05.24.2019 6:54

Piata auto din Romania e mult sub asteptari dupa primele 4 luni din acest an

Livrarile de autoturisme si vehicule comerciale au înregistrat o scadere de aproximativ 11% în primele patru luni din 2013.

Pe ansamblul pietei, livrarile totale, atat autoturisme cat si vehicule comerciale, au înregistrat în primele 4 luni din acest an o scadere de aproximativ 11% comparativ cu aceasi perioada din 2012. In interiorul acestei scaderi, remarcam autoturismele, care au o redere vânzarilor de 11,40%.

Si pe plan european se înregistreaza scaderi ale pietei, acestea fiind în medie de –7,10% comparativ cu aceasi perioada din 2012, cu numai doua tari importante aflate pe plus (UK +8,90% si Belgia +2,80%). Principalele tari (Franta, Germania si Italia), înregistreaza însa scaderi peste medie, cuprinse între -8,50% si -12,30%.

In România, în continuare, vânzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din total în luna aprilie), cele catre persoanele fizice reprezentând doar 19% din total.

In plus, continua sa se manifeste, impactul negativ al intrarii masive în parcul national al vehiculelor rulate care, la un volum de aproximativ 71.000 unitati la autoturisme si 15.000 la vehicule comerciale, au o crestere de 53%, respectiv 15% fata de 2012.

Din aceste cifre, rezulta ca la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse alte 4 rulate !

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

Aceasta a înregistrat în luna aprilie o crestere de 9,30% fata de luna precedenta, ceea ce face ca la 4 luni din 2013 sa avem o crestere totala fata de 2012 de 33,60% (la volum total 147.053 unitati), cifra datorata în exclusivitate productiei de autoturisme +42% (volum total 147.048 unitati), pe fondul unei scaderi complete a productiei de vehicule comerciale.

Volumele cele mai mari la 4 luni le înregistreaza:

- Dacia Duster cu 44.013 unitati

- Dacia Sandero cu 37.425 unitati

- Dacia Logan cu 35.463 unitati

- Ford B-MAX cu 30.147 unitati

II. Exportul

Si la acest capitol se înregistreaza crestere pe primele 4 luni din 2013, aceasta fiind de 22,10%, comparativ cu aceasi perioada din 2012, volumul total fiind de 124.837 unitati.

Aceasta crestere se datoreaza în exclusivitate autoturismelor, care înregistreaza +29,30%.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale, în absenta productiei, nu au fost nici volume la export, fapt ce a diminuat cresterea realizata de autoturisme.

Cel mai exportat model în luna aprilie 2013 a fost:

1. Dacia Duster cu 11.495 unitati

2. Dacia Sandero cu 11.101 unitati

3. Ford B-MAX cu 7.553 unitati

Ordinea a fost aceeasi si pe total an 2013.

III. Vânzarile

Vânzarile de autovehicule (21.916 unitati) au scazut însa cu 10,90% fata de aceeasi perioada din 2012, autoturismele (18.137 unitati) înregistrând o scadere de 11,40%.

La autoturisme, top-ul pe marci la 4 luni din 2013 este format din:

- Dacia cu 5.248 unitati vândute si 28,90% din total

- Volkswagen cu 2.082 unitati vândute si 11,50% din total

- Skoda cu 1.517 unitati vândute si 8,40% din total

- Renault cu 1.034 unitati vândute si 5,70% din total

- Ford cu 961 unitati vândute si 5,30% din total

- Hyundai cu 917 unitati vândute si 5,10% din total

Pe modele, Dacia Logan ramâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia si Volkswagen Golf.

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa 4 luni, doar clasa monovolum este pe plus (la care putem mentiona si clasa B care este la acelasi volum ca si în 2012), toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse între 13% si 39% !

Aici ar fi de remarcat faptul ca recenta modificare a Codului Fiscal prin care a fost limitata deductibilitatea amortizarii poate fi analizata ca si potential factor de scadere în clasele superioare (E, F si SUV), care anul trecut erau înca pe plus dupa 4 luni.

În functie de tipul de combustibil, remarcam în 2013 o crestere a ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piata, fata de 55,60% cât se înregistra în aceeasi perioada a anului trecut, în conditiile în care volumele autoturismelor diesel au scazut cu 6,20%, iar cele pe benzina cu 18,70%.

Un alt aspect care merita mentionat la acest capitol, este faptul ca pentru 6 din primele 10 marci, motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vânzari. Situatia se repeta si în cazul analizei pe modele, unde 5 dintre modele înregistreaza un procent de peste 70% din vânzarile respectivei marci.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o scadere ceva mai mica a pietei (-5,60%), dar si faptul ca primele 3 marci (Dacia, Ford si Volkswagen), reprezinta împreuna peste 45% din piata.

Evolutia pietei 2013

Avand în vedere apropierea momentului demararii efective a Programului “Rabla” (începutul lui iunie 2013, cînd tichetele valorice vor ajunge în posesia cetatenilor), apreciem ca o evetuala revizuire a estimarii facute la începutul anului poate fi avuta în vedere doar dupa analiza volumelor înregistrate pâna în luna iunie 2013.

Informatii oferite de APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto