08.17.2019 23:48

Siguranta rutiera si tinerii conducatori auto

Studiul White Paper Goodyear EMEA 2014 pune în centrul atentiei parintii ca modele pentru un comportament responsabil fata de siguranta rutiera

Noul studiu realizat de Goodyear privind siguranta rutiera si tinerii conducatori auto a fost realizat în 19 tari, printre care si România.

Goodyear Europa, Orientul Mijlociu si Africa (EMEA) a prezentat rezultatele unui nou studiu desfasurat împreuna cu Asocia?ia Europeana a scolilor Auto (EFA) si împreuna cu Asociatia Parintilor Europeni (EPA). Redactate într-o noua editie a lucrarii Goodyear White Paper  ‘Driving Safety First’, rezultatele cercetarii releva mai putin atitudinea tinerilor conducatori auto, cât în special atitudinea celor care se ocupa de educatia lor. Astfel, studiul, realizat de companie în rândul a peste 5.500 de parinti din 19 tari din regiunea Europa, Orientul Mijlociu si Africa, printre care si România, pune un accent deosebit pe atitudinea fata de importanta educatiei rutiere în genere.

”La Goodyear, ne-am luat angajamentul de a promova siguranta rutiera prin realizarea unor studii privind atitudinea oamenilor fata de acest subiect. În 2012, am aruncat o privire atenta asupra conducatorilor auto începatori. În 2013, ne-am concentrat chiar pe instructorii auto. În acest an, pe baza rezultatelor obtinute în anii precedenti, ne-am concentrat pe atitudinea parintilor conducatorilor auto începatori fata de siguranta rutiera si sofat”, a precizat Olivier Rousseau, Vice Presedinte Anvelope de Consum la Goodyear EMEA. ”Ca urmare a unei munci de 10 ani pe care Goodyear o desfasoara pentru a promova siguranta rutiera, putem acum sa oferim o privire unica  asupra ”triunghiului” grupurilor care sunt cele mai relevante pentru siguranta rutiera: soferi începatori, parintii acestora si conducatorii auto”, a mai adaugat acesta.

Goodyear_Driving Safety First

Cercetarea realizata de Goodyear pune înca o data în evidenta efortul constant pe care compania, dar si alte entitati interesate, îl face pentru a-i instrui pe tinerii conducatori auto, precum si necesitatea ca instructorii auto sa fie pregatiti sa inoveze pentru a pregati mai departe noile generatii de conducatori auto.

Noul studiu arata de asemenea faptul ca parintii îsi doresc si ei ca proprii lor copii sa fie în siguranta pe drumurile publice, multi dintre ei fiind foarte implicati în modul în care copii învata sa conduca. Parintii din Europa, printre care si cei din România, au fost unanim de acord ca siguranta rutiera ar trebui sa fie predata în scoli si învatata de la vârste foarte fragede. Un alt aspect în care parintii sunt de acord este ca scoala nu reuseste sa asigure educatia preventiva de siguranta rutiera de care ar fi nevoie.

Metodologia de cercetare

Studiul a constat în 35 de întrebari adresate parintilor din 19 tari europene:

- Austria

- Belgia

- Republica Ceha

- Danemarca

- Finlanda

- Franta

- Germania

- Italia

- Olanda

- Polonia

- România

- Rusia

- Slovenia

- Africa de Sud

- Spania

- Elvetia

- Turcia

- Marea Britanie

În  România au fost intervievati un numar de 355 de parinti. Acestia au fost întrebati cu privire la atitudinea lor fata de educatia rutiera si de siguranta copiilor lor în calitate de tineri conducatori auto.

Pentru realizarea si interpretarea datelor acestui studiu, Goodyear a colaborat cu mai multi parteneri printre care se numara: psihologi de la London School of Economics si de la asociatia Traffic Psychology International, reprezentanti ai Asiciatiei Parintilor Europeni si ai EFA, institutii europene importante si relevante pentru acest subiect.

Parintii au o viziune amestecata când vine vorba de propriile lor abilitati de a conduce

Încrederea parintilor în propriile lor abilitati de a conduce masina este extrem de variabila de la un parinte la altul. La nivel European, doar 57% dintre parinti declara ca se simt foarte încrezatori în abilitatile lor de a conduce în conditii de trafic intens, si doar 50% declara ca se simt încrezatori când conduc pe timp de noapte.

Desi 61% dintre acestia se arata încrezatori în abilitatea lor de a verifica presiunea în anvelope, numai o treime (28%) verifica presiune lunar si doar 31% o fac odata la 2-3 luni.

O extrema sunt parintii olandezi care nu verifica niciodata presiunea.

În pofida acestor atitudini extrem de diferite, majoritatea parintilor cred totusi ca abilitatile lor de a conduce sunt foarte bune si ca faptul de a conduce zilnic este ca o reîmprospatare a aptitudinilor lor în materie de sofat.

Astfel, 54% dintre parinti au apreciat ca daca ar da din nou examenul auto, l-ar trece, iar printre motivele mentionate de cei care au apreciat ca nu l-ar trece un loc de top îl ocupa: obiceiurile proaste capatate de-a lungul anilor.

La acest capitol, parintii români sunt în top, ei fiind pe locul 2 dupa turci la aprecierea gradului de dificultate a examentului auto (doar 14% dintre români cred ca examentul auto a devenit mai greu) si primii care sunt convinti ca ar fi reguli noi pe care nu le cunosc (64% dintre parintii români au apreciat acest lucru).

Mamelor le lipseste încrederea

Printre rezultatele studiului realizat de Goodyear se numara si faptul ca exista o mare diferenta între mame si tati, când vine vorba de gradul de încredere pe care acestia îl au în abilitatile lor de a conduce.

În tarile din Europa, barbatii s-au aratat mai încrezatori, în special când vine vorba si de întretinerea vehicolului. Exista totusi si un aspect interesant, unde femeile sunt mult mai încrezatoare decât barbatii. Compartiv cu acestia, 20% dintre femei s-au aratat încrezatoare ca pot schimba o anvelopa, în timp ce numai 2% dintre barbati au apreciat ca se simt în siguranta sa faca asta. Un alt aspect diferit este si în materie de condus pe vreme rea, unde 24% dintre femei sunt mai încrezatoare, în timp ce numai 13% dintre barbati s-au declarat încrezatori ca pot conduce fara probleme în astfel de conditii. Acest procent este însa inversat în Rusia.

Parintii cred ca rolul lor este sa fie modele pentru copiii lor

Majoritatea parintilor (51%) cred ca copiii lor acorda o atentie deosebita comportamentului lor când se afla la volan, si cred deasemenea ca obiceiurile de condus pe care ei le au infuenteaza atitudinile copiilor lor din punct de vedere al sigurantei în trafic, în special când copiii au între 6 si 16 ani. Mai mult, 55% dintre parinti afirma ca au început sa conduca mult mai atent de când au copii.

77% dintre parinti cred ca copiii lor îi vad ca fiind buni conducatori auto. În plus, 56% dintre parinti cred ca copiii lor sunt de parere ca abilititile de condus ale parintilor sunt un bun exemplu pentru altii.

Dar în ciuda acestor date, multi parinti abordeaza un comportament destul de riscant la volan. Astfel, desi sunt constienti de gradul mare de influenta pe care îl au asupra copiiilor lor, parintii nu se comporta însa întotdeauna ca un model pozitiv. De exemplu, 44% dintre parinti au fost penalizati pentru viteza în timp ce conduceau cu copiii în masina. În rândul acestora s-a constatat si o crestrere a toleratei fata de depasirea limitei de viteza. Astfel, 78% dintre cei care nu depasesc limita de viteza s-au aratat îngrijorati de faptul ca micutii lor, atuci când vor fi conducatori auto, ar putea depati aceasta limita, în timp ce cei care depasesc aceasta limita se arata mai putin îngrijorati.

În aceasta privinta se înregistreaza de asemenea diferente între mame si tati, fiind astfel modele diferite de comportament. Respondentii barbati s-au ararat mai voluntari în a-si asuma riscuri la volan. În Europa, de exemplu, barbatii au fost mai predisputi la a fi amendati pentru depasirea limitei de viteza de când au copii decât femeile (24% fata de 18%). În România aceasta diferenta este extrem de mare: 29% fata de doar 7%.

Instructorii auto îsi doresc ca parintii sa îsi asume si mai mult rolul de modele

În rândul instructorilor auto, atitudinea generala este de a considera ca parintii trebuie sa devina modele si mai puternice si sa îsi asume acest rol. 2/3 din instructorii auto europeni ( respectiv 65%) cred ca obiceiurile de condus gresite influenteaza negativ atitudinea tinerilor conducatori auto fata de siguranta rutiera.

Aceasta opinie este sustinuta cel mai puternic în rândul instructorilor auto din Italia (85%) si cel mai putin în Elvetia (51%).

“Chiar daca un copil nu pare sa fie interesat de condus, el recunoaste modul în care parintele interactioneaza cu sistemul social din traficul rutier. Modul în care noi conducem da o idee copilului nostru despre normele noastre sociale, despre responsabilitatea sociala pe care ne-o asumam si despre maniera în care facem fata conflictului. Mai mult, noi stim ca, pe masura ce copilul se identifica cu parintele, el se adapteaza comportamentului acestuia. Învatarea este un proces constant si are loc atât implicit, cât si explicit. Faptul de a fi un model nu se activeaza doar când copilul decide sa învete sa conduca, ci mult mai devreme, chiar de când copilul intra pe scena traficului rutier, au afirmat Margit Herle si Fátima Pereira da Silva, psihologi în cadrul Traffic Psychology International.

De asemenea, Eszter Salamon, Presedinte al European Parents’ Association (EPA) subliniaza: “Este clar ca rolul parintelui începe foarte devreme. Acesta este un model pentru copilul sau. Comportamentul sau de condus, sau comportamentul sau ca biciclist sau pieton, are o mare influen?a asupra acestuia”.

Rezultatele studiului Goodyear White Paper ”Driving Safety First” au fost facute publice la jumatatea acestei luni si sunt disponibile în format electronic pe site-ul companiei. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto