05.20.2019 1:20

Un nou record negativ inregistrat de piata auto din Romania

Piata auto din Romania in primele cinci luni din 2013 inregistreaza un nou record negativ

Pe ansamblul pietei auto, livrarile totale de autoturisme si vehicule comerciale au înregistrat în primele 5 luni ale acestui an o scadere de 18,60% comparativ cu aceasi perioada din 2012.

In interiorul acestei scaderi, remarcam autoturismele, care au un declin al vânzarilor de 19,80%.

Si pe plan european vedem scaderi ale pietei, principalele tari înregistrând scaderi importante:

1. Franta – scadere de 11,90%

2. Italia – scadere de 11,20%

3. Germania – scadere de 8,80%

La noi in tara, în continuare, vânzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (85% din total în luna mai), cele catre persoanele fizice continuând sa scada pâna la un minim de doar 15% din total.

Pentru comparatie, în luna mai din 2012 (o luna în care Programul Rabla functiona deja în mod efectiv), acest raport era de 49% pentru persoanele fizice si 51% persoanele juridice.

In plus, continua sa se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 86.000 unitati la autoturisme si 18.400 la vehicule comerciale, au o crestere de 42%, respectiv 10% fata de 2012.

Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul, fie el autotursim sau vehicul comercial, nou vândut în România, au fost aduse alte 3,7 autovehicule rulate!

Acest raport totusi  se afla într-o usoara scadere fata luna anterioara, când acesta era de 4 masini rulate la una noua.

Analiza sectoriala

I. Productia auto nationala

Aceasta a înregistrat în luna mai 2013 o crestere de 5,80% fata de luna precedenta, ceea ce face ca, dupa 5 luni din 2013, sa avem o crestere totala fata de 2012 de 32,80%, crestere raportata la volum total 188.705 unitati, cifra datorata în exclusivitate productiei de autoturisme +40,80%, adica un volum total 188.696 unitati.

In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 46.577 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat:

1. Dacia Duster: 55.195 unitati

2. Dacia Sandero: 51.948 unitati

3. Dacia Logan: 45.059 unitati

4. Ford B-MAX: 36.494 unitati

II. Exportul auto

Si la acest capitol se înregistreaza crestere dupa 5 luni din 2013, aceasta fiind de 22,50%, comparativ cu aceasi perioada din anul trecut, volumul total fiind de 158.770 unitati.

Aceasta crestere se datoreaza în exclusivitate autoturismelor, care înregistreaza +29,50%.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale, în absenta productiei, nu au fost nici volume la export.

Cel mai exportat model în luna mai 2013, a fost:

1. Dacia Sandero: 13.177 unitati

2. Dacia Duster:  10.251 unitati

3. Ford B-MAX: 6.802 unitati

Pe ansamblul celor 5 luni de pâna acum, pe primul loc este:

1. Dacia Duster: 54.859 unitati

2. Dacia Sandero: 49.564 unitati

3. Ford B-MAX: 36.309 unitati

III. Vânzarile auto

Vânzarile de autovehicule ce au inregistrat 28.059 unitati au scazut însa cu 18,60% fata de aceeasi perioada din 2012, autoturismele cu o cifra de 23.245 unitati au înregistrat o scadere de 19,80%, cea mai mare din ultimii 3 ani.

La autoturisme, top-ul pe marci la 5 luni din 2013 este format din:

1. Dacia: 6.638 unitati vândute, adica 28,60% din total

2. Volkswagen: 2.747 unitati vândute, adica 11,80% din total

3. Skoda: 1.917 unitati vândute, adica 8,20% din total

4. Renault: 1.355 unitati vândute, adica 5,80% din total

5. Ford: 1.266 unitati vândute, adica 5,40% din total

6.  Hyundai: 1.204unitati vândute, adica 5,20% din total

Pe modele clasamentul este urmatorul:

1. Dacia Logan

2. Dacia Duster

3. Dacia Sandero

4. Skoda Octavia

5. Volkswagen Golf

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa 5 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse între 15% si 38%!

În functie de tipul de combustibil, remarcam în 2013 o crestere a ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 57,80% din piata, fata de 50,30% cât se înregistra în aceeasi perioada din 2012, în conditiile în care volumele autoturismelor diesel au scazut cu 7,80%, iar cele pe benzina cu 32,50%.

Un alt aspect care merita mentionat la acest capitol, este faptul ca pentru 5 din primele zece marci, motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vânzari.

Situatia se repeta si în cazul analizei pe modele, unde 5 dintre modele înregistreaza un procent de peste 70% motorizare diesel din vânzarile respectivei marci.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare, adica LCV si minibuse, observam o scadere ceva mai mica a pietei, de 8,20%, dar si faptul ca primele doua marci, adica Dacia si Ford, reprezinta împreuna aproape 35% din piata.

Evolutia pietei 2013

Având în vedere faptul ca impactul Programului “Rabla” asupra pietei speram ca se va resimti abia în a doua parte a lunii iunie 2013, când tichetele valorice vor ajunge în posesia cetatenilor, o eventuala revizuire a estimarii facute la începutul anului poate fi avuta în vedere doar dupa analiza volumelor înregistrate în lunile iulie-august 2013. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto