01.23.2022 11:48

Piata auto din Romania in prima jumatate a anului

Piata auto pe primul semestru din 2012, prefigureaza cel mai slab an din ultimii 12

In 2001 se vindeau pe piata româneasca putin peste 92.000 de autovehicule, din care circa 72.000 autoturisme. Datele de vânzari înregistrate la jumatatea lui 2012 justifica (din pacate!) pe deplin posibilitatea ca în acest an sa avem un volum similar cu cel de acum 11 ani. Astfel, pe primele 6 luni din 2012 au fost vândute circa 36.000 de autoturisme si aproximativ 7.000 de vehicule comerciale si microbuze, aceste volume ducând piata auto, pe ansamblul sau, la un -16% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In schimb, remarcam o crestere puternica a intrarilor de autovehicule rulate, care sunt de circa 2,5 ori mai mari decâte cele noi (in conditiile in care pietele mature ale Europei consemneaza in medie un raport invers: 1 autoturism rulat la fiecare 3 autoturisme noi), înregistrând un plus de 66% fata de primele 6 luni ale lui 2011. In ceea ce priveste vârsta acestora, este de remarcat ca doar 25% au sub 5 ani vechime.

Contextul european nu este nici el mai favorabil pietei auto (-8%), fiind state care se confrunta cu scaderi importante (de pâna la 40%), cele mai mari fiind chiar pe piete importante precum Portugalia, Grecia, Italia ori Franta. In contrapondere, tari precum Marea Britanie, Germania, Olanda, se bucura de evolutii pozitive, volumele de anul acesta fiind, pâna acum, usor mai mari fata de cele de anul trecut.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala.

In luna iunie s-au produs 22.462 autovehicule, cu 30% mai putin decât în luna precedenta, ceea ce face ca pe semestrul I sa înregistram, comparativ cu perioada similara a anului precedent, o scadere totala de 7,40% (164.590 unitati). In interiorul acestei cifre, avem scaderea înregistrata de catre autoturime de 5,50%, si cea, mult mai importanta a vehiculelor comerciale usoare de 30,70%, aceasta din urma datorata absentei în 2012 a productiei modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut.

In conditiile unei cereri interne, în continuare extrem de reduse, 93% din productia din aceste prime 6 luni a fost exportata.

II. Exportul.

Si la acest capitol înregistram o scadere generala de 1,50% fata de aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 153.108 unitati. În interiorul acestei cifre, avem cresterea autoturismelor cu 0,90% (volum total 144.914 unitati fata de 143.612 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistreaza o scadere de 30,40% (volum total 8.194 unitati, fata de 11.830 în 2011). Scaderea înregistrata la vehiculele comerciale are aceeasi cauza mentionata mai sus, respectiv absenta din date a modelului Transit Connect, care a fost scos din productia nationala de catre Ford, acesta fiind înlocuit în 2012 cu autoturismul B-MAX, care poate contribui la cresterea volumelor de export în ultimul trimestru al  anului.

Cel mai cautat model la export în luna iunie a fost în continuare Dacia Duster, 10.108 unitati, acesta fiind, detasat, pe primul loc dupa primele 6 luni cu un total de 69.862 unitati, (45% din numarul total de autoturisme exportate), urmat de Logan (4.879 unitati în iunie  si un total de 23.088 în 2012) si Sandero (4.379 unitati în luna iunie si un total de 32.068 în 2012).

III. Vânzarile.

Vânzarile de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au scazut cu 15,80% fata de aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 42.990 unitati, autoturismele înregistrând o scadere mai mare, de 16,80%, la un volum de 35.950 unitati.

La autoturisme, în primul semestru din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 9.653 unitati vândute (27% din total), urmata de Volkswagen (4.035 unitati / 11,20%), Skoda (3.357 unitati / 9,30%), Renault (2.518 unitati / 7%), Ford (2.350 unitati / 6,50%) si
Hyundai (1.527 unitati / 4,20%).

Pe modele, avem pe primul loc Dacia Logan cu un volum total în 2012 de 4.875 unitati vândute, cu care ocupa confortabil pozitia de lider, urmat de Dacia Duster, care, cu cele 2.734 unitati, ocupa locul 2. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (1.710 unitati), urmata de catre Renault Clio si Logan MCV.

Analizând segmentarea pe clase, daca pâna acum unele segmente, chiar daca de volum redus (cum sunt cele din clasele D, E, F si chiar SUV), înregistrau cresteri, chiar semnificative, fata de anul trecut, în luna iunie se mai regasesc doar 2 clase pe plus, respectiv Clasa E / premium (+33% la un volum total de 517 unitati) si SUV (+2,90% pe un
volum de 7.300 unitati). Celelalte (A-C si monovolum) care sunt de volum si de regula, sunt mai accesibile, înregistreaza scaderi de 22%-23%.

In functie de tipul de combustibil, pe primul semestru din 2012 raportul dintre diesel si benzina este favorbil motoarelor diesel, care înregistreaza o cota de piata de 50,20% fata
de 41,50% în 2011. Ca urmare, desi vânzarile totale de autoturisme au înregistrat un regres de 16,80%, vânzarile de autoturisme cu motoare diesel au avut o crestere de circa 0,60% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Alte situatii utile unei analize detaliate a pietei auto sunt cele legate de raportul dintre persoanele fizice si cele juridice în ceea ce priveste achizitia de autoturisme, emisia de CO2
sau preferinta pentru anumite culori.

Astfel, livrarile catre persoanele fizice au scazut constant, astfel încât astazi ele mai reprezinta o cota de doar 31%, restul de 69% fiind achizitionate de catre persoanele juridice.

Evident, la aceasta situatie contribuie si valoarea scazuta a Programului “Rabla” din acest
an.

In ceea ce priveste emisia medie de CO2, estimam ca aceasta este de cca. 140g/km pentru autoturismele noi (ceea ce însemana un progres remarcabil fata de anii trecuti), majoritatea distribuitorilor având disponibile modele extrem de eficiente din punct de  vedere energetic. Totusi, la nivel national aceasta medie este afectata negativ de vehiculele rulate nou intrate în parc, acestea având o medie a emisiilor de CO2 superioara (care, dintr-o alta perspectiva, afecteaza si costul carburantului, consumul / km, fiind în relatie directa cu emisia de CO2).

Referitor la preferinta pentru culori, cele mai cautate sunt alb si gri (27%-28%), urmate
de albastru (14%) si negru (11%).

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV) acestea au înregistrat în primele 6 luni o scadere de 10%, pe marci, primele locuri fiind ocupate de catre Ford, Dacia Renault, Volkswagen si Fiat, acestea acoperind peste 66% din totalul pietei.

Evolutia pietei în 2012.

Deocamdata nu sunt elemente care sa ne faca sa schimbam estimarea facuta pâna acum, respectiv un maxim de 90.000 – 92.000 de unitati (autoturisme + vehicule comerciale),
din care autoturisme circa 75.000, adica nivelul din 2001, dupa cum mentionam mai sus.

In acest context, consideram ca trebuie sa tragem un semnal de alarma fata de cresterea extrem de puternica a numarului de vehicule rulate intrate pâna acum în parcul national, atât autoturisme (+66% fata de 2011, volum 73.729 unitati, fata de doar 33.343 noi), cât si la vehicule comerciale (+65% fata de 2011, volum 20.330, fata de doar 6142 noi). Ceea ce este si mai ingrijorator este faptul ca, cea mai mare parte a acestor autovehicule au peste
10 ani vechime (45% la autoturisme si 60% la vehicule comerciale !)

Solutia este de a se stimula într-o mai mare masura achizitia de autovehicule cu tehnologie performanta, care corespund cerintelor de mediu ale UE (emisii poluante si de dioxid de carbon cât mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante si nesigure în trafic.

sursa: APIA 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto