10.19.2021 12:42

10 luni de crestere in acest an

Piata auto din Romania a inregistrat în luna octombrie a X-a luna de crestere din 2015

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele 10 luni ale anului 2015, o crestere de 17,70% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o crestere de 15,90%. Aceasta consolidare a cresterii de pâna acum este data si de vânzarile mai mari cu 20,30% înregistrate în luna octombrie 2015 fata de luna septembrie.

Si pe plan european observam o crestere generala în luna octombrie 2015 fata de aceeasi luna din 2014, fapt ce sustine trendul crescator de pâna acum, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând la 10 luni cresteri relativ importante pe segmentul de autoturisme, astfel:

– Germania +5,10%

– UK cu +6,40%

– Franta +5,70%

– Italia +14,70%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 10 luni din 2015, de 73%, cu un raport de 68% vs. 32% în favoarea pers. jur. în luna octombrie).

Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (dupa cum mentionam în analizele anterioare), se observa faptul ca, în acest an s-a manifestat o tendinta de crestere a importurilor de autoturisme rulate care ajung sa înregistreze, în primele 10 luni ale anului 2015, un avans de 12,80%, comparativ cu perioada similara din 2014 (cca. 204.000 unitati în 2015 fata de cca. 181.000 în 2014, mare parte dintre acestea fiind nefiscalizate).

Dacia-Logan

Astfel, avem, la 10 luni din 2015, un raport de 3,2 la 1 (cu unul de 3,3 la 1 în octombrie) între importurile de autoturisme rulate si vânzarile celor noi, usor mai ridicat comparativ cu cel care se înregistra dupa aceeasi perioada din anul 2014 (3,1 la 1).

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna octombrie 2015 s-au produs 30.421 de autovehicule, cu 27,60% mai putin decât în luna similara din 2014.

Cu aceasta cifra, care este cea mai mica din acest an (dar cu o luna anterioara care a fost un maxim pentru acest an), se înregistreaza în primele 10 luni ale anului 2015, o productie totala de 328.776 unitati, în scadere cu 0,20% comparativ cu perioada similara din anul trecut.

Dintre acestea, 286.789 au fost produse de catre Dacia si 41.987 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care, în aceste 10 luni din 2015 au fost fabricate 141.278 unitati (cu 0,8% mai mult putin comparativ cu aceeasi perioada a anului 2014), urmat de Dacia Logan (62.277 unitati, în scadere cu 9,40% fata de aceeasi perioada a anului 2014), Dacia Sandero (48.436 unitati, cu 29,50% mai mult decât in 2014), Ford B-MAX (41.987 unitati, cu 8,50% mai putin decât în 2014), si Dacia Logan MCV (34.798 unitati, cu 0,30% mai putin decât în 2014).

Dacia

II. Exportul

Cu cele 301.580 unitati exportate în primele 10 luni ale anului 2015, consemnam practic acelasi volum (-0,10%) cu cel din perioada similara din 2014.

Cel mai exportat model în primele 10 luni din 2015 a fost Dacia Duster (135.155 unitati, respectiv +1,40% fata de aceeasi perioada din 2014), urmat de Dacia Logan (48.191 unitati, în scadere cu 16,60% fata de 2014), Dacia Sandero (43.760 unitati, +33,70%), Ford B-MAX (41.804 unitati, -8,70%) si Dacia Logan MCV (32.670 unitati, +1,10%).

Ar mai fi de remarcat faptul ca cca. 92% din productia nationala realizata în aceste 10 luni din 2015 a fost exportata, procent similar cu cel care se înregistra si anul trecut dupa 10 luni.

1-logan1

III. Vânzarile

Cu un volum total de 97.807 unitati vândute în primele 10 luni ale anului 2015, consemnam, fata de perioada similara din 2014, o crestere totala importanta, de 17,70%.

Autoturismele, care reprezinta 82% din acest volum (79.739 unitati), înregistreaza o crestere de 15,90% fata de aceeasi perioada din 2014, iar vehiculele comerciale, una de 27,60%.

La autoturisme, dupa 10 luni din 2015 top-ul pe marci este condus de catre Dacia, cu 27.986 de unitati (35,10% din total piata), urmata de Volkswagen cu 7.960 unitati (10%); Skoda 7.245 unitati (9,10%); Ford 4.991 unitati (6,30%); Renault 4.832 unitati (6,10%) si Opel, 2.953 unitati (3,70%).

Pe modele, cu cele 13.379 unitati livrate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 10 luni ale anului 2015, urmat de Dacia Duster, cu 5.366 unitati, Dacia Sandero, cu 4.926 unitati, Skoda Octavia, 3.298 unitati si Dacia Logan MCV, cu 2.612 unitati.

Analizând segmentarea pe clase, observam faptul ca doua sunt segmentele care la 10 luni înregistreaza scaderi, respectiv Clasa A (-4,30%) si Clasa E (-3.30%). Toate celelalte consemneaza cresteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +45,70%; SUV +29,60%; Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata +16,90%; Clasa F +12,60%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care, la 10 luni, ajunge la 53,30%, în continua scadere, însa, de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizarile diesel reprezentau 67,40% din piata) si mai mica decât cea din perioada ianuarie-octombrie 2014 (55,30%).

Situatia din piata ne arata faptul ca 8 marci si respectiv 7 modele au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (53,30%).

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, în primele 10 luni ale acestui an au fost vândute 411 de autoturisme noi (din care 25 electrice 100%), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, când au fost vândute 182 unita?i (din care doar 6 erau electrice 100%).

In functie de culoarea preferata, în aceste prime 10 luni, cele mai multe autoturisme noi vândute au fost de culoare alba (35,10%), urmate de cele gri (22,20%) si cele albastre (17,40%).

Dupa clasificarea în functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 33,10% sunt de provenienta autohtona, 17,40% sunt import Germania; 10% din Cehia; 7,80% din Spania si 7,40% din Franta.

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, în aceste 10 luni din 2015, cu 26,50% fata de aceeasi perioda din 2014, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 11,20%.

sursa: www.apia.ro 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto