03.19.2019 9:48

Top blocaje rutiere

In topul mondial al celor mai mari blocaje rutiere urbane, Bucurestiul este pe locul 5, cu întârzieri de 103 ore pe an

Capitala României se afla pe locul 5 în într-un top mondial al oraselor cu cele mai mari probleme de trafic rutier. La o calatorie medie de 30 de minute cu masina prin oras, Bucurestiul a înregistrat 103 ore de întârziere într-un an, fiind devansat doar de Instanbul (110 ore/an), Mexico City (110 ore/an), Moscova (109 ore/an) si St. Petersburg (104 ore/an), se arata într-un studiu realizat de TomTom, citat de Statista.com.

Specialistii în psihologia transportului de la Asociatia de Psihologie si Siguranta Rutiera “PsihoTrafiQ” considera ca ambuteiajele duc implicit la nervozitate si la cresterea accidentelor cauzate de reactiile impulsive. În acelasi timp, blocajele se petrec din cauza numarului foarte mare de masini care circula în Bucuresti, raportat la cel al populatiei, iar solutia principala pentru decongestionarea traficului ar fi optarea oamenilor pentru mijloacele alternative de transport. Potrivit Institutului National de Statistica, în anul 2014, sunt înmatriculate 924.213 autoturisme, la o populatie de 1.883.425 de locuitori, adica o masina la 2 locuitori.

Paradoxal, autoturismul nu e cel mai rapid mijloc de transport într-un oras mare
“Infrastructura este, desigur, o mare problema care genereaza aceste ambuteiaje în traficul bucurestean, însa nu este singura. Nu putem neglija, totusi, statisticile INS care spun ca exista o masina la 2 locuitori, iar tendinta populatiei este de a folosi, într-o proportie covârsitoare, numai acest mijloc de transport. Cognitiile pe care merg majoritatea bucurestenilor, sunt acelea ca pot câstiga timp daca se deplaseaza cu automobilul propriu, dar aceste cognitii sunt eronate, deoarece timpul de stationare în trafic este mai mare decât daca s-ar deplasa cu alte mijloace de transport. Atunci când facem analiza unui accident, luam în considerare 3 factori: infrastructura, autovehiculul si factorul uman”, declara prof. univ. dr. Mihaela Rus, presedintele PsihoTrafiQ.

“Românii au tendinta de a epata cumparând si etalând valoarea masinii, iar acest lucru este produsul tot a unei contaminari sociale. În Europa de Vest, oamenii aleg echilibrul, au înteles ca daca toata populatia ar folosi autoturismele ca singura solutie de transport rutier, practic marile orase ar paraliza. Vesticii au înteles, se pare ca mai bine decât noi, ca autoturismul nu este cel mai rapid mijloc de transport într-un oras mare, chiar din contra. În cele mai multe cazuri, mai repede te deplasezi cu motocicleta sau bicicleta. De asemenea, folosirea metroului este o solutie foarte buna pentru a evita aglomeratia urbana. Datorita faptului ca la noi functioneaza foarte bine mimetismul, alegem sa ne deplasam cu totii, încolonati, cu autoturismul, într-un oras cu o infrastructura rutiera precara, iar statisticile nu mint: 103 ore pe an înseamna foarte mult. În acelasi timp, nu trebuie sa neglijam deloc faptul ca ambuteiajele sporesc nervozitatea si agresivitatea soferilor, iar acestea pot reprezenta un factor semnificativ pentru producerea accidentelor. Totodata, nu trebuie sa minimalizam nici costurile platite cu sanatatea, ca urmare a poluarii accentuate, mai ales în intersectii”, declara psihologul principal Ionel Simionca, vicepresedintele Asociatiei de Psihologie si Siguranta Rutiera “PsihoTrafiQ”.

Solutiile specialistilor pentru decongestionarea traficului rutier

Pentru fluidizarea traficului, specialistii de la PsihoTrafiQ recomanda soferilor sa respecte regulile de circulatie, sa nu intre în intersectii supraglomerate, sa evite utilizarea automobilului propriu în zilele si orele de vârf (în special, începutul si sfârsitul saptamânii, dimineata între orele 7,00 si 9,00, când majoritatea populatiei se deplaseaza spre locul de munca si între 16,00 si 18,00, atunci când oamenii se întorc de la serviciu) si sa opteze pentru mijloace alternative de transport, cum ar fi: autobuzul, microbuzul, metroul, bicicleta, motocicleta etc.

Campanii de responsabilizare a participantilor la trafic

Asociatia de Psihologie si Siguranta Rutiera “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participantilor la trafic, coordonate de prof. univ. dr. Mihaela Rus si psihologul principal Ionel Simionca – vicepresedintele Asociatiei, în vederea reducerii acestor comportamente disfunctionale, care tind sa contamineze comportamental din ce în ce mai multi soferi. Printre acestea, amintim campaniile nationale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” si “Alcoolul la volan este un accident”, campanii de responsabilizare sociala care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeana a Sigurantei Rutiere – (http://www.erscharter.eu/en/content/national-campaign-sleepiness-driving-real-danger-social-responsibility-campaign). Totodata, Asociatia organizeaza cursuri de formare, adresate psihologilor, menite sa formeze din ce în ce mai multi experti în psihologia transportului, care sa promoveze educatia rutiera si atitudinile responsabile în trafic. Mai multe informatii gasiti pe www.psihotrafiq.ro.

RO - Cel mai rau trafic rutier 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto