusi, ceva mai consistenta în aceasta perioada ca urmare a demararii târzii a “Programului Rabla”.

Un indicator elocvent în sustinerea acestei afirmatii este media zilnica a vânzarilor, care în luna iulie a fost mai mica cu 19% fata de iunie si cu 29% fata de mai 2015.

Pe plan european observam în luna iulie dar si pe total 7 luni, o evolutie pozitiva a segmentului de autoturisme, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând cresteri.

Relevante pentru aceasta analiza sunt principalele piete, care dupa 7 luni înregistreaza urmatoarele evolutii:

– Germania: +5,60%

– UK: +6,50%

– Franta: +5,60%

– Italia: +15,20%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 7 luni din 2015, de 75%, în continua scadere fata de acum doua luni, când ponderea era de 81%.

Aceasta evolutie se justifica prin impactul Programului “Rabla” care, pe de-o parte, a generat o asteptare în piata în primele 4 luni ale anului si ca atare si volume mai mici pe segmentul persoanelor fizice iar, pe de alta parte, a generat în ultimele trei luni volume mai mari în rândul persoanelor fizice.

Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, trebuie remarcat ca, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, se manifesta o tendinta de crestere a importurilor de autoturisme rulate care înregistreaza, în primele 7 luni ale anului 2015, un avans de 13,40%, comparativ cu perioada similara din 2014 (135.208 în 2015 fata de 119.208 în 2014).

Peste 76% (cca. 103.000 unitati) dintre acestea au o vechime de cel putin 8 ani (vârsta la care vehiculele existente în parcul auto national pot fi casate prin Programul “Rabla”).

Astfel, avem, dupa 7 luni din 2015, un raport de 3,1 la 1 între importurile de autoturisme rulate si vânzarile celor noi, relativ similar cu cel care se înregistra în aceeasi perioada a anului 2014.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna iulie 2015 s-au produs 39.406 de autovehicule, cu o crestere semnificativa, de 13,3%, fata de luna precedenta.

Cu acest volum, înregistram în primele 7 luni ale anului 2015, o productie totala de 251.839 unitati, în crestere cu 2,30% comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut.

Dintre acestea, 221.335 au fost produse de catre Dacia si 30.504 de catre Ford.

Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster, din care au fost fabricate 104.268 unitati (cu 4,80% mai mult decât în aceeasi perioada a anului 2014), urmat de Dacia Logan (51.712 unitati, in scadere cu 5,60% fata de aceeasi perioada a anului 2014), Dacia Sandero (40.493 unitati, cu 36,40% mai mult decât in 2014), Ford B-MAX (30.504 unitati, cu 16,50% mai putin decât în 2014), si Dacia Logan MCV (24.862 unitati, cu 3,40% mai putin decât în 2014).

Dacia-Logan

II. Exportul

Cu cele 228.306 unitati exportate în aceste prime 7 luni ale anului 2015, consemnam o crestere totala de 0,20% fata de perioada similara din 2014, comparativ cu situatia la 6 luni, când se înregistra o scadere de 0,60%.

Cel mai exportat model în primele 7 luni din 2015 a fost Dacia Duster (99.707 unitati), urmat de Dacia Logan (38.186 unitati) si de Dacia Sandero (36.350 unitati).

Ar mai fi de remarcat faptul ca cca. 91% din productia nationala realizata în aceste 7 luni din 2015 a fost exportata, comparativ cu aproximativ 93% cât se înregistra anul trecut în aceeasi perioada.

Dacia-Logan

III. Vânzarile

Cu un volum total de 66.054 unitati vândute în primele 7 luni ale anului 2015, consemnam fata de perioada similara din 2014, o crestere totala importanta, de 15,80%, in scadere totusi, fata de luna precedenta a anului curent, cifra în interiorul careia avem autoturismele cu +13,40%.

La autoturisme, dupa 7 luni din 2015 top-ul pe marci este condus de catre Dacia, cu 19.822 de unitati (36,50% din total), urmata de Volkswagen cu 5.192 unitati (9,60%); Skoda 4.896 unitati (9%); Ford 3.434 unitati (6,30%); Renault 3.369 unitati (6,20%) si Opel, 1.928 unitati (3,60%).

Pe modele, cu cele 9.341 unitati, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 7 luni ale anului 2015, urmat de Dacia Duster, cu 3.868 unitati, Dacia Sandero, cu 3.617 unitati, Skoda Octavia, 2.244 unitati si Dacia Logan MCV, cu 1.833 unitati.

Analizând segmentarea pe clase, observam faptul ca toate clasele consemneaza cresteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +62,20%; Clasa F +27.30%; SUV +26,30%; Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata, +14,50%).

Dacia-Logan

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care, la 7 luni, ajunge la 54%, in continua scadere de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizarile diesel reprezentau 67,40% din piata) si mai mica decat cea din 2014 (54,60%).

Situatia din piata ne arata faptul ca 8 marci si respectiv 9 modele au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (54%), vârfurile fiind BMW la marci (93,40%) si Volkswagen Passat la modele (96,10%).

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, în primele 7 luni ale acestui an au fost vândute 246 de unitati (din care 16 electrice 100%), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, când au fost vândute 129 unitati, doar 2 fiind electrice.

In ceea ce priveste norma de poluare a autoturismelor comercializate, putem observa faptul ca, desi Euro 6 devine obligatorie la înmatriculare de la 1 septembrie 2015, sunt marci care deja ofera modele dotate cu astfel de motorizari.

Dacia-Sandero

Mai concret, din totalul autoturismelor vândute în primele 7 luni din 2015, cca. 19.40% sunt echipate cu motoare Euro 6 (10.521 unitati), în timp ce, dupa perioada similara din 2014 acest procent era de numai 4% (1.897 unitati).

In ceea ce priveste clasificarea în functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel:

– 34,50% sunt de proveninenta autohtona

– 17% sunt import Germania

– 9,90% din Cehia

– 7,80% din Spania

– 7,20% din Franta

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, în aceste 7 luni din 2015, cu 22,20% fata de aceeasi perioda din 2014, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 9,20%.

sursa: APIA 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto