12.12.2019 18:58

Piata auto dupa 4 luni

Dupa 4 luni din 2012, nu sunt motive de optimism pentru piata auto.

Desi la începutul anului întrevedeam pentru 2012 o revenire modesta, acum, dupa 4 luni, constatam ca piata înregistreaza noi minime, livrarile totale (autoturisme + vehicule comerciale) înregistrând o scadere fata de aceeasi perioada din anul trecut cu 12%. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele cu -11,80%. Situatia este cumva similara cu ceea ce se întâmpla si in alte state ale UE (în special cele dezvoltate), unde se înregistreaza si scaderi de pâna la 35-40%.

Analiza sectoriala.

I. Productia nationala.

In luna Aprilie s-au produs 23.464 autovehicule, cu 11% mai putin decât în luna precedenta, aceasta fiind datorata scaderii productiei de vehicule comerciale usoare (-29% fata de luna precedenta), ca urmare a scoaterii din productie a modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut. Si la autoturisme se înregistreaza o scadere fata de luna precedenta (-10%), ceea ce face ca în total, la 4 luni, sa se înregistreze o productie totala de 110.088 unitati, cu 1% mai putin decât în 2011.

In conditiile unei cereri interne, în continuare, extrem de reduse, 93% din productia pe aceste prime 4 luni a fost exportata.

II. Exportul.

Aici înregistram însa o crestere de 2,20% fata de aceasi perioada din 2011, pe un volum total de 102.219 unitati. În interiorul acestei cifre, avem crestere autoturismelor cu 4,20% (volum total 96.522 unitati fata de 92.622 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistreaza o scadere de 23,40% (volum total 5.697 unitati, fata de 7.439 în 2011).

Scaderea înregistrata la vehiculele comerciale are aceeasi cauza mentionata mai sus, respectiv absenta din date a modelului Transit Connect, care a fost scos din productia nationala de catre Ford.

Cel mai cautat model la export este în continuare Dacia Duster, 9.644 unitati în Aprilie si un total de 48.277 în primele 4 luni (ceea ce reprezinta peste 50% din numarul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (4.949 unitati în Aprilie, total 20.822 în 2012) si Logan (3.728 unitati în Aprilie), acesta din urma înregistrând practic o dublare a volumului total exportat în 2012 (14.489 unitati) fata de 2011 (7.253 unitati).

III. Vânzarile

Vânzarile de autovehicule au scazut cu 12% fata de aceasi perioada din 2011, pe un volum total de 24.597 unitati, autoturismele înregistrând o scadere de 11,80%, pe un volum de 20.482 unitati.

La autoturisme, pe primele 4 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 5.261 unitati vândute (25,70% din total), urmata de Volkswagen (2.395 unitati / 11,70%), Skoda (1.919 unitati / 9,40%), Ford (1.572 unitati / 7,70%), Renault (1.353 unitati / 6,60%), si Hyundai (865 unitati / 4,20%).

Pe modele, cu plus-ul din aceasta luna (1.063 unitati, probabil si ca urmare a demararii programului “Rabla”), Dacia Logan, ajunge în 2012 la un volum total de 2.412 unitati vândute, cu care ocupa pozitia de lider, depasind Duster, care, cu cele 1.775 unitati, trece pe locul 2. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (1.020 unitati), urmata de catre Logan MCV si Ford Focus.

Analizând segmentarea pe clase, constatam faptul ca tendinta de anul trecut se mentine. Astfel, clasele A-C care cuprind autoturisme cu preturi relativ mici, dar cu volume importante, precum si cea Monovolum (împreuna 63% din piata), înregistreaza scaderi foarte mari (între -18% si -35%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preturi mai mari, respectiv clasele D, E, F si SUV (37% din piata), au cresteri procentuale chiar si de doua cifre (între 0% si +26%).

In functie de tipul de combustibil, în cele 4 luni din 2012 raportul dintre diesel si benzina se inverseaza în favoarea motoarelor diesel, care înregistreaza o cota de piata de 55,60% fata de 43,50% în 2011. In astfel de conditii, desi vânzarile totale de autoturisme au înregistrat un regres de 11,80%, vânzarile de autoturisme cu motoare diesel au avut o crestere de cca. 13% fata de aceasi perioada a anului trecut.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV), pe marci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Volkswagen, Renault, Ford si Fiat, acestea acoperind peste 63% din totalul pietei.

Evolutia pietei în 2012.

Având în vedere rezultatele dezamagitoare înregistrate în primele 4 luni din 2012, datorate într-o oarecare masura si derularii deficitare a programului “Rabla”, iar pe de alta parte, conditiilor economice generale, consideram ca fiind necesara o ajustare a estimarii noastre facuta la începutul anului (când anumite elemente ne-au facut sa apreciem pentru 2012 o piata totala de cca. 117.000 unitati / autoturisme + vehicule comerciale), catre un volum total de cca. 90.000 – 92.000 de unitati, din care autoturisme cca. 75.000.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto