10.19.2021 12:07

Masina – un mijloc de a obtine independenta

Masinile sunt „pasaportul” catre libertate si independenta pentru tinerii din zilele noastre, atâta timp cât parintii pot fi sunati de urgenta pentru a le rezolva anumite probleme

Aproximativ 55% din tinerii conducatori auto privesc masina ca pe un mijloc de a obtine independenta – dar 25% si-ar suna tatal sau mama pentru a le schimba o anvelopa daca fac pana.

În timp ce multi tineri conducatori auto admit faptul ca masina este doar un simplu mijloc de a se deplasa din punctul A în punctul B, un nou studiu realizat de Goodyear a aratat faptul ca peste jumatate din ei simt un atasament mai mare si acorda o atentie sporita masinii, comparând-o cu un spatiu personal care i-ar face sa se simta mai independenti.

Oricum, daca privim mai atent, observam ca începe sa devina evident faptul ca tinerii din ziua de azi obtin independenta la o vârsta mai înaintata decât în trecut si pastreaza o legatura puternica cu parintii lor – în special, atunci când trebuie sa rezolve anumite probleme, precum schimbarea unei roti daca fac pana. Este vorba de oxitocina, localizata în creier, care este responsabila pentru sentimentele de atasament si apropiere fata de ceilalti. Multi tineri conducatori auto par a avea sentimente de atasament fata de parinti, chiar mai profunde decât fata de propria masina.

Studiul, care a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducatori auto cu vârste sub 25 de ani din 16 piete (15 tari europene si Africa de Sud), a fost conceput pentru a întelege cum gândeste un conducator auto începator. Acesta a oferit câteva aspecte interesate în ceea ce priveste comportamentul tinerilor conducatori auto în trafic.

„Tinerii din ziua de azi au o relatie speciala cu masina lor”, a explicat Jens Völmicke, Directorul de Comunicare Corporativa de la Goodyear EMEA. „Studiul privind siguranta conducatorilor auto tineri sau începatori – al treilea studiu privind siguranta rutiera – cerceteaza acest aspect în detaliu si prevede câteva solutii folositoare pentru a întelege comportamentul generatiei tinere în trafic”.

Masina – „pasaportul” catre libertate si reflectarea personalitatii lor

Tinerii italieni, sud-africani si britanici au cele mai multe sanse sa-si vada masina ca pe un mijloc de a obtine independenta (77%, 73% si respectiv 71%) si 36% din respondenti sustin ca masina lor le reflecta personalitatea. Masina a fost descrisa ca reprezentând un spatiu personal unde ei pot sa scape de stresul acumulat zilnic si de responsabilitati de catre 41% din tinerii conducatori auto, iar unul din trei (30%) a afirmat faptul ca masina este un loc în care pot scapa de sub controlul parintilor. Acest lucru a fost afirmat într-o proportie mai mare de catre tinerii sud-africani, britanici si rusi, unde aproape jumatate din ei (52%, 45% si respectiv 41%) sunt deja satui sa se refugieze în masina pentru a scapa de parinti, în timp ce o mare parte din ei locuiesc înca cu parintii. Barbatii au mai multe sanse decât femeile sa-si priveasca masina ca pe un mijloc de independenta, în timp ce tinerii conducatori germani, suedezi si austrieci sunt mai pragmatici si îsi privesc masina chiar ca pe un mijloc de transport (88%, 86% si respectiv 86%).

Fuga la mama si la tata când lucrurile nu merg bine

Când i-am întrebat ce ar face daca ar avea o pana la o anvelopa, tinerii au afirmat ca nu sunt asa de independenti pe cât le-ar placea lor sa creada. Doar 44% au spus ca ar schimba anvelopa singuri, în timp ce 23% si-ar suna parintii si 12% si-ar suna iubitul / iubita. Rusii sunt cei mai independenti, cu 64% mai multe sanse de a-si schimba ei singuri roata, urmati de sud-africani si cehi (55% si 54%). Doar o treime din tinerii conducatori din Danemarca, Olanda si Elvetia si-ar schimba singuri anvelopa, având în vedere faptul ca înlocuirea unei roti necesita un nivel destul de mare de energie, fapt ce nu ne surprinde ca femeile au mai putine sanse decât babatii de a schimba singure o anvelopa (21% vs. 66%).

Tinerii conducatori auto britanici sunt mai dispusi la a-si suna parintii (42%), fapt ce poate reflecta o cultura a copiilor alintati mult în adolescenta, în timp ce rusii sunt mai putin dispusi la a apela la parinti (doar 4%). Tinerii francezi sunt mai dispusi la a-si suna iubitul sau iubita daca ar ramâne în pana (20%).

Tinerii nu cunosc lucrurile elementare

Studiul arata faptul ca doar 20% din conducatorii auto începatori învata în timpul scolii de soferi cum sa schimbe o roata daca fac pana. Tinerii conducatori auto cehi au mai multe sanse sa învete, cu un procent de 47%, în timp ce tinerii danezi, olandezi si italieni au mai putine sanse (9%, 9% si respectiv 10%).

„Cu asa de multi tineri conducatori auto în întreaga Europa care nu sunt siguri ca pot schimba un cauciuc daca fac pana, arata, cu siguranta, nevoia unei pregatiri mai intense”, a precizat Völmicke. „Vom continua sa colaboram cu Asociatia Europeana a Scolilor Auto pentru a le oferi soferilor începatori mai multe cunostinte despre anvelope, inclusiv deprinderile de care au nevoie pentru a schimba o roata – un element obligatoriu introdus recent în pregatirea viitorilor conducatori auto.”

Geamuri aburite

Aproape o cimcime (18%) afirma ca masina lor este locul unde fac sex cu partenerul lor. 24% dintre barbati marturisesc ca fac sex în masina, comparativ cu 13% dintre femei si un enorm procent de 43% din rusi si 27% din spanioli si cehi pretind ca fac sex în masinile lor. Se pare ca olandezii, francezii si britanicii sunt cei mai putin dispusi sa faca acest lucru pe bancheta din spate, procentajul fiind de 9%, 8% si respectiv 8%.

Calatorie de placere

Aproape jumatate din conducatorii auto începatori se bucura, calatorind de placere fara sa se gândeasca la vreo destinatie anume (46%), în timp ce 22% marturisesc ca simt un nivel mare de adrenalina când sunt la volan. Tinerii din Rusia, Polonia, Turcia si Africa de Sud calatoresc cel mai mult (73%, 63% si respectiv 63%) si, de asemenea, au cel mai mare nivel de adrenalina. Poate ca, în conformitate cu stereotipurile de gen, barbatii se bucura mai mult de calatorie decât femeile, iar nivelul de adrenalina este, de asemenea, mai mare (50% vs. 42% si 26% vs. 15%). Pentru unii conducatori auto tineri masina este un adevarat camarad si obiectul fata de care simt un mare atasament – 59% din tinerii conducatori auto turci si 56% din cei sud-africani au fost de acord cu acest aspect.

Nota pentru editori

Despre metodologia studiului

Studiul a fost realizat de IPSOS în numele Goodyear EMEA pentru a întelege mai bine constientizarea, opiniile si practicile privind siguranta rutiera în rândul tinerilor conducatori auto si al începatorilor.

În total au fost intervievati 6.400 de respondenti cu 400 de interviuri pe tara în urmatoarele state: Austria, Belgia, Republica Ceha, Danemarca, Franta, Germania, Italia, Tarile de Jos, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elvetia, Africa de Sud, Turcia si Marea Britanie. Au fost în total 20 de întrebari care au acoperit cinci teme: educatia în trafic, comportamentul pe sosea, accentul pus pe stilul de viata si pe societate, pregatirea sezoniera si, mai ales, pentru iarna.

Cercetarea de teren s-a desfasurat în perioada 23 iulie – 17 august 2012. Interviurile au fost realizate online în limba locala a fiecarei tari. Respondentii au trebuit: sa aiba permis de conducere valabil, sa aiba peste 18 ani si sa fie conducatori auto activi.
Rezultatele complete ale sondajului sunt disponibile la cerere.

Despre Goodyear

Goodyear este una din cele mai mari companii producatoare de anvelope din lume. Are aproximativ 71.000 de angajati si îsi fabrica produsele în 53 de unitati de productie din 22 de tari peste tot în lume. Cele doua centre ale sale pentru inovare din Akron, Ohio si Colmar-Berg, Luxemburg dezvolta produse si servicii de ultima generatie care stabilesc standardul pentru tehnologie si performanta în aceasta industrie.

Goodyear are o experienta de 111 ani în dezvoltarea unei parti importante a oricarui vehicul – anvelopa. Noi credem ca avem o responsabilitate în faptul de a fi implicati în dezbaterile privind siguranta pe care o genereaza anvelopele si vrem sa contribuim la o mobilitate mai sigura. În Europa, Goodyear este semnatar al Cartei Europene pentru Siguranta Rutiera (CESR). Goodyear a sustinut ideea unei etichete europene pentru anvelope prin care sa le fie mai usor consumatorilor sa aprecieze performanta anvelopelor dintr-o perspectiva a mediului înconjurator si a sigurantei. Goodyear a sprijinit introducerea obligatorie a sistemului de monitorizare a presiunii în anvelope – un sistem electronic proiectat pentru a monitoriza presiunea aerului din interiorul unei anvelope – în toate autoturismele noi începând cu anul 2012 si în toate masinile începând cu 2014. De asemenea, Goodyear sprijina ideea de a determina statele membre UE sa introduca o lege privind obligativitatea anvelopelor de iarna pentru a îmbunatati siguranta rutiera în conditii de iarna. Goodyear se angajeaza, alaturi de partile interesate, sa demonstreze importanta sigurantei rutiere.

Pentru mai multe informatii despre Goodyear si produsele sale, vizitati www.goodyear.com.

Despre Asociatia Europeana a Scolilor Auto

Asociatia Europeana a Scolilor Auto cuprinde 25 de Asociatii de Scoli Auto din 24 de tari europene cu toate autoritatile, institutiile si organizatiile europene, care sunt interesate de urmatoarele aspecte: instructiunile de conducere, învatamântul instructorilor auto, perfectionarea conducatorilor auto, educatia ulterioara a soferilor începatori, conducerea ecologica, toate aspectele referitoare la siguranta rutiera. Aceasta încurajeaza initiativele care conduc la o îmbunatatire a sigurantei rutiere.

Principalele obiective sunt: armonizarea educatiei si examinarii instructorilor si/sau a profesorilor de conducere, pregatirea si concordanta indicatiilor si a conceptelor educationale pentru instruirea tuturor categoriilor de soferi, pregatirea si armonizarea indicatiilor pentru instruirea avansata a tuturor categoriilor de soferi, concordanta educatiei si examinarii conducatorilor auto, armonizarea standardelor de organizare a examinarii si a examinatorilor de conducere. Asociatia Europeana a Scolilor Auto este o asociatie profesionala neutra în ceea ce priveste aspectele politice si religioase. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto