05.24.2019 6:56

O crestere de doua cifrea in acest an?

Dupa o luna septembrie pozitiva, cu o crestere de 12% comparativ cu septembrie 2014, piata auto din Romania ar putea înregistra în 2015 o crestere procentuala de doua cifre.
Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule, atat la autoturisme, cat si la vehicule comerciale, au înregistrat, în primele 9 luni ale anului 2015, o crestere de 16,20% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o crestere de 13,50%. Aceasta consolidare a cresterii de pâna acum este data si de vânzarile mai mari cu 10,70% înregistrate în luna septembrie 2015 fata de luna august.

Si pe plan european observam cresteri consistente în luna septembrie 2015 fata de septembrie 2014, fapt ce sustine trendul crescator de pâna acum, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând la 9 luni cresteri importante pe segmentul de autoturisme, astfel:

- Germania: +5,5%

- UK: +7,1%

- Franta: +6,3%

- Italia: +15,2%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 9 luni din 2015, de 73%, în continua scadere fata de situatia din urma cu 4 luni (cea la luna mai), când ponderea era de 81%.

Este evident ca, incepand cu luna octombrie impactul Programului “Rabla” asupra vânzarilor începe sa scada, volumele înregistrate pe segmentul persoanelor fizice fiind luna de luna mai mici, de la 38% în luna mai, la doar 33% în septembrie, desi tichetele disponibile prin Programul Rabla sunt înca suficiente, peste 19.500 rezervari la 8 octombrie, din cele 25.000 disponibile.

Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (dupa cum mentionam în analizele anterioare), se observa faptul ca, în acest an s-a manifestat o tendinta de crestere a importurilor de autoturisme rulate care ajung sa înregistreze, în primele 9 luni ale anului 2015, un avans de 12,50%, comparativ cu perioada similara din 2014, ap[roximativ 180.000 unitati în 2015 fata de cele aproximativ 160.000 în 2014.

Astfel, avem, la 9 luni din 2015, un raport de 3,2 la 1 (cu unul de 3,9 la 1 în septembrie) între importurile de autoturisme rulate si vânzarile celor noi, usor mai ridicat comparativ cu cel care se înregistra dupa aceeasi perioada din anul 2014 (3,1 la 1).

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna septembrie 2015 s-au produs 41.784 de autovehicule, cu 18,40% mai mult decât luna similara din 2014.

Cu aceasta cifra, care reprezinta un maxim pentru acest an, înregistram în primele 9 luni ale anului 2015, o productie totala de 298.355 unitati, în crestere cu 3,80% comparativ cu perioada similara din anul trecut.

Dintre acestea, 259.570 au fost produse de catre Dacia si 38.785 de catre Ford.

Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul:

1. Dacia Duster, din care au fost fabricate 125.457 unitati, cu 5,1% mai mult decât în aceeasi perioada a anului 2014

2. Dacia Logan, cu 58.594 unitati, in scadere cu 4% fata de aceeasi perioada a anului 2014

3. Dacia Sandero, cu 44.746 unitati, cu 35,80% mai mult decât in 2014

4. Ford B-MAX, cu 38.785 unitati, cu 10,50% mai putin decât în 2014

5. Dacia Logan MCV, cu 30.773 unitati, cu 0,30% mai mult decât în 2014

Logan-mcv

II. Exportul

Cu cele 269.964 unitati exportate în primele trei trimestre ale anului 2015, consemnam o crestere totala a acestui indicator cu 1,40% comparatriv cu perioada similara din 2014.

Cel mai exportat model în primele 9 luni din 2015 a fost:

Dacia-Duster

1. Dacia Duster: 119.444 unitati

2. Dacia Logan: 43.051 unitati

3. Dacia Sandero: 40.135 unitati

4. Ford B-MAX: 38.786 unitati

5. Dacia Logan MCV: 28.548 unitati

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ 90% din productia nationala realizata în aceste 9 luni din 2015 a fost exportata, în timp ce pe piata interna au ajuns doar aproximativ 7,70% din aceasta.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 85.511 unitati vândute în primele 9 luni ale anului 2015, consemnam fata de perioada similara din 2014, o crestere totala importanta, de 16,20%.

Autoturismele, care reprezinta 82% din acest volum, aproximativ 70.000 unitati, înregistreaza o crestere de 13,50% fata de aceeasi perioada din 2014, iar vehiculele comerciale, una de aproximativ 30%.

• Top marci

La autoturisme, dupa 9 luni din 2015 top-ul pe marci este condus de catre:

1. Dacia, cu 24.542 de unitati si 35,20% din total

2. Volkswagen, cu 6.939 unitati si 10% din total

3. Skoda, cu 6.264 unitati si 9% din total

4. Ford, cu 4.354 unitati si 6,30% din total

5. Renault, cu 4.196 unitati si 6% din total

6. Opel, 2.639 unitati si 3,80% din total

Opel

• Top modele

Pe modele, cu cele 11.532 unitati, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în
primele 9 luni ale anului 2015:

Logan

1. Dacia Logan: 11.532 unitati

2. Dacia Duster: 4.715 unitati

3. Dacia Sandero: 4.473 unitati

4. Skoda Octavia: 2.841 unitati

5. Dacia Logan MCV: 2.289 unitati

Analizând segmentarea pe clase, observam faptul ca singurul segment care înregistreaza un recul este Clasa A, scaderea fiind de 0,50%. Toate celelalte consemneaza cresteri, unele chiar semnificative:

- Clasa MPV: +51,60%

- SUV: +25,90%

- Clasa F: +16%

- Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata: +13,60%

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care, la 9 luni, ajunge la 54%, în continua scadere, însa, de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizarile diesel reprezentau 67,40% din piata) si mai mica decât cea din perioada ianuarie-septembrie 2014 (55,30%).

Situatia din piata ne arata faptul ca 8 marci si respectiv 8 modele au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (54%).

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, în primele 9 luni ale acestui an au fost vândute 332 de autoturisme noi (din care 22 electrice 100%), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, când au fost vândute 157 unitati (din care doar 3 electrice 100%).

In functie de culoarea preferata, în aceste prime 9 luni, cele mai multe autoturisme noi vândute au fost:

- alba: 35,40%

- gri: 22,20%

- albastre: 17,10%

Concluzie: cam 75% din masinile vandute in luna septembrie au fost ori albe, ori albastre, ori gri.

Dupa clasificarea în functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel:

- 33,20% sunt de provenienta autohtona

- 17,90% sunt import Germania

- 9,90% din Cehia

- 7,50% din Spania

- 7,20% din Franta

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, în aceste 9 luni din 2015, cu 22,90% fata de aceeasi perioda din 2014, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 9,30%.

IV. Estimare 2015

Având în vedere evolutia din primele 9 luni, cu crestere consistenta în luna septembrie (+12%), este foarte posibil ca volumul total al vânzarilor de autovehicule pentru întreg anul 2015 sa atinga cifra de 112.000 unitati, din care aproximativ 91.000 autoturisme si aproximativ 21.000 vehicule comerciale: microbuze, comerciale usoare si grele

sursa: apia.ro 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto