08.13.2020 6:12

Piata auto la 7 luni in 2011

Luna Iulie, o luna de vacanta, totusi, nu produce surprize fata de evolutia de pâna acum a pietei.


Piata auto la 7 luni in 2011

Luna Iulie, o luna de vacanta, totusi, nu produce surprize fata de evolutia de pâna acum a pietei.

Merita însa de semnalat plusul la 7 luni înregistrat de segmentul vehiculelor comerciale, care compenseaza, partial, scaderile din zona autoturismelor.

Vânzarile totale înregistreaza astfel o scadere de 10,50%.

Am semnalat în analiza de luna trecuta principale cauze pe care le vedem ca fiind responsabile de aceasta situatie:
• functionarea greoaie a programului de stimulare a înnoirii parcului auto – “Rabla”
• mentinerea nedeductibilitatii TVA la achizitia autoturismelor de catre persoanele juridice
• accesul dificil la resurse de finantare pentru achizitia de autovehicule pentru marea majoritate a populatiei.

Referitor la impactul Programului de înnoire a parcului auto asupra vanzarilor, acesta este sub asteptarile pietei (poate si datorita unor proceduri mai groaie de dobândire a tichetelor), chiar daca în mod cert el a fost benefic pentru opertorii din piata, într-un an care pâna acum a fost mult mai dificil decât s-a crezut.

Oricum, s-au achizitionat pâna acum prin program cca. 19.000 de autovehicule noi (în special autoturisme), ceea ce reprezinta peste 36% din
totalul vanzarilor.

In ceea ce priveste accesul la finantare de catre marea majoritatea a celor interesati de achizitia unui autoturism, este elocvent faptul ca piata este cumva “împartita” în doua grupe, astfel: clasele A-C, în care regasim autoturimse cu preturi relativ mici, dar cu volume importante (2/3 din piata), înregistreaza scaderi cuprinse între 10 si 25%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preturi ceva mai mari, inclusiv premium sau SUV, înregistreaza cresteri procentuale de doua cifre.

Productia nationala

Productia a înregistrat o scadere totala de 8,40% (201.271 unitati), cu -9,20% la autoturisme (185.580 unitati). Vehiculele comerciale au înregistrat însa o crestere de 3,30%, volumul total fiind de 15.184 unitati.

Este de remarcat faptul ca fata de luna trecuta a crescut ponderea exporturilor din total productie, peste 89% (fata de 87% în Iunie) din automobilele produse fiind exportate în special în tari din Europa de Vest.

Exportul

Acesta a înregistrat de asemenea, o scadere de 7,70% pe un volum total de 179.465 unitati.

În interiorul acestei cifre, avem scaderea autoturismelor cu 8,70% (165.300 unitati fata de 181.042 în 2010), dar si cresterea de 5,10% înregistrata de exportul de vehicule comerciale.

Referitor la exportul de vehicule comerciale, contributiile importante la realizarea celor peste 14.000 unitati revind celor doua marci de volum, respectiv Dacia si Ford.

Roman Brasov producatorul de autovehicule grele, realizând si el o performanta notabila, respectiv cresterea de aproape 4 ori a exportului (60 unitati fata de 16 în 2010).

Vânzari.

Vânzarile totale de autovehicule au înregistrat o scadere de cca. 10,50%.

In interiorul acestei cifre, autoturismele au o scadere de 14,70% pe un volum de 52.249 unitati (fata de 61.239 în 2010).

S-au vândut în total, în primele 7 luni ale lui 2011, 61.080 unitati (autoturisme + vehicule comerciale), din care în Iulie, 10.407 unitati.

In top cinci autoturisme regasim Dacia, cu 15.278 unitati vândute (29% din total), urmata de Volkswagen (5.501 unitati), Skoda (4.688 unitati), Renault (3.788 unitati) si Opel (2.989 unitati).

In interiorul acestor cifre, importul de autoturisme înregistreaza o scadere de cca. 9% fata de aceeasi perioada a anului trecut (totusi, mai bine decât luna trecuta cand aceasta era de -13%).

La vehiculele comerciale, volumele raportate, la care se adauga si estimarile noastre în unele cazuri, reliefeaza cresteri semnificative (de doua cifre), cea mai importanta dintre acestea (datorita si volumului) fiind cea înregistrata de vehiculele comerciale usoare cu o crestere de peste 23%.

Concluzii

Mentinem pentru sfârsitul anului (T4) estimarea noastra, privind o usoara revigorare a pietei, cu conditia mentinerii neschimbate a cadrului legislativ (taxa, „rabla”, TVA).

Sperantele sunt legate atât de o reactie mai buna a potentialilor cumparatori fata de oportunitatea Programului de înnoire al parcului auto (incert deocamdata anul viitor), dar si de oferta diversificata si generoasa a majoritatii distribuitorilor de autobehicule.

Ar mai fi un element important de amintit în analiza evolutiei pietei în perioada urmatoare.

Consideram ca este important si de aceea, luam în calcul faptul ca în proiectul de modificare a taxei de poluare nu se prevede modificarea nivelului taxei pentru autoturismele cu norma de poluare Euro 5.

Acesta este un aspect pozitiv prin faptul ca mentine nivelul actual si nu genereaza o “asteptare” în piata pentru perioada imediat urmatoare, care sa duca la adâncirea scaderilor.

sursa: APIA
 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto