04.22.2019 18:50

Rezultatele la 6 luni – descurajatoare

Dupa o perioada de întrerupere, reluam începând cu aceasta luna transmiterea analizei pietei auto în documentul de presa prin care comunicam statistica vânzarilor de autovehicule din România.


Rezultatele pe primele 6 luni – descurajatoare

Dupa o perioada de întrerupere, reluam începând cu aceasta luna transmiterea analizei pietei auto în documentul de presa prin care comunicam statistica vânzarilor de autovehicule din România.

Momentul ales corespunde unei cerinte ce se resimte, credem noi, la nivelul mijloacelor de informare mass-media, care au nevoie nu numai de cifre abstracte, ci si de estimari privind evolutia sectorului auto, unul extrem de important pentru economia României. Iar aceasta importanta este data nu numai de contributia – semnificativa – la realizarea Bugetului national, cât si de numarul mare de locuri de munca pe care le genereaza atât direct cât si indirect.

Referitor la evolutia pietei, la începutul anului 2011, APIA avansa o prognoza relativ moderata privind nivelul vânzarilor în acest an, respectiv o crestere de cca. 10%. Aceasta estimare, care dupa primele 2 luni era sustinuta de cifre (+8% la autoturisme), este infirmata acum de rezultatele din piata, volumul vânzarilor raportate de catre operatorii din piata înregistrând la 6 luni o scadere de cca. 18% la autoturisme, segmentul cel mai vizibil al pietei.

Dintre cauze, poate fi invocata demararea târzie a programului de stimulare a înnoirii parcului auto – “Rabla” (martie fata de februarie în 2010), mentinerea nedeductibilitatii TVA la achizitia autoturismelor de catre persoanele juridice, dar si lipsa resurselor financiare ale marii majoritati a populatiei. Este elocvent în acest sens faptul ca scaderile se înregistreaza la categoriile cu autoturisme din clasele A-C, adica cele cu preturi relativ mici si cu volume importante (2/3 din piata). În schimb, clasele care cuprind autoturisme cu preturi ceva mai mari, inclusiv premium sau SUV, înregistreaza cresteri procentuale de doua cifre.

Productia nationala

Productia a înregistrat o scadere totala de 2,90% (177.679 unitati), cu -3.30% la autoturisme (164.287 unitati). Vehiculele comerciale au înregistrat însa o crestere de 2%, volumul total fiind de 13.392 unitati.

Este de remarcat faptul ca peste 87% din productia de automobile a fost exportata (155.442 unitati) în special în tari din Europa de Vest, chiar daca în majoritatea dintre acestea nu au mai functionat programele de înnoire a parcului auto.

Nota:
Este poate si momentul sa reamintim faptul ca datelele referitoare la livrari agregate de catre APIA, sunt comunicate în mod voluntar de catre operatorii din piata, producatori si importatori de automobile, atât membri cât si nemembri în Asociatie, în scopul elaborarii unor analize de detaliu privind segmentarea, variantele constructive, motorizari, etc. În acest fel, încercam sa furnizam profesionistilor si tuturor celor interesati de piata auto din România, un instrument util de analiza a evolutieai acesteia.

Este de remarcat faptul ca între volumul înmatricularilor si declaratiile voluntare ale distribuitorilor privind livrarile exista diferente, acestea datorându-se, în principal, existentei unui ecart de timp (uneori semnificativ, de cca. 30 de zile) între momentul livrarii si cel al înmatricularii definitive (iar modificarile legislatiei privind taxa auto au adâncit aceste diferente). Pe de alta parte, declaratiile voluntare referitoare la livrari pot include, în unele situatii, si autovehicule exportate sau achizitionate de cetateni ai altor state membre ale spatiului comunitar din România, dar si faptului ca cifrele privind înmatricularile contin si autovehiculele achizitionate direct de rezidenti români de la dealeri din afara tarii, fara a trece prin retelele de distributie din România.

Exportul

Acesta a înregistrat de asemenea, o scadere de 5,30% pe un volum total de 155.442 unitati. În interiorul acestei cifre, avem scaderea autoturismelor cu 5,90% (143.612 unitati fata de 152.565 în 2010), dar si cresterea de 2.30% înregistrata de exportul de vehicule comerciale. La aceasta categorie, ar fi de remarcat (chiar daca pe volume mici) cresterea de aproape 4 ori a exportului de autovehicule grele realizate de catre Roman Brasov.

Vânzari

Vânzarile totale de autovehicule au înregistrat o scadere de cca. 15%, autoturismele “contribuind” la aceasta cifra cu -18.30% (43.233 unitati fata de 52.911 în 2010). S-au vândut în total, în primele 6 luni ale lui 2009, 50.272 unitati, din care în Iunie, 11.732 unitati. In top cinci autoturisme regasim, evident Dacia, cu 12.714 unitati vândute (30% din total), urmata de Volkswagen (4.583 unitati), Skoda (3.807 unitati), Renault (3.013 unitati) si Ford (2.450 unitati).

In interiorul acestor cifre, importul de autoturisme reprezinta cca. 70% (30.519 unitati) si înregistreaza o scadere de cca. 13% fata de aceeasi perioada a anului trecut. La vehiculele comerciale, situatia agreagata pe primul semestru nu contine deocamdata unele marci, datorita lipsei unor rapoarte în ultimele luni ale lui 2011. Cifrele sunt deocamdata la nivel de estimari, urmând a fi încorporate ulterior, pe masura ce vor fi si detaliate conform standardului de date pe care îl avem

Concluzii

Este evident faptul ca nu sunt motive de bucurie în piata cu astfel de cifre, iar perspectivele sunt ca în continuare sa avem o evolutie similara, poate cu o usoara revigorare în ultimul trimestru din 2011.

Sperantele sunt legate de reactia pietei la continuarea Programului de înnoire al parcului auto, dar mai ales fata de cresterea veniturilor populatiei si relansarea creditului, aceasta din urma fiind însa o parghie aflata doar la îndemâna institutiilor bancare.

Ar mai fi un element important de amintit în analiza evolutiei pietei în perioada urmatoare. Este pozitiv faptul ca în proiectul de modificare a taxei, pentru autoturismele cu norma de poluare Euro 5 nu este prevazut a se modifica nivelul taxei. Ca urmare, chiar daca acest nivel este unul relativ acceptabil pentru masinile medii si mici, prin mentinerea acestui nivel nu se introduce o “asteptare” în piata ce ar putea contribui si ea la adâncirea scaderii vânzarilor.
Sursa: APIA
 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto