05.24.2019 7:07

Piata auto: doua luni de crestere

Piata auto nu reuseste sa recupereze pierderile din prima jumatete a acestui an cu toate ca lunile iulie si august au fost foarte bune

Si în luna august înregistram o crestere fata de luna similara a lui 2012, fapt ce face ca dupa plusul înregistrat si în iulie, sa consemnam în aceste doua luni o crestere medie de 3,50% fata de iulie-august 2012, din care la autoturisme de 15,20%.

Cu toate acestea, pe totalul celor 8 luni din 2013, avem o scadere generala a pietei de 13,20%, din care la autoturisme, de 11,40%.

Si pe plan european se observa o evolutie negativa, cu toate ca asteptarile analistilor erau favorabile unei reveniri a pietei în al II-lea semestru din acest an, principalele tari înregistreaza pe ansamblul celor 8 luni de pâna acum scaderi importante:

- Franta: scadere de 9,80%

- Italia: scadere de 9,20%

- Germania: scadere de 6,60%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, 74% din totalul vanzarilor in cele 8 luni.

In ceea ce priveste situatia pe luna august, raportul este si de aceasta data favorabil achizitiilor realizate de catre persoanele
juridice care reprezinta 65% din total, aflat în crestere fata de luna iulie, când ponderea acestora a fost de “doar” 53%.

Oricum, pe fondul demararii Programului “Rabla” situatia s-a mai
echilibrat fata de primele luni ale anului, când acest raport era net în favoarea persoanelor juridice, adica un procent de peste 80%.

Analiza sectoriala.

I. Productia nationala.

La un volum total de 275.313 unitati fabricate în 8 luni, se înregistreaza o crestere de 36% fata de anul 2012, cifra datorata în exclusivitate productiei de autoturisme care înregistreaza o crestere de 44%, adica un volum total 275.299 unitati.

In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 72.839 mai multe autovehicule.

Volumele cele mai mari le-au înregistrat:

- Dacia Sandero: 76.734 unitati, cu un volum aproape dublu fata de anul 2012

- Dacia Duster: 76.384 unitati

Duster

- Dacia Logan: 65.418 unitati

- Ford B-MAX: 53.945 unitati

II. Exportul.

La volum de 237.382 unitati exportate în 8 luni, înregistram si la acest capitol o crestere semnificativa de 20,10% comparativ cu aceeasi perioada din 2012.

Cresterea se datoreaza în exclusivitate autoturismelor, care înregistreaza un plus de 26,50%.

Cel mai exportat model în cele 8 luni de pâna acum a fost:

- Dacia Duster: 77.384 unitati

- Dacia Sandero: 77.952 unitati

- Ford B-MAX: 53.812 unitati

B-MAX

Ar mai fi de remarcat faptul ca peste 86% din productia nationala a fost exportata, astfel ca industria auto ajunge sa contribuie în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al României, dupa cum a fost mentionat si în statisticile oficiale (INS).

III. Vânzarile.

Cu un volum total de 6.339 unitati vândute în luna august, si unul total la 8 luni de 49.325 unitati, din care 41.493 au fost autoturisme, consemnam fata de 2012 o scadere totala de 13,20%, scadere la care autoturismele “contribuie” cu -11,40%.

La autoturisme, top-ul pe marci la 8 luni din 2013 este practic acelasi cu cel din 2012, doar volumele fiind diferite, astfel:

1. Dacia: 13.297 unitati vândute si 32,10% din total

2. Volkswagen: 4.761 unitati vândute si 11,50% din total

golf

- Skoda: 3.174 unitati vândute si 7,60% din total

- Renault: 2.436 unitati vândute si 5,90% din total

- Ford: 2.295 unitati vândute si 5,50% din total

- Hyundai: 1.791 unitati vândute si 4,30% din total

Pe modele, situatia ramâne neschimbata fata de luna iulie:

1. Dacia Logan

2. Dacia Duster

3. Dacia Sandero

4. Volkswagen Golf

5. Skoda Octavia

Skoda

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa 8 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse între 6,70% si 37%!

Spre deosebire de anii precedenti, cele mai mari scaderi se înregistreaza la clasele superioare – Executive, Lux (D, E, F) -, ca urmare a introducerii limitarii deductibilitatii amortizarii (OG 8/2013 modificare Cod Fiscal, precum si datorita afluxului de autoturisme similare rulate din import care, prin diverse metode de eludare a taxelor (TVA, Timbru de mediu) au facut o concurenta incorecta vânzarilor de autoturisme noi, în general si celor din
aceste clase în mod special.

În functie de tipul de combustibil, se mentine în 2013 cresterea ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 8 luni la 53,40% din piata, fata de 50% cât se înregistra în aceeasi perioada a anului trecut.

Este explicabil daca avem în vedere faptul ca volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scazut cu doar 5,30%, in timp ce
cele pe benzina cu 18%.

Un alt aspect pe care il mentionam în analizele noastre lunare la
acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este prezenta în vânzarile unor anumite marci sau modele. La acest criteriu, 7 din primele 10 marci, înregistreaza vânzari cu motorizare diesel peste 50%, la unele chiar peste 80%, situatie care se mentine si la modele, unde 8 dintre modele înregistreaza un procent de peste 50% motorizare diesel din vânzarile respectivei marci.

Motor-TDI

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare, LCV+ minibuse, observam o scadere mai puternica a pietei, de -23%, datorata aproape în totalitate absentei de pe piata a vehiculelor din productia interna consacrate, dar si faptul ca 50% din piata este acoperit de
primele trei marci:

- Dacia

- Ford

- Renault

Megane

Concluzie.

Analizând evolutia de pâna acum, dar si factorii care actioneaza în piata:

- un program “Rabla”, sub asteptari ca si impact

- un acces limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de
catre banci

- limitarea deductibilitatii amortizarii

Toate acestea arata ca perspectiva pentru finalul anului 2013 nu poate fi decât una negativa, cu slabe sanse de redresare în ultimul trimestru al anului. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto