11.21.2019 0:34

Primul an de crestere pe piata auto din Romania

2014 este primul an de crestere dupa 6 ani de scaderi consecutive

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule, atat autoturisme, cat si vehicule comerciale, au înregistrat pe întreg anul 2014, o crestere de 21,50% comparativ cu anul trecut.

În interiorul acestei cresteri, avem autoturismele cu o crestere de 20,50%. Astfel, anul 2014, devine primul an de crestere al pietei auto dupa 6 ani consecutivi de scaderi puternice.

Si pe plan european se remarca o evolutie pozitiva, principalele tari europene înregistrând cresteri ce consolideaza un trend ascendent si pentru anul 2015. Pe ansamblul UE, în 2014 s-au înmatriculat cu 5,70% mai multe autoturisme decât în 2013, cele mai mari cresteri fiind înregistrate în:
- Portugalia: 34,80%
- Irlanda: 29,60%
- Croatia: 22,30%
- România: 21,60%

In statele cu peste 1.000.000 de autoturisme înmatriculate anual, cresterile procentuale au fost ceva mai modeste :
- Germania a inmatriculat in 2014 un numar de 2.950.000 de masini: crestere de 2,90% fata de 2013
- UK a inmatriculat in 2014 un numar de 2.260.000 de masini: crestere de 9,30% fata de 2013
- Franta a inmatriculat in 2014 un numar de 1.790.000: crestere de 0,30% fata de 2013
- Italia a inmatriculat in 2014 un numar de 1.300.000: crestere de 4,20% fata de 2013

In România, în continuare vânzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, acestea reprezentând 73% din vânzari. In interiorului acestei valori medii anuale, ar fi de remarcat faptul ca ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut de la 41% in luna mai la 15% in luna decembrie. Aceasta fluctuatie se datoreaza, în mod evident programului “Rabla”, a carei perioada de maxim a fost mai-iulie. De altfel, la aceasta analiza ar mai fi de remarcat faptul ca doar aproximativ 25% din vânzarile catre persoane fizice nu au fost realizate prin Programul “Rabla”, respectiv aproximativ 5.600 unitati.

Dacia-Logan

Un alt aspect analizat de catre noi este raportul dintre vehiculele noi si cele rulate. Remarcam faptul ca, în 2014, înmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu aproximativ 1%, cu 1.900 unitati mai putine comparativ cu anul 2013. Volumul lor ramâne astfel si în acest an unul ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi, aproximativ 3 masini uzate la una noua. Trebuie însa precizat faptul ca afluxul masiv al autovehiculelor rulate din import se datoreaza si nefiscalizarii comertului cu autovehicule rulate din import, adica fara plata TVA-ului si a impozitelor, aspecte nerezolvate de ani de zile care favorizeaza, în mod evident, importul de autovehicule rulate în detrimentul celor noi.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In anul 2014 au fost fabricate în România 391.434 de autovehicule, cu 4,80% mai putin decât în 2013.
Dintre acestea:
- 338.593 unitati, adica 86,50% sunt produse de catre Dacia
- 52.829 unitati, adica 13,50% sunt produse de catre Ford
- 12 unitati sunt produse de catre Roman Brasov.

In functie de model, cele mai mari volume în 2014 le-au înregistrat:
- Dacia Duster: 174.077 unitati
- Dacia Logan: 77.427 unitati
- Ford B-MAX: 52.829 unitati
- Dacia Sandero: 47.475 unitati
- Dacia Logan MCV: 42.614 unitati

Dacia-Logan

II. Exportul

Au fost exportate în 2014 un numar de 364.251 unitati, adica o crestere de 0,40% fata de anul 2013. Cel mai exportat model în 2014 a fost:
1. Dacia Duster cu 165.718 unitati
2. Dacia Logan cu 66.436 unitati
3. Ford B-MAX cu 52.824 unitati

B-MAX

III. Vânzarile

Cu un volum total de 100.336 unitati în 2014, consemnam o crestere fata de 2013 de 21,50%. Pe categorii, autoturismele înregistreaza o crestere de 20,50%, iar vehiculele comerciale una de 26,10%.

La autoturisme, top-ul pe marci este condus de catre:
1. Dacia, cu 26.918 unitati vândute si 32,50% din total
2. Volkswagen cu 8.674 unitati vândute si 10,50% din total
3. Skoda cu 7.770 unitati vândute si 9,40% din total
4. Renault cu 5.750 unitati vândute si 6,90% din total
5. Ford cu 5.569 unitati vândute si 6,70% din total
6. Opel cu 3.605 unitati vândute si 4,40% din total

opel-corsa

In ceea ce priveste top-ul pe modele, cel mai bine vândut model pe piata româneasca este:
1. Dacia Logan: 11.285 unitati
2. Dacia Duster: 5.796 unitati
3. Dacia Sandero: 4.957 unitati
4. Skoda Octavia: 3.473 unitati
5. Volkswagen Golf: 2.739 unitati

Volkswagen-Golf

Analiza segmentarii pe clase

Majoritatea segmentelor au înregistrat cresteri importante (20% – 25%), scaderi consemnându-se la clasa monovolum (scadere de 5,50%) si pe segmentele care cuprind autoturisme aflate în gama de pret superioara (Executive scadere de 8,10% si Sport scadere de 36,40%).

In functie de tipul de combustibil, consemnam o pondere de 56,50% pentru motoarele diesel, în crestere fata de 2013, când aceasta era de 53,70%.

Sunt 8 marci si respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel, peste ponderea medie a vânzarilor totale (56,50%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depasesc 75% din vânzarile totale ale respectivului model.

In ceea ce priveste norma de poluare, subiect ce, începând cu anul 2015, devine important pentru industrie (mai exact din septembrie, când norma Euro 6 devine obligatorie la comercializarea de autoturisme noi), putem observa faptul ca sunt deja marci care ofera astfel de motorizari. Ca urmare, pe ansamblul anului 2014, autoturismele echipate cu motoare Euro 6, au reprezentat aproximativ 6% din vânzari. Analizând impactul asupra mediului, din punctul de vedere al emisiilor de CO2, este de remarcat faptul ca aproximativ 46% din autoturismele noi vândute în România în 2014 emit sub 120 g/km, iar 11% chiar sub 100 g/km.

Dacia

Tara de provenienta

O alta analiza de interes specific, ar fi clasificarea în functie de tara de provenienta. Dupa acest criteriu, situatia se prezinta astfel:
- 30% sunt de provenienta autohtona
- 18% sunt import Germania
- 9,50% sunt import Cehia
- 9,40% sunt import Spania
- 8% sunt import Franta

Concluzii

Desi cresterea din 2014 este una importanta si întrerupe cei 6 ani de scaderi consecutive, trebuie remarcat faptul ca cele peste 100.000 de autovehicule vândute în 2014 sunt departe de maximul din 2007, când în România au fost comercializate peste 360.000 de autovehicule. In acest context, în care afacerile din sectorul auto au fost în scadere continua în ultimii 6 ani, rezultatele din 2014 reprezinta un balon de oxigen pentru industria auto (chiar daca, la nivelul operatorilor din piata, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cât arata aceste cifre). In acest context, pentru recuperarea investitiilor efectuate în anii premergatori crizei, este necesar ca evolutia din 2014 sa continue pe aceleasi
coordonate si în anii urmatori, obiectivul/dorinta fiind ca în aproximativ 3 ani sa se ajunga la jumatatea volumului din 2007, respectiv 180.000 unitati. Pentru aceasta, vor fi continuate demersurile necesare pentru finalizarea cu succes a unor instrumente precum: (timbrul de mediu, impozitul anual, stimulente pentru autovehicule cu tehnologii noi, limitarea circulatiei autovehiculelor înmatriculate în alte state, fiscalizarea comertului cu autovehicule rulate, etc.)

In final, consideram ca trebuie facuta o mentiune speciala în ceea ce priveste necesitatea dezvoltarii infrastructurii pentru combustibilii alternativi, si a stimularii în mod real a achizitiei de autovehicule care încorporeaza tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), acestea fiind nepoluante sau cu un grad redus de poluare si care în alte tari membre ale UE realizeaza volume importante (mii si zeci de mii de unitati), în timp ce în România sunt practic inexistente.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto