11.15.2019 18:53

Sistem de asistenta pentru sofer

Bosch evalueaza sistemele de asistenta pentru sofer

Sistemele de asistenta pentru sofer pot salva vieti. Uneori, este suficient ca autoturismul sa emita un semnal sonor de avertizare si sa afiseze o ceasca de cafea pe plansa de bord pentru a-l atentiona pe sofer sa ia o pauza dupa conducerea pe o perioada mai lunga de timp. Evaluarea Bosch referitoare la sistemele din dotarea celor mai importante modele de autovehicule din fiecare segment arata ca circa 680.000 – aproape un sfert – din cele 2.950.000 de autoturisme noi înmatriculate anul trecut în Germania pot avertiza soferii obositi înainte ca acestia sa provoace un accident. Astfel, functia de detectare a starii de somnolenta este cel mai frecvent sistem de asistenta pentru sofer instalat pe autoturismele noi. Evaluarea a avut la baza statistica autoturismelor noi înregistrate în 2013 în Germania.

„Pasagerul invizibil” devine din ce în ce mai important. „Sistemele de asistenta pentru sofer reprezinta un pas esential pe drumul catre “viziunea zero”: fara accidente rutiere soldate cu victime”, afirma Gerhard Steiger, presedintele diviziei Sisteme de Control al Sasiului din cadrul Bosch. Acest obiectiv se reflecta si în noua schema de punctare Euro NCAP, care impulsioneaza echiparea autovehiculelor cu sisteme de frânare preventiva de urgenta si sisteme de asistenta pentru mentinerea benzii de rulare. Iar acest lucru influenteaza productia de senzori esentiali pentru buna functionare a sistemelor de asistenta. „Bosch estimeaza vânzari de peste 2.000.000 de senzori radar si video în 2014, un numar de peste doua ori mai mare fata de cel înregistrat anul trecut”, declara Steiger. Cele sase cel mai des întâlnite sisteme de asistenta pe autoturismele noi sunt enumerate mai jos, în ordine descrescatoare a frecventei de utilizare.

Sistemul de detectare a starii de somnolenta – instalat pe 23% dintre autoturismele noi

Microsomnul, scaderea puterii de concentrare si oboseala la volan sunt deosebit de periculoase si reprezinta cauza a numeroase accidente. Totusi, semnele initiale pot fi detectate din timp: soferii obositi, cu o atentie scazuta executa manevre de directie mai putin precise si trebuie sa faca mai des mici corectii ale traiectoriei. Sistemul de detectare a starii de somnolenta Bosch analizeaza permanent manevrele de directie efectuate de sofer cu ajutorul unui senzor de unghi al volanului sau al servodirectiei electrice pentru a identifica semnele tipice de oboseala. Sistemul înregistreaza si miscarile usoare, bruste ale volanului. Utilizând si alti parametri (precum timpul de condus si momentul zilei), sistemul poate detecta semnele care anunta starea de oboseala, emitând semnale vizuale si sonore pentru a atentiona soferul ca este cazul sa faca o pauza înainte de a atipi la volan. 23% dintre autoturismele noi înmatriculate în 2013 sunt echipate cu sistemul de detectare a starii de somnolenta.

Sistemul de control inteligent al farurilor – instalat pe 20% dintre autoturismele noi

Scopul echiparii unui autovehicul cu un sistem inteligent de control al farurilor este de a vedea si de a fi vazut mai bine. La conducerea pe timp de noapte sau în tunel, asistentul activeaza sau dezactiveaza faza scurta a farurilor, dupa cum este necesar. De asemenea, sistemul activeaza faza lunga daca nu detecteaza niciun autovehicul în fata sau care se deplaseaza din sens opus (cu exceptia cazului în care autovehiculul se deplaseaza în localitati). În plus, sistemul de control inteligent al farurilor poate regla constant lumina farurilor în functie de drum sau poate comuta continuu între faza scurta si faza lunga. Prin urmare, sistemul asigura un nivel optim de iluminare fara a-i orbi pe ceilalti participanti la trafic. 20% dintre autoturismele noi înmatriculate în 2013 sunt dotate cu sistemul de control inteligent al farurilor.

Drowsiness detection 2

Sistemul de frânare automata de urgenta – instalat pe 11% dintre autoturismele noi  

Coliziunile din spate se numara printre cele mai grave accidente rutiere, în special cele în care sunt implicati pietoni sau biciclisti. Un sistem de frânare automata de urgenta poate evita aceste accidente sau poate macar atenua consecintele acestora. La detectarea unui posibil obstacol, asistentul pregateste sistemul de frânare pentru o oprire de urgenta sau initiaza automat o frânare de urgenta în cazul în care soferul nu reactioneaza.

Autovehiculele care doresc sa obtina punctajul maxim de 5 stele EuroNCAP trebuie sa fie echipate, începând cu anul 2016, cu acest sistem de protectie preventiva a pietonilor.

Avantajele acestui sistem au fost deja dovedite: pâna la 72% dintre coliziunile din spate produse în Germania si soldate cu vatamari corporale pot fi evitate daca autovehiculele ar fi dotate cu un sistem de frânare automata de urgenta. În 2013, acest sistem a fost instalat pe 11 la suta dintre autoturismele noi.

Automatic emergency braking system

Sistemele de asistenta pentru mentinerea benzii de rulare – instalate pe 10% dintre autoturismele noi

Sistemele de asistenta pentru mentinerea benzii de rulare, în numar de 3, sunt instalate pe 10% dintre autoturismele noi înmatriculate în 2013. Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare previne accidentele, avertizând soferul atunci când autovehiculul paraseste în mod accidental banda sa de mers – de exemplu, prin vibratii ale volanului. Asistentul pentru mentinerea benzii de rulare merge si mai departe: când autovehiculul se apropie prea mult de marginea benzii, sistemul vireaza usor, dar ferm în partea opusa. În schimb, asistentul pentru schimbarea benzii de rulare monitorizeaza zona de-a lungul si în diagonala fata de partea din spate a autovehiculului. O lampa de avertizare de pe oglinda exterioara avertizeaza soferul când un alt autovehicul se apropie cu viteza din spate sau se afla deja în unghiul mort. Conform bazei de date GIDAS cu accidentele produse în Germania, sistemele de asistenta pentru mentinerea benzii de rulare pot preveni pâna la 28% dintre accidentele cauzate de parasirea accidentala a benzii de mers.

ACC and ACC Stop & Go

ACC si ACC Stop & Go – instalate pe 4% dintre autoturismele noi

Calatorie relaxanta în ciuda traficului aglomerat: tempomatul adaptiv (ACC) utilizeaza, de obicei, un senzor radar pentru a mentine o distanta de siguranta presetata fata de autovehiculul din fata, chiar si în traficul aglomerat. Prin frânari si accelerari automate, sistemul adapteaza viteza de deplasare la conditiile de trafic, asigurând o calatorie linistita, cu un consum redus de carburant. În versiunea Stop & Go, tempomatul adaptiv decelereaza autovehiculul în trafic aglomerat, putând chiar sa îl opreasca. În cazul în care autoturismul este dotat cu o transmisie automata, ACC Stop & Go reporneste motorul când autovehiculele din fata încep din nou sa se miste dupa o scurta pauza. În fine, stresul soferului este redus, acesta mentinându-si concentrarea o perioada mai lunga de timp. 4% dintre autoturismele noi înmatriculate în Germania în 2013 sunt echipate cu ACC sau ACC Stop & Go. Furnizând senzori cu preturi mai mici, precum senzorii radar cu raza medie de actiune, Bosch sporeste penetrarea pe piata, sistemele de asistenta pentru sofer, precum ACC si ACC Stop & Go fiind acum mai accesibile, chiar si pentru autoturismele de dimensiuni mici si compacte.

Road-sign recognition

Asistentul pentru recunoasterea indicatoarelor rutiere: instalat pe 4% dintre autoturismele noi

De la limitele de viteza pâna la zonele cu acces interzis – 4% dintre autoturismele noi înmatriculate în 2013 sunt echipate cu asistentul pentru recunoasterea indicatoarelor rutiere, care îi ajuta pe soferi sa respecte multitudinea de indicatoare rutiere de pe traseu.

O camera video citeste semnele de circulatie si afiseaza informatiile relevante sub forma de simboluri pe plansa de bord. Pe lânga sistemul integrat în autovehicul, Bosch a dezvoltat si o aplicatie gratuita de recunoastere a indicatoarelor rutiere pentru utilizatorii de smartphone-uri. Aplicatia „myDriveAssist”, disponibila în App Store si Google Play, utilizeaza camera interna a smartphone-ului pentru a recunoaste indicatoarele rutiere de pe traseu.

Fiind unul dintre cei mai mari furnizori din industria auto, Bosch ofera întreaga gama de sisteme de asistenta pentru sofer. Prin dezvoltarea sistemelor ABS si ESP, compania a oferit premisele pentru reducerea considerabila a numarului de accidente. ESP este si tehnologia care sta la baza viziunii de conducere complet automata. Autoturismele utilizeaza senzori pentru a învata treptat cum sa „vada” si sa perceapa mediul înconjurator. Bosch furnizeaza de mai multi ani senzorii radar si video necesari în acest sens. În sfârsit, computerele puternice permit sistemelor de asistenta sa reactioneze rapid si sa gândeasca la fel ca un sofer experimentat.

Tehnologia Auto este cel mai mare sector de activitate al Grupului Bosch. În anul fiscal 2013, vânzarile acestuia au fost de 30,6 miliarde de euro sau 66% din cifra de vânzari totala a grupului (Nota: Ca urmare a unei modificari în normele legislative care reglementeaza consolidarea, cifrele din 2013 pot fi comparate doar într-o masura limitata cu cifrele din 2012). Astfel, Grupul Bosch a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori din industria auto. La nivel mondial, aproximativ 177.000 de angajati din sectorul Tehnologiei Auto activeaza în sapte domenii de activitate: tehnologii de injectie pentru motoarele cu ardere interna, componente periferice ale trenului de rulare, concepte de propulsie alternativa, sisteme de siguranta activa si pasiva, functii de asistenta si confort, sisteme de informare si comunicare la bord, precum si servicii si tehnologii pentru domeniul aftermarket. Bosch este autorul unor importante inovatii în industria auto, precum gestionarea electronica a motorului, sistemul antiderapare ESP® si tehnologia diesel common-rail.

Grupul Bosch este un lider global în furnizarea de tehnologii si servicii. În anul fiscal 2013, cei aproape 281.000 de angajati au generat vânzari de 46,1 miliarde de euro (Nota: Ca urmare a unei modificari în normele legislative care reglementeaza consolidarea, cifrele din 2013 pot fi comparate doar într-o masura limitata cu cifrele din 2012). Grupul Bosch este structurat în patru sectoare de activitate: tehnologie auto, tehnologie industriala, bunuri de larg consum, energie si echipamente pentru constructii. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH si cele aproape 360 de filiale si companii regionale din peste 50 de tari. Prin includerea partenerilor comerciali si de service, Bosch este reprezentat în aproximativ 150 de tari. Aceasta retea internationala de dezvoltare, productie si vânzare reprezinta fundatia cresterii continue a concernului german.
În 2013, Bosch a investit aproximativ 4,5 miliarde de euro în cercetare si dezvoltare si a înregistrat aproape 5.000 de patente pe plan international. Aceasta înseamna o medie de 20 de patente pe zi. Prin toate produsele si serviciile sale, Bosch sporeste calitatea vietii, oferind solutii care sunt atât inovatoare, cât si utile. În acest fel, compania ofera la nivel mondial „Tehnica pentru o viata”. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto