09.18.2019 20:05

Piata auto in luna februarie 2012

Primele doua luni dificile pentru piata, în conditiile în care “Rabla” are un start întârziat

Pe ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat o scadere de cca. 11% fata de anul trecut. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele cu -7%. Situatia nu este diferita de ceea ce se întâmpla pe plan european unde în primele 2 luni din 2012 s-a înregistrat o scadere de 8,3% a numarului de autoturisme înmatriculate (cele mai mari scaderi procentuale fiind în Portugalia -48%, Grecia -26%, Franta -20%, Italia -18% si Belgia -17%).

Analiza sectoriala.

I. Productia nationala.

Aceasta a înregistrat o crestere de 32,4% în luna februarie fata de ianuarie, ceea ce face ca pe primele 2 luni ale lui 2012 sa avem o crestere totala de 11,2% (volum total 60.256 unitati) fata de 2011, cu +11,6% la autoturisme (56.279 unitati) si +6% la vehiculele comerciale (acestea din urma pe un volum total de 3.977 unitati).

In conditiile unei cereri interne extrem de reduse, este de remarcat faptul ca în continuare cea mai mare parte a productiei este exportata (peste 87%).

II. Exportul.

Si aici înregistram o crestere de 3% fata de primele 2 luni ale lui 2011, pe un volum total de 52.450 unitati. În interiorul acestei cifre, avem cresterea autoturismelor cu 3,4% (volum total 49.276 unitati), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistreaza o scadere de 2,9% (volum total 3.174 unitati). Si în Februarie, cel mai cautat model la export a fost Dacia Duster (13.077 unitati), urmat de Sandero (4.227 unitati) si Logan (4.154 unitati).

III. Vânzarile.

Vânzarile de autovehicule au scazut însa cu peste 11% fata de primele 2 luni ale lui 2011, autoturismele înregistrând o scadere de cca. -7%.

La autoturisme, pe primele doua luni din 2012 top-ul pe marci este format de Dacia, cu 2.024 unitati vândute (25,3% din total), urmata de Volkswagen (1.018 unitati / 12,7%), Skoda (865 unitati / 10,8%), Ford (573 unitati / 7,2%), Renault (449 unitati / 5,6%), si Audi (296 unitati / 3,7%). Pe modele, Dacia Logan ramâne cel mai vândut, urmat de Duster, Skoda Octavia, Logan MCV si VW Golf.

Analizând segmentarea pe clase, constatam faptul ca tendinta de anul trecut se mentine. Astfel, clasele A-C care cuprind autoturisme cu preturi relativ mici, dar cu volume importante, precum si cea Monovolum (împreuna 63% din piata), înregistreaza scaderi foarte mari (între -7,5% si -37%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preturi mai mari, respectiv clasele D, E, F si SUV (37% din piata), au cresteri procentuale de doua cifre (între +18% si +53%).

In functie de tipul de combustibil, în cele doua luni din 2012 continua si chiar se accentueaza trendul remarcat în 2011, respectiv cel de crestere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajunge la 64,2% fata de 48,7% în 2011. Interesant este faptul ca, desi vânzarile totale de autoturisme au înregistrat un regres de 7%, vânzarile de autoturisme cu motoare diesel au avut o crestere de peste 22% fata de aceasi perioada a anului trecut.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV), primele locuri sunt ocupate de Dacia, Renault, Volkswagen si Ford, acestea acoperind peste 50% din totalul livrarilor raportate.

Evolutia pietei 2012.

Comparativ cu primele 2 luni, pe termen scurt (martie-aprilie) nu sunt de asteptat modificari importante ale volumelor, în special pentru autoturisme, datorita efectului de asteptare în piata pe care l-a introdus apropiata începere a Programului „Rabla”. In plus, acesta este si mult mai mic fata de anul precedent, ceea ce va face ca si impactul sau sa se diminueze corespunzator.

Pentru restul anului, este de evaluat impactul pe care îl poate avea eventuala deteriorare a situatiei economice la nivel european si care cel putin deocamdata, poate a fi compensata la nivelul pietei auto autohtone de unele masuri ce ar trebui, totusi, sa aiba o influenta pozitiva (cresterea deductibilitatii TVA si posibila majorare a salariilor). 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto