09.23.2019 19:47

Piata auto este pe plus in trimestrul 3

Cu toate ca suntem pe plus în al III-lea trimestru, piata auto din Romania ramâne la 9 luni în teritoriul negativ

În lunile iulie, august si septembrie s-au înregistrat cresteri fata de lunile similare din anul 2012, fapt ce face ca în trimestrul III din acest an sa consemnam o crestere medie de 3,10% fata de trimestrul III din 2012, din care la cresterea la autoturisme este de 9,80%.

Cu toate acestea, pe totalul primelor 3 trimestre din acest an, avem o scadere generala a pietei auto din Romania de 11,40%, din care scaderea la autoturisme este de 9,80%.

Si pe plan european observam o evolutie negativa a principalelor piete europene pe ansamblul celor 9 luni din 2013, astfel:

- Franta: scadere de 8,50%

- Italia: scadere de 8,30%

- Germania: scadere de 6%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, adica 73% din totalul inregistrat in primele 9 luni.

In ceea ce priveste situatia inregistrata doar pe luna septembrie 2013, raportul este si de aceasta data favorabil achizitiilor realizate de catre persoanele juridice care reprezinta 68% din total, aflat în crestere fata de luna august 2013, când ponderea acestora a fost de “doar” 65%.

Oricum, pe fondul demararii Programului “Rabla”, în ultimele 3 luni, iulie – august – septembrie 2013, situatia s-a mai echilibrat fata de primele luni ale anului, când acest raport era net în favoarea persoanelor juridice, cu peste 80%.

Dacia-Logan

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

La un volum total de 304.255 unitati fabricate în 9 luni, se înregistreaza o crestere de 27,20% fata de anul 2012, cifra datorata în exclusivitate productiei de autoturisme care înregistreaza
o crestere de 33,50%, cu un volum total 304.239 unitati.

In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 65.102 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat:

- Dacia Duster: 87.125 unitati

- Dacia Sandero: 84.769 unitati

- Dacia Logan: 67.176 unitati

- Ford B-MAX: 59.065 unitati

SanderoLogan

II. Exportul

La un volum de 272.987 unitati exportate în primele 3 trimestre, înregistram si la acest capitol o crestere semnificativa de 16,80% în 2013, comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut.

Cresterea se datoreaza în exclusivitate autoturismelor, care înregistreaza +22,10%.

Cel mai exportat model în cele 9 luni de pâna acum a fost:

- Dacia Duster: 89.594 unitati

- Dacia Sandero: 85.893 unitati

- Ford B-MAX : 59.070 unitati

Ford-B-MAX

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ 90% din productia nationala a fost exportata, astfel ca industria auto ajunge sa contribuie în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al
României, dupa cum a fost mentionat si în statisticile oficiale (INS).

III. Vânzarile

Cu un volum total de 8.129 unitati vândute în luna septembrie, si unul total la 9 luni de 57.454 unitati, din care 48.324 au fost autoturisme, consemnam fata de 2012 o scadere totala de 11,40%, scadere la care autoturismele “contribuie” cu o scadere de 9,80%, ambele, în revenire usoara fata de cifrele consemnate dupa 8 luni.

noul logan

La autoturisme, top-ul pe marci dupa 9 luni din 2013 este condus de catre:

1. Dacia, cu 15.912 unitati vândute si 33% din total

2. Volkswagen, cu 5.456 unitati vândute si 11,30% din total

3. Skoda, cu 3.771 unitati vândute si 7,80% din total

4. Renault, cu 2.833 unitati vândute si 5,90%

5. Ford, cu 2.686 unitati vândute si 5,60% din total

6. Opel, cu 2.035 unitati vândute si 4,20% din total

Logan-mcv

Pe modele, situatia ramâne neschimbata fata de luna trecuta:

1. Dacia Logan

2. Dacia Sandero

3. Dacia Duster

4. Volkswagen Golf

5. Skoda Octavia

Skoda

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa 3 trimestre din 2013, doar clasa monovolum este pe plus (20%), toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse între 0,40% si 35%!

Evolutia este diferita: astfel, saderile mai mici decât media pietei sunt înregistrate de clasele de volum:

- clasa B: scadere de 0,40%

- calsa C: scadere de 5,80%

în timp ce clasa mica (A) sau clasele superioare (D, E, SUV), înregistreaza scaderi peste media pietei, adica intre 28-30% clasele D si E si scadere de 18% pentru clasa SUV.

In functie de tipul de combustibil, se mentine în 2013 cresterea ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 9 luni la 53% din piata, fata de 50% cât se înregistra în aceeasi perioada a anului trecut.

Este explicabil daca avem în vedere faptul ca volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scazut cu doar 4,70%, în timp ce
cele pe benzina cu 15,50%.

Un alt aspect pe care il mentionam în analizele noastre lunare la
acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este prezenta în vânzarile unor anumite marci sau modele.

La acest criteriu, opt din primele zece marci, înregistreaza vânzari cu
motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 80%), situatie care se mentine si la modele, unde 8 dintre primele 10 modele înregistreaza un procent de peste 50% motorizare
diesel din vânzarile respectivei marci.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o scadere mai puternica a pietei, de 21% datorata aproape în totalitate absentei de pe piata a vehiculelor din productia interna consacrate, dar si faptul ca peste 45% din piata este acoperit de primele trei marci:

- Dacia

- Ford

- Renault

Renault-Megane-Estate-GT-220

Concluzie

Analizând evolutia de pâna acum, dar si factorii care actioneaza în piata:

- un program “Rabla”, sub asteptari ca si impact

- accesul limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de catre banci

- limitarea deductibilitatii amortizarii

perspectiva pentru finalul anului 2013 este una negativa, sanse de redresare în ultimul trimestru al anului fiind minime. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto