07.06.2020 7:38

Interviul saptamanii: dl. Ovidiu Mazilu – presedintele FRAS

In incercarea de a raspunde unor probleme actuale legate de taxele de licenta, de costurile de mediatizare precum si de o parte din proiectele Federatia Romana de Automobilism Sportiv pentru sezonul competitional 2013, s-a realizat un interviu cu dl. presedinte Ovidiu Mazilu, interviu oferit spre publicare de biroul de presa al FRAS.

  • Cât va fi taxa de înscriere la o etapa CNRD?

 

În Adunarea Generala se stabilesc taxele maxime. Conform Statutului si a normelor financiare aprobate, organizatorii au libertatea sa le scada. Probabil nu le vor scadea decât daca vor simti ca numarul de participanti este mic. Din 2013 se puncteaza cu o pondere destul de mare numarul de echipaje participante la un raliu, asadar un numar mic de echipaje participante duce automat la depunctarea raliului.

Taxele de înscriere stabilite de Adunarea Generala pentru un raliu de coeficient 1 sunt de 400 Euro. Pentru juniori si pentru echipajele care participa într-o cupa monomarca (Dacia sau Suzuki) si de asemenea pentru cele care participa pe un automobil neomologat cu o singura punte motrice, cuantumul maxim permis pe care-l pot practica organizatorii de raliuri este de 200 Euro. Grila acestor taxe de înscriere maximale se înmulteste cu coeficientul raliului.

  • Cum s-a ajuns la acest cuantum?

 

Acum doi sau trei ani, pilotii clujeni de top au propus Adunarii Generale o dublare a taxei de înscriere în CNRD. Din diferenta de la 200 Euro pâna la 400 Euro se cerea organizatorului sa creasca securitatea si sa mediatizeze mai bine raliul. Conducerea FRAS nu a fost la vremea respectiva de acord sa se deschida aceasta cutie a Pandorei, chiar daca scopul parea nobil.

Dar “suprataxa” s-a votat, cu mentiunea ca pentru echipajele participante pe automobile mai putin performante si despre care se presupunea ca au bugete mai mici, aceasta sa ramâna tot la 200 Euro. Deoarece promovarea era facuta doar pe plan local si acest buget s-a divizat, s-a decis ca doar 100 Euro din acea suprataxa sa ramâna la organizatori pentru securitate si mediatizare locala, restul de 100 Euro urmând sa compuna un fond special, centralizat, destinat mediatizarii CNRD în mass-media cu acoperire nationala.

În fine, anul acesta, la Adunarea Generala, la capitolul norme financiare, o serie de piloti, aducând argumente, au propus pe rând: taxa la clasele 5 si 6 sa fie aceeasi si anume de 200 Euro. Propunerea NU a întrunit decât 4 voturi “pentru”. Apoi s-a facut propunerea de majorare la 400 Euro pentru ambele clase si propunerea a fost votata de o mare majoritate, daca retin bine, cu doar 4 abtineri.

În sfârsit, s-a propus ca taxa sa fie majorata si pentru automobilele neomologate 4×4 si o ultima propunere a fost unitara, ca taxele sa fie aceleasi pentru toti participantii, cu exceptia juniorilor, a cupelor monomarca si a automobilelor neomologate, altele decât cele 4×4. Ambele propuneri, în aceasta ordine, au întrunit o larga majoritate de voturi.

  • Catre ce proiecte sunt directionati banii din fondul de promovare?

 

În 2013, eu as dori sa organizam un concurs de proiecte, un fel de licitatie. Încerc de la începutul anului sa demarez aceasta actiune, dar nu am reusit înca, din foarte multe motive. Unul ar fi ca nu se gasesc oamenii care sa compuna acel juriu de specialisti care sa faca selectia despre care am vorbit. Deocamdata nu s-au hotarât nici macar asupra criteriilor, desi eu le-am prezentat un material destul de amplu cu toate optiunile si variantele posibile.

În alta ordine de idei, majoritatea celor pe care-i cunoastem sunt implicati sub o forma sau alta în diverse alte proiecte alaturi de unele echipe si nu ar putea fi echidistanti. Altii ar dori chiar ei sa participe la aceasta “licitatie”. În fine, a treia categorie este foarte critica si pretentioasa, dar când le soliciti lor implicarea, spun ca nu au timp. În orice caz, acest lucru nu poate fi lasat asa, voi gasi o rezolvare foarte rapida, iar pentru prima etapa a CNRD am agreat aceeasi parteneri media, în conditiile contractelor 2012.Anul trecut, din suprataxa s-au strâns aproximativ 9.600 Euro, din acei 100 Euro.

Conform cifrelor furnizate de doamna director economic Irina Stoenescu, în anul 2012, FRAS a avut contracte de mediatizare cu posturile România TV si TVR. La România TV, pentru fiecare eveniment s-au realizat doua stiri, difuzate de cel putin doua-trei ori fiecare, în jurnale diferite: o stire înainte de eveniment (miercuri-joi) si una dupa eveniment (duminica-luni). Pentru TVR s-a negociat difuzarea a doua stiri, de asemenea una înainte si una dupa eveniment, care sa fie difuzate în principalul jurnal de stiri al postului (ora 20:00), cu reluari ca si în cazul RTV.

Conform cifrelor furnizate de doamna director economic Irina Stoenescu, pentru mediatizare plus filmarea si furnizarea de imagini catre televiziuni s-au cheltuit 78.551 lei, adica aproximativ 17.800 Euro. Diferenta de la 9.600 Euro pâna la aceasta suma a fost acoperita de Dunlop, ca partener al FRAS. De mentionat ca s-au difuzat si circa 10% stiri de la celelalte doua campionate sustinute de Dunlop, respectiv CNVCD si CNKD.

  • Este de asteptat o scadere a numarului de concurenti?

 

Nu m-as hazarda sa fac previziuni. Cert este ca nici eu, nici dl. Stefan Vasile sau dl. Victor Dragan, nu agreem o taxa marita, oricare ar fi aceea, nici macar în viata de zi cu zi. Ma feresc sa spun lucrul acesta deoarece am fost acuzati de initiatorii acestei taxe ca am fi populisti si ca nimic nu mai este ca pe vremea noastra. Eu spun ca sunt multi cei care nu au azi cât aveam noi acum 15-20 de ani, dar nu despre asta este vorba, nu cred ca intereseaza pe cineva când scoate banii de participare la un raliu cum este presedintele, populist sau nu.

În fond, administratia FRAS nu pastreaza nici un leu din taxele de înscriere la raliu, acestea fiind între piloti si organizatori. În privinta suprataxei, am recunoscut sincer în cadrul Adunarii Generale ca a adus si importante beneficii pentru CNRD, dar recunosc ca am propria reticenta. Am participat la raliuri ca privat si cred ca m-ar fi speriat foarte tare sa fie nevoie sa platesc, de exemplu, 800 Euro la Sibiu.

Sigur, este o etapa în ERC si presupune costuri mari de organizare, dar eu cred ca daca as mai concura, m-as gândi de doua ori daca sa iau startul sau nu si, pentru aceasta viziune personala, oricine este liber sa ma acuze de populism sau de orice altceva. La urma-urmei, eu nu am drept de vot, dar am pus în vedere celor prezenti sa adopte aceste mariri de taxe cu multa precautie, întrucât este improbabil sa se mai atinga acele recorduri de participare cu care se mândrea fiecare organizator în ultimii doi ani. Însa, cu siguranta mi-as dori sa nu se întample acest scenariu pesimist, prefer ca reticentele mele sa nu aiba nicio legatura cu numarul de participanti la un raliu.

  • Cum vedeti ameliorarea acestei situatii?

 

Eu cred foarte tare în modelul celor de la offroad. Functioneaza aproape perfect. De ce sa nu fie preluat? Daca cei de la raliuri ar fi mai uniti, am putea organiza acea “adunare generala” a cluburilor sau, de ce nu, a sportivilor activi în raliuri. Totul depinde de felul cum îsi acorda ei între ei dreptul de vot. Am spus asta si în Adunarea Generala, am sa mai insist, mai ales ca tot sportivii de top din Cluj au fost cei care mi-au cerut sa ma implic personal în aceasta problema.

Dupa parerea mea, acela ar fi cadrul potrivit în care sa se poata studia în amanunt consecintele maririi taxelor, chiar de catre ei, cei care le-au propus si le-au votat. În alta ordine de idei, daca aceasta forma de organizare s-ar materializa, bugetul de media colectat din acea suprataxa va putea fi gestionat direct, chiar de cei care contribuie la el. Sigur, ceea ce noi am adoptat deja este ponderea mare în punctajul raliului, în functie de numarul de participanti.

Pot sa sper ca, într-un viitor apropiat, organizatorii îsi vor dimensiona corect taxele, în baza “cererii si a ofertei”. Încercam sa fortam cumva, administrativ, sa se gândeasca: “Ce e mai bine? Putini bani din taxe mari sau multi bani din taxe mici?”. Si nu este exclus ca în viitor, asa cum afirma si Edwin Keleti, organizatorii sa atraga pilotii prin diverse facilitati, chiar individualizate, cum se întâmpla si în alte tari, nu de ieri sau de azi. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto