10.14.2019 3:56

Scadere semnificativa in luna mai …

Luna mai 2016 aduce o scadere semnificativa a vânzarilor de autoturisme, 20,80%, comparativ cu luna mai 2015

Chiar daca luna mai 2016 a înregistrat pe segmentul autotursime o scadere puternica în comparatie cu aceeasi luna de anul trecut, 20,80%, datorita avansului înregistrat în primele 4 luni, avem pe ansamblul pietei auto, autoturisme si vehicule comerciale, în primele 5 luni din 2016, o crestere generala de 6,90%, comparativ cu aceeasi perioada din 2015.

In interiorul acestei cresteri, autoturismele au un avans de doar 0,90%. Din analiza datelor disponibile pentru primele 5 luni ale anului, observam la autoturisme o scadere în ultimele 2 luni fata de vârful din luna martie, aceasta situatie fiind explicabila în conditiile mult asteptatei demarari a Programului “Rabla”.

Si pe plan european remarcam dupa 5 luni din 2016 o crestere generala consistenta a vânzarilor de autoturisme (+9,90%). Practic, cu o singura exceptie, Olanda, toate celelalte state membre UE au înregistrat cresteri în aceste prime 5 luni din 2016, relevante fiind pentru analiza noastra rezultatele înregistrate în cele mai mari piete (care împreuna acopera aproximativ 75% din total UE):

- Franta +10,50%

- Germania +6,80%

- Italia +20,50%

- Spania +12,50%

- UK +4,10%

In România, vânzarile realizate în luna mai 2016 dar si cele din primele 5 luni ale acestui an, au fost, ca si în anii precedenti, sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din totalul pe primele 5 luni fiind de 89% (vs. 11% pers. fizice), iar în cazul autoturismelor, de 87% (vs. 13% pers. fizice).

Procentele ne arata o situatie diferita de cea de anul trecut când, dupa 5 luni raportul PJ vs. PF in cazul autoturismelor era 81% vs. 19%, dupa o luna mai 2015 în care acest raport a fost 62% vs. 38%, sub influenta demararii Programului Rabla (27 aprilie).

Este deci evident, efectul de asteptare generat în piata de catre Programul “Rabla”, care, în acest an, a întârziat extrem de mult.

Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observa faptul ca, în primele 5 luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut si ele comparativ cu 2015, cu un consistent 25,10%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate si cele noi sa fie unul în crestere, respectiv de aprox. 4 autoturisme rulate la unul nou.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In primele cinci luni din 2016 s-au fabricat 165.370 autovehicule, cu 6,90% mai putin decât în perioada similara din 2015 si cu 4,50% mai putin decât în luna precedenta, aprilie 2016.

Dintre acestea, 144.336 au fost produse de catre Dacia si 21.034 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 83.320 unitati (cu 15.60% mai mult decât în primele 5 luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (25.234 unitati, cu 5,60% mai putin decât în 2015), Ford B-MAX (21.034 unitati, cu 3,20% mai putin decât în 2015), Dacia Logan MCV (18.634 unitati, +1%), si Dacia Logan (17.148 unitati, mai putin cu 55,60% fata de 2015).

Duster

II. Exportul

Cu cele 152.083 unitati exportate în primele 5 luni din acest an, consemnam o scadere de 4,50% comparativ cu perioada similara din anul 2015, dar si o scadere de 5,50% în luna mai 2016 fata de luna precedenta (aprilie) a acestui an.

Cel mai exportat model în primele cinci luni din 2016 a fost Dacia Duster (81.729 unitati), în crestere fata de 2015 cu 19,50%, urmat de Dacia Sandero (22.537 unitati, -1,80%), Ford B-MAX (20.895 unitati, – 3,60%), Logan MCV (17.142 unitati, -1,9%) si Dacia Logan (9.780 unitati, -66%).

Sandero

Ar mai fi de remarcat faptul ca 92% din productia nationala realizata în aceste 5 luni din 2016 a fost exportata, în timp ce anul trecut acest procent era ceva mai mic, respectiv 89,70%.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 10.169 unitati vândute în luna mai, înregistram, dupa primele 5 luni din 2016, un volum total de 46.222 unitati, respectiv cu 6,90% mai mult decât în primele 5 luni din 2015 si cu 1,20% mai putin decât luna precedenta a acestui an.

Autoturismele, care reprezinta 77,60% din vânzarile consemnate în prime 5 luni din 2016 (35.889 unitati), înregistreaza o crestere de 0,90%, iar vehiculele comerciale (marfa si  persoane), una de 34,30%.

Logan

La autoturisme, top-ul pe marci dupa primele 5 luni din 2016 este condus de catre Dacia, cu 9.593 unitati (26,70% cota de piata, pe un volum în scadere cu 27,80% fata de 2015), urmata de Volkswagen cu 3.863 unitati (10,80% cota de piata, volume în crestere cu 14,40% fata de 2015); Skoda 3.788 unitati (10,60% din total piata, volume în crestere cu 15,80%); Renault 2.581 unitati (7,20% cota de piata, volume mai mari cu 17,30%); Ford 2.368 unitati (6,60% din total piata, volume în crestere cu 4,60%) si Opel, 1.522 unitati (4,20% din total piata, volume mai mari cu 31,40%).

Pe modele, cu cele 3.497 unitati livrate pe piata autohtona, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 5 luni din 2016, urmat de Dacia Sandero cu 2.206 unitati, Dacia Duster 1.976 unitati, Skoda Octavia 1.678 unitati, si Renault Clio 1.143 unitati.

RENAULT CLIO IV BERLINE 5 PORTES (B98) - PHASE 1

Analizând segmentarea pe clase, observam o evolutie mixta, respectiv scaderi ale claselor A (-7,40%), C (-14,10%), E (-13%), F (-15,60%) si cresteri ale claselor B (+4,40%), MPV (+32,70%) si SUV (+19,60%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere de 56,10%, relativ similar cu procentul avut si anul trecut dupa 5 luni (56,40%).

Situatia vânzarilor ne arata faptul ca, din primele 10 marci/modele cele mai vândute, 7 marci si respectiv 5 modele au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (56,10%).

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcam o crestere importanta dupa 5 luni din 2016, respectiv + 63,60% (dar pe volume mici, respectiv 247 de unitati în 2016 fata de 151 în 2015).

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 24,30% sunt de provenienta autohtona, 23,30% sunt fabricate în Germania, 12,70% sunt din Cehia; 8,80% din Spania si 8,10% din Franta.

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au scazut puternic în primele 5 luni din 2016, respectiv cu 30,80% fata de aceeasi perioada din 2015, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere consistenta, de 18,40%.

Alte studii si analize pot fi gasite pe www.apia.ro 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto