01.24.2020 1:36

Cine mai are nevoie de FRAS?

Anul acesta începe pentru automobilismul românesc la fel ca pentru întreaga tara, adica prost!

De la FRAS vine un comunicat prin care suntem anunati ca: Raliul Sibiului, programat în perioada 27 februarie – 1 martie 2014, nu a fost validat în calendarul Campionatului National de Raliuri 2014.

Motivarea nu este precizata clar, se face însa o trimitere la Hotarârea Consiliului Federal al FRAS nr. 5/17.12.2013 prin care se aproba cererea CS Scorpion Rally Team de amânare la plata a datoriilor restante, cu conditia depunerii pâna în data de 23 decembrie 2013 a unei garantii bancare, cu termen de plata efectiv la data ceruta de solicitant. Cum datoriile restante nu au fost platite, sezonul competitional din 2014 va avea 7 raliuri, iar confruntarea din februarie de la Sibiu ramâne doar în calendarul ERC.

Prietenul si colegul meu Edwin Keleti, jurnalist auto de marca si pilot de top, are o postare pe Facebook în care afirma urmatoarele: Sincer Nu ma intereseaza CÂTUSI DE PUTIN cine are dreptate în lupta asta surda dar, o, cât de vocala! de orgolii dintre FRAS si organizatorii Raliului Sibiului!!! Cei pricinosi pot numi batalia dintre FRAS si ACR. Nu ma intereseaza!?

Mi se pare neadecvata o asemenea abordare de tip pacifist, în care argumentul principal e ca doua parti aflate pe pozitii antagoniste ar fi obligate moral sa ascunda mizeria sub covor pentru binele sportului, fara macar a cauta vinovatul. E ca si cum, pentru un interes superior, am cere unei femei violate sa dea mâna cu violatorul, sa uite cosmarul petrecut si amândoi sa ramâna prieteni pentru tot restul vietii. E un exemplu exagerat? O sa vedeti imediat ca nu!

Ce se ascunde sub cuvintele seci ale FRAS? Care este motivul adevarat pentru care Raliul Sibiului a fost dat afara din calendarul intern? Oficial, o factura restanta a organizatorului de la Sibiu catre FRAS. Bun. Despre ce bani este vorba, ce servicii fi trebuit achitate si nu s-a facut acest lucru?

Ca sa raspund la aceste întrebari  trebuie sa ne întoarcem cu 2 ani în urma, adica în 2012, atunci când la FRAS s-a luat decizia ca pilotii importanti sa plateasca o taxa de înscriere pentru fiecare raliu de 400 Euro. Din aceasta suma, 200 Euro reveneau organizatorului, 100 Euro erau pentru plata cronometrelor, celulelor si arbitrilor, iar 100 Euro erau o taxa de promovare media. A trecut 2012 si NIMENI din conducerea FRAS nu catadicsit sa faca o decontare OFICIALA a sumelor primite si cheltuite pentru promovare media. Si aici ma refer la un dosar contabil complet, cu facturi defalcate, contracte, chitante, etc.

A urmat 2013, an în care taxa de 400 Euro s-a aplicat tuturor pilotilor înscrisi în CNR. Daca facem un simplu calcul aproximativ si punem o medie de 35 de piloti pentru fiecare raliu si înmultim cu 9 curse vom avea 31.500 Euro. Una peste alta 30.000 Euro. E mult, e putin? Decideti dumneavoastra, cei care cititi aceste rânduri.

În mod normal, taxa de 400 Euro/pilot se plateste la FRAS, forul conducator opreste cei 200 Euro pentru plati si promovare media, dupa care trimite organizatorului restul de 200 Euro. La Sibiu, pentru ca a fost etapa de ERC, s-a facut o modificare si banii au fost încasati direct de organizator, urmând ca dupa cursa, FRAS-ul sa-si primeasca partea.

Aici apar problemele, deoarece la Sibiu s-a folosit o firma privata pentru cronometraj, iar arbitrii si restul de oficiali au fost platiti si gazduiti din bugetul organizatorului. În aceste conditii, la câteva luni dupa consumarea evenimentului, organizatorul a cerut la FRAS o desfasurare a cheltuielilor de promovare media, pentru a afla pentru ce trebuie sa vireze respectivii bani. Asa cum era de asteptat, dinspre FRAS nu a venit nici un decont, dar federalii au cerut în continuare achitarea facturii echivalente cu 200 E/pilot.

O fi corect sa pretinzi bani pentru cronometre, celule si arbitri, în conditiile în care tu nu ai scos nici macar un sfant din buzunar pentru aceste cheltuieli? În ce tara din lumea asta e normal sa pretinzi bani pentru o promovare media pe care nu ai facut-o sau daca ai facut-o nu vrei sa o demonstrezi cu documente?

În alta ordine de idei, s-a încheiat si sezonul competitional 2013, exista undeva decontul pentru cei 30.000 Euro intrati la FRAS sub forma de taxa de promovare media? A vazut cineva contractele facute cu televiziuni, ziare, posturi de radio? Unde sunt acesti bani stimabililor din FRAS? Poate ca pilotilor le este frica sa va ceara socoteala, pentru ca se stie cât sunteti de razbunatori, dar sa nu va mirati daca în viitorul nu foarte îndepartat veti primi vizita deloc de curtozie a celor de la Garda Financiara pentru o sesiune prelungita de discutii!

Excluderea Sibiului din calendarul intern 2014 nu are legatura cu dusmania FRAS-ACR, cu orgolii ale unora sau altora, cu o pozitie de forta a lui Sebi Itu sau cu interese ale unor piloti. Nicidecum. Aici este vorba, pur si simplu, de BANI. Multi. Pe care conducerea FRAS nu vrea sa îi piarda din mâna, pentru ca daca ar ceda în acest caz, atunci ce i-ar opri pe ceilalti organizatori sa faca la fel? Si atunci baietii destepti din Federatia de Automobilism nu ar fi mai saraci direct proportional cu comisioanele disparute?

Îmi amintesc ce efervescenta, ce bucurie, a prilejuit fuga de la ACR si crearea noii federatii. Cand vad în ce hal sunt conduse raliurile din Romania, când vad ca pentru un pumn de arginti este pedepsit cel care a adus în România cele mai importante competitii automobilistice de dupa 1989, nu pot sa nu ma întreb: cine dracu? mai are nevoie de FRAS?

fras

articol semnat de Teodor Hossu-Longin si preluat de pe ajar.ro 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto