11.22.2019 23:09

Crestere pe piata auto din Romania

In primele patru luni din 2015, piata auto din Romania îsi continua cresterea

Pe ansamblul pietei livrarile totale de autovehicule, autoturisme + vehicule comerciale, au inregistrat în primele 4 luni ale anului 2015 o crestere de 16,50% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In interiorul acestei cresteri, avem autoturismele cu o crestere de 15,70%.

Si pe plan european observam o evolutie pozitiva la acest început de an, în care evolutia segmentului de autoturisme în principalele tari înregistreaza cresteri importante:

- Franta: crestere de 5,60%

- Germania: crestere de 6,40%

- UK: crestere de 6,40%

- Italia: crestere de 16,20%

In continuare, vânzarile pe piata auto din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (PJ).

Ponderea PJ in total vanzari auto este, în primele 4 luni din 2015, de 88%, efectul de asteptare pe care l-a indus pâna acum în piata întârzierea Programului “Rabla”, fiind evident.

Inceperea Programului “Rabla” se va vedea în urmatoarele 2-3 luni când este de asteptat ca raportul dintre cele doua categorii sa se echilibreze într-o oarecare masura.

Pe de alta parte, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, remarcam o tendinta de crestere a importurilor de autovehicule rulate, care înregistreaza în primele 4 luni din 2015 o crestere de 14.90%, comparativ cu aceeasi perioada din 2014, peste 76%, aproximativ 56.150 unitati, dintre acestea având o vechime de cel putin 8 ani, adica vârsta la care vehiculele existente in parcul auto national pot fi casate prin Programul “Rabla”.

Astfel, avem dupa 4 luni din 2015 un raport de 3,7 la 1 între importurile de autoturisme rulate si vânzarile celor noi, mai mare decât cel care se înregistra dupa perioada similara din 2014.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna aprilie 2015 s-au produs 37.323 de autovehicule, cu 8,03% mai multe unitati decât în luna similara a lui 2014.

Cu acest volum înregistram pentru primele 4 luni ale anului 2015 o productie totala de 143.490, în crestere cu 1% comparativ cu perioada similara din 2014.

Dintre acestea:

- 124.675 sunt produse de catre Dacia: 86.88%

- 18.815sunt produse de catre Ford: 13,12%

ford-b-max

Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele:

1. Dacia Duster, din care au fost fabricate 57.228 unitati, cu 12,70% mai mult decât în 2014

2. Dacia Logan cu 31.342 unitati fabricate dar cu 19,40% mai putin decât anul trecut

3. Dacia Sandero cu 21.361 unitati fabricate, dar cu 27,60% mai mult decat in 2014

4. Ford B-MAX cu 18.815 unitati fabricate,dar cu 15,40% mai putin decât anul trecut

5. Dacia Logan MCV cu 14.744 unitati fabricate, cu 9,30% mai mult decât în 2014

Logan-mcv

II. Exportul

Cu cele 127.832 unitati exportate în primele 4 luni ale anului 2015, consemnam o scadere totala de 2,10% fata de perioada similara din 2014.

Cel mai exportat model în primul trimestru din 2015 a fost:

1. Dacia Duster cu 54.811 unitati

2. Dacia Logan cu 22.390 unitati

3. Ford B-MAX: 18.680 unitati

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproape 89% din productia nationala realizata în primele 4 luni din 2015 a fost exportata, comparativ cu aproximativ 91.80% cât se înregistra in 2014 in aceeasi perioada.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 31.467 unitati vândute în primele 4 luni ale anului 2015, consemnam fata de perioada similara din 2014, o crestere totala importanta, de 16,50%, cifra în interiorul careia avem autoturismele cu un +15,70%.

La autoturisme, top-ul pe marci la finele primelor 4 luni din 2015 este condus de catre:

1. Dacia, cu 9.343 de unitati vândute si 36,50% din total

2. Skoda cu 2.522 unitati vândute si 9,90% din total

3. Volkswagen cu 2.312 unitati vândute si 9% din total

4. Ford cu 1.867 unitati si 7,30% din total

5. Renault cu 1.519 unitati vândute si 5,90% din total

6. Opel cu 847 unitati vândute si 3,30% din total

Pe modele

1. Dacia Logan cu cele 4.224 unitati este cel mai bine vândut model în aceste prime 4 luni din 2015

2. Dacia Duster, cu 2.228 unitati vândute

3. Dacia Sandero, cu 1.575 unitati vândute

Sandero-Stepway

4. Skoda Octavia, 1.112 unitati vândute

5. Skoda Rapid, cu 882 unitati vândute

rapid

Analizând segmentarea pe clase, observam ca dupa primele 4 luni ale acestui an, cu exceptia claselor B, si Sport, care inregistreaza variatii negative fata de aceeasi perioada a anului trecut, toate celelalte cosemneaza cresteri, unele chiar semnificative:

- Clasa C: 18%

- Clasa D: 18%

- SUV: 26%

- Clasa E: 33%

- MPV: 63%

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care ajunge la 60,20%, usor mai mare decât cea care se înregistra în primele 4 luni ale anului precedent, 59,30%, 8 marci si respectiv 8 modele având o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie, 60,20%.

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, în primul trimestru au fost vândute 92 de unitati, din care 27 hibride plug-in si 5 full-electric, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, când au fost vândute 74 de unitati.

In ceea ce priveste norma de poluare a autovehiculelor comercializate, putem observa faptul ca, desi obligativitatea pentru Euro 6 este de la 1 septembrie 2015, sunt deja marci care ofera astfel de motorizari.

Mai concret, din totalul modelelor vândute în primele 4 luni din 2015, cca. 14.22% sunt autoturismele cu motoare Euro 6, 3.636 unitati, în timp ce, în perioada similara din 2014 acest procent era de numai 2,69%.

O alta analiza de interes specific, ar fi clasificarea în functie de tara de provenienta a autoturismelor.

Dupa acest criteriu, situatia se prezinta astfel:

- 34,90% sunt de proveninenta autohtona

- 16,90% sunt import Germania

- 10,40%sunt import Cehia

- 8,3% sunt import Spania

- 6.90% sunt import Franta

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut în aceste 4 luni din 2015 cu 39,60% fata de aceeasi perioda din 2014, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 6,10%.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto