08.26.2019 0:28

Se consolideaza cresterea de pâna acum a pietei auto

In luna august 2015 se consolideaza cresterea de pâna acum a pietei auto din Romania

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule, atat la autoturisme, cat si la vehicule comerciale, au înregistrat, în primele 8 luni ale anului 2015, o crestere de 16,80% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o crestere de 14,30%. Aceasta consolidare a cresterii de pâna acum este data si de vânzarile mai mari cu 24% înregistrate în luna august 2015 fata de luna similara din 2014.

Si pe plan european observam cresteri consistente în luna august 2015 fata de august 2014, fapt ce sustine trendul crescator de pâna acum, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând la 8 luni cresteri importante pe segmentul de autoturisme, astfel:

- Germania: +5,60%

- UK: +6,70%

- Franta: +5,90%

- Italia: +15%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 8 luni din 2015, de 74%, în continua scadere fata de situatia din urma cu 3 luni, când ponderea era de 81%.

Aceasta evolutie se justifica prin impactul Programului “Rabla” care începe sa-si consume efectul de asteptare si acumulare a cererii din primele 4 luni ale anului, astfel ca volumele înregistrate pe segmentul persoanelor fizice sunt luna de luna tot mai mici (38% în luna mai, 31% în luna august), desi tichetele disponibile prin Programul Rabla sunt înca suficiente (14.000 rezervari la jumatatea lunii august, din 25.000 disponibile).

Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (dupa cum mentionam în analizele anterioare), se observa faptul ca, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, s-a manifestat o tendinta de crestere a importurilor de autoturisme rulate care ajung sa înregistreze, în primele 8 luni ale anului 2015, un avans de 12,70%, comparativ cu perioada similara din 2014 (aproximativ 157.000 unitati în 2015 fata de aproximativ 140.000 unitati în 2014).

Astfel, avem, la 8 luni din 2015, un raport de 3,07 la 1 între importurile de autoturisme rulate si vânzarile celor noi, relativ similar (3,02%) cu cel care se înregistra în aceeasi perioada a anului 2014.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna august 2015 s-au produs 4.732 de autovehicule, cu 19,70% mai putin decât luna similara din 2014, dar trebuie avut în vedere faptul ca aceasta nu este o luna relevanta, fiind una în care productia este oprita ca urmare a perioadei de concedii.

Totusi, cu acest volum, înregistram în primele 8 luni ale anului 2015, o productie totala de 256.571 unitati, în crestere cu 1,80% comparativ cu perioada similara din anul trecut.

Dintre acestea, 223.337 au fost produse de catre Dacia si 33.234 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele:

1. Dacia Duster, din care au fost fabricate 105.394 unitati, cu 3,70% mai mult decât în aceeasi perioada a anului 2014

2. Dacia Logan, cu 52.075 unitati, in scadere cu 6,30% fata de aceeasi perioada a anului 2014

3. Dacia Sandero cu 40.721 unitati, cu 35,60% mai mult decât in 2014

4. Ford B-MAX cu 33.234 unitati, cu 13,80% mai putin decât în 2014

5. Dacia Logan MCV cu 25.147 unitati, cu 4,50% mai putin decât în 2014

Logan-mcv-back

II. Exportul

Cu cele 237.773 unitati exportate în aceste prime 8 luni ale anului 2015, consemnam o crestere totala de 2,40% fata de perioada similara din 2014.

Cel mai exportat model în primele 8 luni din 2015 a fost:

1. Dacia Duster: 103.545 unitati

2. Dacia Logan: 39.526 unitati

3. Dacia Sandero: 37.467 unitati

4. Ford B-MAX: 33.092 unitati

5. Logan MCV: 24.143 unitati

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ 93% din productia nationala realizata în aceste 8 luni din 2015 a fost exportata, pondere similara cu cea care se înregistra anul trecut dupa aceeasi perioada.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 75.288 unitati vândute în primele 8 luni ale anului 2015, consemnam fata de perioada similara din 2014, o crestere totala importanta, de 16,80%.

Autoturismele, care reprezinta 82% din acest volum (61.500 unitati), înregistreaza o crestere de 14,30% fata de aceasi perioada din 2014, iar vehiculele comerciale, una de aproximativ 32%.

La autoturisme, dupa 8 luni din 2015 top-ul pe marci este condus de catre:

1. Dacia, cu 21.777 de unitati, cu 35,40% din total

2. Volkswagen cu 6.223 unitati, cu 10,10%

3. Skoda 5.502 unitati: 8,90%

4. Ford 3.890 unitati: 6,30%

5. Renault 3.707 unitati: 6%

6. Opel, 2.349 unitati: 3,80%

Pe modele:

1. Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 8 luni ale anului 2015, cu cele 10.362 unitati

2. Dacia Duster, cu 4.227 unitati

3. Dacia Sandero, cu 3.778 unitati

Dacia-Sandero

4. Skoda Octavia, 2.536 unitati

5. Dacia Logan MCV, cu 2.053 unitati

Analizând segmentarea pe clase, observam faptul ca toate clasele consemneaza cresteri, unele chiar semnificative:

- Clasa MPV: +48,90%

- Clasa SUV +29,10%

- Clasa F: +20,10%

- Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata, +15,40%

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care, la 8 luni, ajunge la 54%, in continua scadere de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizarile diesel reprezentau 67,40% din piata) si mai mica decat cea din 2014 (54,60%).

Situatia din piata ne arata faptul ca 8 marci si respectiv 8 modele au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (54%), vârfurile fiind BMW la marci (92,60%) si Volkswagen Passat la modele (95,60%).

Passat

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, în primele 8 luni ale acestui an au fost vândute 272 de unitati (din care 19 electrice 100%), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, când au fost vândute 138 unitati (din care doar 2 electrice 100%).

In ceea ce priveste norma de poluare a autoturismelor comercializate, putem observa faptul ca, desi Euro6 devine obligatorie la înmatriculare de la 1 septembrie 2015, sunt marci care înca de anul trecut au avut în oferta modele dotate cu astfel de motorizari.

Mai concret, din totalul autoturismelor vândute în primele 8 luni din 2015, 24,90% sunt echipate cu motoare Euro6 (15.320 unitati), în timp ce, dupa perioada similara din 2014 acest procent era de numai 5,60% (3.022 unitati).

Strict referitor la luna august, în 2015, peste 52% din modele au norma de poluare E6, în timp ce în 2014, ponderea acestora a fost de doar 9%.

In ceea ce priveste clasificarea în functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel:

- 33,30% sunt de proveninenta autohtona

- 20% sunt import Germania

- 9,9% sunt import Cehia

- 7,7% sunt import Spania

- 7,1% sunt import Franta

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut, în aceste 8 luni din 2015, cu 23,5% fata de aceeasi perioda din 2014, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 10,10%

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto