10.23.2019 4:44

Piata auto dupa 8 luni

Piata auto din România continua sa scada pâna la volume comparabile cu anul 2000

A mai trecut o luna – la fel de slaba din punct de vedere al vânzarilor – si care nu aduce decât pesimism pe o piata blocata între niste tichete (obtinute pentru rablele casate) si resursele financiare modeste ale potentialilor cumparatori de autovehicule.

Si la nivelul Uniunii Europene, piata sufera o ajustare importanta (de peste 7%), mai severa însa (între – 40% si -14%) în tari precum Portugalia, Grecia, Italia si Franta.

In ceea ce priveste România, consideram ca situatia se datoreaza în special derularii defectuoase a Programului „Rabla”, blocaj generat de mai multi factori mentionati în informarile noastre de presa anterioare. La aceasta se adauga ezitarile legate de utilizarea taxei pe emisii poluante ca si instrument eficient de stimulare a achizitiei de vehicule noi.

Cifrele ne arata ca la 8 luni au fost înmatriculate cu 2,5 ori mai multe vehicule de ocazie decât noi, situatie datorata si scaderii cu 25% incepând cu ianuarie 2012 a taxei pentru cele de ocazie.

Ca urmare, distribuitorii de vehicule noi, se confrunta cu o scadere dramatica a volumelor de vânzari si, implicit, a cifrelor de afaceri, fapt ce face ca pentru mentinerea unei profitabilitati minime, acestia sa fie nevoiti sa recurga la restructurari ale costurilor operationale. In plus, participantii la Programul “Rabla” s-au confruntat cu întârzieri majore în ceea ce priveste recuperarea sumelor avansate pentru masinile vândute prin program.

In astfel de conditii, piata a fost sustinuta, în principal, de achizitiile realizate de catre persoanele juridice acestea reprezentând cca. 68% total (fata de doar 56% în 2011), pe fondul blocajului generat de programul “rabla” si care dupa cum aratam mai sus, a afectat, în mod preponderent, segmentul persoanelor fizice.

Trecând la Analiza sectoriala, remarcam evolutii diferite ale productiei, exportului si vânzarilor, dupa cum urmeaza:

I. Productia nationala.

In luna August (una de vacanta totusi, în care productia a fost oprita pentru multe zile) s-au produs 9.816 autovehicule, cu 65% mai putine decât în luna precedenta, ceea ce face ca pe intreaga perioada (ianuarie – august) sa înregistram, comparativ cu perioada similara a anului precedent, o scadere totala de 7,20% (202.474 unitati). Daca în luna precedenta s-au înregistrat primele unitati Ford B-MAX produse la uzina de la Craiova, luna aceasta volumul a crescut semnificativ, fiind raportate peste 2.900 de unitati. Cu toate acestea, segmentul autoturismelor înregistreaza la 8 luni o scadere de 5,10% (corespunzator unui volum mai mic cu peste 10.000 de unitati fata de 2011) în timp ce, vehiculele comerciale usoare, una mult mai importanta (-32,40%), datorata absentei în 2012 a productiei modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut.

II. Exportul.

La acest capitol înregistram o crestere generala de 3,60% comparativ cu aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 197.734 unitati. În interiorul acestei cifre, se remarca cresterea autoturismelor cu 6,50% (volum total 187.625 unitati fata de 176.213 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistreaza o scadere de 31,4% (volum total 10.109 unitati, fata de 14.729 în 2011). In continuare, în conditiile unei piete interne aproape de colaps, Exportul reprezinta principala sursa de mentinere a productiei (si deci a locurilor de munca), acesta asigurând desfacerea pentru mai mult de 97% din autovehiculele produse în tara.

Cel mai cautat model la export în luna August a fost în continuare Dacia Duster cu 2.440 unitati, acesta conducând detasat clasamentul (90.860 unitati în 8 luni, corespunzator unui procent 48,40% din numarul total de autoturisme exportate). Acesta este urmat de Sandero (1.679 unitati în august si un total de 41.521 în 2012) si Logan (856 unitati în luna august si un total de 28.851 în 2012).

III. Vânzarile.

Vânzarile de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au scazut cu 19% fata de aceeasi perioada din 2011 (fiind printre cele mai mari din UE), pe un volum total de 56.853 unitati, autoturismele înregistrând o scadere mai mare, de 22%, la un volum de 46.823 unitati.

La autoturisme, in primele 8 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 12.223 unitati vândute (26,10% din total), urmata de Volkswagen (5.345 unitati/11,40%), Skoda (4.409 unitati/9,40%), Renault (3.189 unitati/6,80%), Ford (3.041 unitati/6,50%) si Hyundai (2.078 unitati/4,40%).

Pe modele, avem pe primul loc Dacia Logan cu vânzari totale în 2012 de 6.175 unitati vândute, urmat la mare distanta de Dacia Duster cu 3.423 unitati. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (2.348 unitati), urmata de catre Renault Clio si Logan MCV.

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca toate clasele de volum (A-D) înregistreaza la 8 luni scaderi semnficative (între -12% si -30%). Scaderi ceva mai mici înregistreaza si clasele SUV si Monovolum, în timp ce clasa lux consemneaza si ea o scadere importanta. Singura clasa ramasa pe plus la opt luni, este clasa E/executive (+27,50% la un volum total de 691 unitati).

În functie de tipul de combustibil, pe primele 8 luni din 2012, remarcam o egalitate perfecta între diesel si benzina (50%/50%), cu o crestere importanta pentru motoarele diesel comparativ cu anul trecut, cand aveau o cota de piata de doar 40,20%. In aceste conditii, vânzarile de autoturisme cu motoare diesel au înregistrat o scadere de numai 3% comparativ cu cea înregistrata de cele pe benzina, care a fost de -35%.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV) acestea au înregistrat în primele 8 luni o crestere 1,6%, pe marci, primele locuri fiind ocupate de catre Dacia, Ford, Volkswagen, Renault si Fiat, acestea acoperind peste 68% din totalul pietei.

Evolutia pietei în 2012.

Datorita cifrelor înregistrate pâna acum, suntem nevoiti sa revenim (din nou !) la estimarea noastra privind evolutia pietei în 2012 si sa anticipam un maxim de 85.000 de unitati (autoturisme + vehicule comerciale usoare si grele) vândute, din care autoturisme cca. 67.000. Aceste cifre corespund unei scaderi de peste 22% fata de anul trecut, volumele fiind similare cu cele înregistrate acum 12 ani (anul 2000) ! Este evident faptul ca aceste scaderi vor genera, la rândul lor, venituri mai mici la Bugetul de Stat (TVA, impozite etc.) si nu în ultimul rând, reduceri de personal în activitatea de distributie servicii post vânzare a autovehiculelor.

Fata de cele de mai sus, apare în mod evident faptul ca piata auto are nevoie urgenta de introducerea masurilor care sa stimuleze într-o mai mare masura achizitia de autovehicule noi cu tehnologie performanta si care corespund cerintelor de mediu ale UE (emisii poluante si de dioxid de carbon cât mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante si nesigure în trafic.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto