05.11.2021 7:59

Probleme cu sistemul de frânare

Noi oportunitati pentru service-urile auto. Studiu: 1/3 din autovehiculele din România au probleme cu sistemul de frânare

Tehnicienii atelierelor auto din România ar putea beneficia de noi oportunitati, potrivit unui nou studiu care evidentiaza ca 1/3 din autovehiculele din România au probleme cu sistemul de frânare, fara ca aceste deficiente sa fie evidente. Expertul Comma a testat calitatea lichidului de frâna în atelierele auto independente din Europa si a descoperit ca 34% dintre conducatorii auto români au avut sisteme de frânare defecte, ceea ce îi duce la o rata de 17% a expunerii neintentionate la accidente, de fiecare data când se urca la volan. În Europa, 41% dintre autovehicule opereaza cu lichid de frâna sub standardele recomandate. Gama de lichide de frâna Comma acopera nevoile a 99% dintre autoturismele care circula pe strazile din România si se poate accesa online la www.Commaoil.com. Lichidul de frâna absoarbe umezeala din atmosfera, ceea ce îi reduce eficienta prin scaderea punctului de fierbere. Odata ce punctul de fierbere ajunge sub 180°C, lichidul de frâna devine inutil, cauzând erori fatale în functionarea sistemului de frânare. Alba Diagnostics, expertul în testarea lichidului de frâna, recomanda înlocuirea acestuia atunci când punctul de fierbere atinge 200°C. Cu toate acestea, în mod neatteptat pe durata studiului, au fost gasite autovehicule care functionau cu lichidul de frâna având punctul de fierbere la 150°C.

Tabelul punctelor de fierbere al lichidului de frâna în România

Temperatura (°C)            Procentul autovehiculelor

<181                                  17%

181-200                             17%

201-250                             42%

>250                                  24%

Conform studiului, calitatea lichidului de frâna nu depinde de vârsta si de kilometrajul unui autovehicul. Pe durata cercetarii, a fost inspectat un vehicul cu 50.000 km la bord al carui lichid de frâna avea punctul de fierbere sub 150°C. Mai mult de jumatate dintre clientii service-urilor auto, fie au recunoscut ca nu stiu fie au oferit raspunsuri eronate întrebarilor legate de lichidul de frâna, iar 40% dintre respondenti au recunoscut ca nu si-au schimbat lichidul de frâna în ultimii 2 ani. În restul Europei, situatia este de asemenea îngrijoratoare, 71% dintre soferii intervievati, nu stiau cum functioneaza lichidul de frâna. Mike Bewsey, purtator de cuvânt Comma, declara: “Calitatea slaba al fluidului care controleaza o componenta esentiala de siguranta a masinii este alarmanta, la fel cum este si lipsa de întelegere a modului în care acesta functioneaza. Din nefericire, odata ce lichidul de frâna este contaminat, exista un risc foarte mare ca lichidul sa clocoteasca. Acest lucru se poate întâmpla în conditii de oprire sau de pornire sau daca se remorcheazaceva. Totodata, aceasta problema este dificil de diagnosticat, în conditiile în care dupa accident, lichidul se raceste din nou si pare a fi normal”. Lichidul de frâna este cauza a nenumarate accidente de masina care au loc în fiecare an.  Însa, în timp ce o cercetare vizuala a nivelului lichidului de frâna este parte din Inspectia Technica Periodica (ITP), cercetarea calitatii lichidului nu este parte din inspectia obligatorie. Bewsey a mai adaugat: “Multi soferi considera în mod eronat ca daca au trecut cu bine testul ITP,  starea lubricantilor si a altor chimicale este foarte buna.  Însa doar testarea temperaturii punctului de fierbere arata calitatea lichidului de frâna. Deoarece acest aspect nu este parte din testarea standard, obligatia de a se asigura ca masina este în siguranta, îi revine soferului.”

Tabelul arata informatii despre lichidul de frâna în functie de kilometrajul si vârsta autovehicului

Kilometraj                 <181       181-200       201-250       >250       Average °C < 60.001                       1.60%         3.10%         7.50%         2.80%         214

60.001 – 80.000             2.80%         4.40%         13.80%      1.30%         215

80.001 – 100.000           1.90%         5.60%         11%            2.20%         223

100.001 – 120.000         2.50%         3.70%         6%              0.90%         211

> 120.001                     2.80%        12.60%      11%            2.50%         199

Total:                        11.60%         29.50%       49.30%      9.60%  

Vârsta         <181         181-200         201-250         >250

< 3 ani            0%      0.80%           0.80%            0%

3 – 4 ani         0.80%         2.90%          1.70%          0%

5 – 6 ani         1.70%         6.70%          7.20%         2.90%

7 – 8 ani         1.70%         16.20%         17.70%         0% >

8 ani            7.20%         2.90%          21.90%         6.70%

Total:          11.60%         29.50%         49.30%         9.60%

De ce starea lichidului de frâna este critica pentru eficientizarea frânarii?

Sistemele de frânare ale vehiculelor moderne – masini, camioane & motociclete etc. – sunt actionate de lichidul de frâna sub presiunea hidraulica creata de apasarea pedalei de frânare. Chiar si în conditii normale, toate sistemele de frânare genereaza o caldura substantiala, astfel ca lichidul de frâna trebuie sa aiba un punct de fierbere cât mai înalt, pentru a fi eficient. Cu toate acestea, lichidele de frâna sunt higroscopice, adica absorb umezeala din atmosfera, ceea ce face ca în timp, apa sa contamineze lichidul de frâna si sa îi scada punctul de fierbere. Apa fierbe la 100°C, se transforma în abur care, spre deosebire de fluid, se comprima. Rezultatul este efectul de “pedala moale”, un simptom care apare din cauza unei presiuni hidraulice reduse, ceea ce face ca efectul de frânare sa fie diminuat sau anulat atunci când este apasata pedala de frânare. Însa, când lichidul se raceste, se condenseaza înapoi în stare lichida si pare ca restabileste functia de frânare normala, pâna când procesul de încalzire se repeta. Datorita caracteristicilor sale de eroare neasteptata de frânare, aceasta conditie a fost numita ’’criminalul silentios’’.

Brake Fluid Tester - in use 1

Cosan este unul dintre cele mai mari conglomerate din Brazilia, care opereaza în sectoare de dezvoltare strategica a tarii, precum infrastructura ti energie. Cosan Lubricants and Specialties produce si distribuie cele mai avansate produse în zona automotive si produse industriale sub brandul Mobil si a lasat o amprenta semnificativa în Marea Britanie si în Europa, prin Comma.

Comma Dot images 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto