07.16.2019 0:02

Autoturisme electrice si hibride

Pentru autoturismele electrice si hibride reincarcabile (plug-in), viitorul trebuie sa inceapa astazi!

Uniunea Europeana se confrunta astazi cu certitudini deloc incurajatoare legate de dependenta de importurile de combustibili fosili (in special din zone instabile ale lumii), cresterea alarmanta a nivelului poluarii in marile orase europene (cu depasiri brutale si repetate ale pragurilor de compusi poluanti periculosi in atmosfera) si amplificarea fenomenelor meteo extreme pe fondul schimbarilor climatice (si ca urmare a cresterii emisiei de CO2).

In consecinta, Uniunea Europeana a considerat ca am ajuns la momentul in care trebuie luate de urgenta decizii strategice in ceea ce priveste viitorul mobilitatii.

Fostul vicepresedinte al Comisiei Europene, comisarul pentru transport, dl. Siim Kallas, atragea atentia in 2011 asupra faptului ca, in prezent, “combustibilii alternativi sunt cheia pentru imbunatatirea securizarii aprovizionarii cu energie, reducand impactul transportului asupra mediului si ajutand la cresterea competivitatii Uniunii Europene”.

In acest context, Cartea Alba a Transporturilor, adoptata de catre Comisia Europeana in martie 2011, prevede ca pana in anul 2030 Statele Membre ale Uniunii Europene sa-si injumatateasca utilizarea autovehiculelor alimentate cu combustibili conventionali si chiar disparitia lor progresiva din orase pana in anul 2050.

Pentru atingerea acestor obiective, autovehiculele existente in parcul auto al Uniunii Europene (inclusiv Romania) vor trebui sa fie inlocuite pana atunci cu autovehicule cu mijloace de propulsie alternative, nepoluante si cat mai eficiente din punct de vedere al consumului de energie. In momentul de fata, singura tehnologie relativ accesibila si perfect compatibila cu aceste obiective este propulsia electrica.

Tehnologia care sta la baza vehiculelelor electrice (EV, PHEV) permite reducerea substantiala a utilizarii combustibililor fosili si contribuie activ la reducerea poluarii mediului inconjurator. Aceasta se regaseste atat in structura autovehiculelor 100% electrice (Electric Vehicle – EV) precum si in cea a autovehiculelor hibrid care pot fi nereincarcabile (Hybrid Electric Vehicle – HEV), cat si reincarcabile (Plug-in Hybrid Electric Vehicle – PHEV).

La acestea se adauga si alti combustibili alternativi cum sunt gazul natural comprimat sau hidrogenul, dar care, cel putin deocamdata, nu au potential relevant in ceea ce priveste cresterea cererii.

Chiar daca momentul 2050 pare extrem de indepartat, avand in vedere obiectivele stabilite, dar si specificul national al Romaniei (sau poate tocmai din acest motiv), suntem pe deplin indreptatiti sa credem ca, pentru Romania, este momentul luarii unor decizii importante pentru industria auto si care vor avea impact multi ani de acum inainte (exemplul dat de catre sectorul IT din Romania, este perfect valabil si posibil si pentru sectorul auto).

Pe fondul dezvoltarii lente a infrastructurii de incarcare, solutia de tranzitie (pe termen scurt si chiar mediu) spre autovehiculul electric (deocamdata relativ dificil accesibil fara implicarea Statului) este autoturismul hibrid reincarcabil (Plug-in Hybrid Electric Vehicle – PHEV) ceea ce face ca aceste doua tipuri de propulsie (EV si PHEV) sa trebuiasca sa fie considerate echivalente o perioada de circa 10 – 15 ani date fiind specificitatile tehnice ale PHEV (posibilitatea de reincarcare, autonomia crescuta si functionarea cu emisii 0 in regim urban).

In plus, in conditiile in care infrastructura de alimentare a autovehiculelor 100% electrice este practic inexistenta (fapt ce va face ca vanzarile de masini electrice 100% sa stagneze si in urmatorii ani), ar trebui ca accelerarea achizitiei de autovehicule hibride reincarcabile electric (plug-in / PHEV) sa reprezinte o tinta pentru politicile de stimulare guvernamentale, la fel cum a fost si este in continuare in mare parte din statele europene, unde anul trecut au fost vandute cca. 98.000 de astfel de autoturisme (sursa: ACEA).

Avand in vedere cele de mai sus, facem un apel catre Guvern si institutiile abilitate, pentru a lansa urgent, o strategie de “inverzire” a parcului auto national care sa cuprinda o schema adecvata de sustinere pentru achizitionarea de autoturime cat mai putin poluante si eficente, precum si stimulente consistente pentru achizitia si utilizarea autoturismelor electrice si a celor hibride reincarcabile (dar si altora care folosesc combustibili alternativi) pentru ca Romania sa nu se confrunte intr-un orizont mai mult sau mai putin indepartat cu o situatie de blocaj in ceea ce priveste mobilitatea auto.

Printre masurile ce poat fi cuprinse in aceasta strategie, putem identifica urmatoarele:

- Stimulente fiscale / financiare pentru achizitionarea de autoturisme dotate cu tehnologii inovatoare (ex: start & stop), sau emisii de CO2 cat mai reduse.

- Acordarea unor stimulente substantiale la achizitia de autoturisme electrice si hibride reincarcabile (nu sute de Euro, cum este in prezent prin Programul “Rabla”, ci mii de Euro, care sa genereze un interes real din partea cetatenilor si companiilor);

- Stimulente pentru / finantarea constituirii unei retele nationale cuprinzatoare de borne de incarcare cu energie electrica pentru EV si PHEV, inclusiv cu implicarea activa a autoritatilor locale;

- Obligativitatea infiintarii de locuri de parcare dedicate autoturismelor electrice (cu sau fara borne de incarcare), atat la sediile autoritatilor publice centrale si locale, cat si in parcarile hipermarket-urilor;

- Exonerarea de la plata TVA (pentru o perioada determinata) la achizitia de autoturisme electrice;

- Exonerarea de la plata tarifului de utilizare a infrastructurii rutiere (autostrazi si poduri);
- Acordarea de deduceri fiscale pentru persoanele fizice care achizitioneaza autoturisme electrice;

- Obligativitatea pentru autoritatile publice ca un anumit procent din parcul propriu sa cuprinda astfel de autovehicule;

- Promovarea unei legislatii care sa faciliteze achizitiile publice de autovehicule care folosesc combustibili alternativi.

Astazi, Romania este practic sufocata de afluxul de autovehicule vechi, marea majoritate mai vechi de 8 ani (fie ca sunt inmatriculate in Romania sau in tara vecina, Bulgaria) care genereaza tone de emisii poluante si de CO2 in aglomerarile urbane.

Viitorul insa – poate chiar cel imediat- ne poate oferi placuta surpriza de a vedea tot mai multe autovehicule electrice in trafic, fie ca ele vor fi hibride electrice, electrice cu autononmie extinsa sau electrice 100%, ceea ce poate pune bazele si in Romania, a unui transport durabil si ecologic.

Tehnologia exista si este disponibila. Depinde numai de noi daca prin masuri adecvate si coerente (stimulente si facilitati ori infrastructura) aceasta va deveni mai accesibila.

Electric

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto