12.10.2019 7:30

Piata auto din România, aproape de colaps

Dupa 7 luni din 2012, datele de vânzari raportate de catre operatorii din piata arata ca scaderea vânzarilor continua si, ceea ce este mai grav, adânceste criza pe care o traverseaza sectorul auto din România.

Este adevarat ca si în alte State Membre ale UE, piata auto înregistreaza scaderi record (Portugalia, Grecia, Italia, Franta), dar acestea vin dupa doi ani (2010, 2011) caracterizati de o oarecare stagnare. În plus, trebuie retinut si aspectul ca tragem cu acest prilej un semnal de alarma asupra faptului ca, din 2008 si pâna acum, scaderea pietei auto din România este de 76% (pentru perioada ianuarie – iulie), în timp ce media UE este de doar – 20%.

Consideram deci, ca sunt necesare masuri urgente de stimulare a achizitiei de autovehicule noi, în special prin cele doua instrumente consacrate: taxa pe emisii poluante si programul „Rabla”. Cel mai important este însa taxa pe emisii poluante care, în structura sa, tine cont atât de nivelul emisiilor poluante, cât si de cel al emisiilor de CO2 al autoturismelor fiind, în principiu, un instrument indispensabil atingerii obiectivului de înnoire a parcului auto national. Din datele de pâna acum, constatam însa ca acest instrument nu este deloc privit favorabil de catre autoritati devenind, în timp, mai putin eficient în a limita intrarile de autovehicule vechi si poluante în parcul national mai ales dupa reducerea cuantumurilor taxei cu 25% aplicata la începutul anului 2012, (în 7 luni au fost înmatriculate cu 2,3 ori mai multe vehicule de ocazie decât noi). Este relevant faptul ca înmatricularile de autovehicule uzate în primele 7 luni ale lui 2012 au crescut cu 76% fata de perioada similara a anului trecut în vreme ce vânzarile au scazut cu 18,50%.

Cu toate acestea, cele 2 instrumente pot genera în continuare efecte pozitive la nivelul încasarilor bugetare si a numarului si stabilitatii locurilor de munca în masura în care sunt gestionate corespunzator. O gestionare necorespunzatoare a acestora ar putea afecta si mai grav industria auto nationala care, la rândul sau, prin implicatiile profunde pe care le are în economie, sa influenteze negativ si alte ramuri industriale.

Era nevoie de aceste considerente pentru a întelege mai bine datele tot mai slabe înregistrate de catre operatorii din piata, distribuitorii de vehicule noi, care se confrunta cu o scadere dramatica a volumelor de vânzari si, implicit, a cifrelor de afaceri, fapt ce face ca pentru mentinerea unei profitabilitati minime, acestia sa fie nevoiti sa recurga la restructurari ale costurilor operationale.

Trecând la Analiza sectoriala, remarcam evolutii diferite ale productiei, exportului si vânzarilor, dupa cum urmeaza:

Productia nationala

Desi in luna iulie s-au produs cu 25% mai multe autovehicule decât în luna precedenta (28.068 unitati), datorita scaderilor de pâna acum, cele 192.658 unitati fabricate in 7 luni arata o scadere cu 4,3% fata de perioada similara a anului precedent.

Este de remarcat la acest capitol faptul ca, incepand cu aceasta luna, au fost raportate primele unitati Ford B-Max construite in uzina de la Craiova (546 unitati). Pe segmente, avem scaderea înregistrata de catre autoturisme de doar 2,2%, si cea, mult mai importanta a vehiculelor comerciale usoare de 28,5%, aceasta din urma datorata absentei în 2012 a productiei modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut.

Exportul

La acest capitol înregistram o crestere generala semnificativa de 7% fata de aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 192.046 unitati. În interiorul acestei cifre, se remarca cresterea autoturismelor cu 10,10% (volum total 181.941 unitati fata de 165.300 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistreaza o scadere de 28,70% (volum total 10.105 unitati, fata de 14.165 în 2011). Chiar daca scaderea înregistrata la vehiculele comerciale ramane destul de mare, pe fondul absentei din date a modelului Transit Connect produs de catre Ford, incepând cu luna iulie s-a consemnat cresterea volumul de export la care a contribuit si modelul B-MAX.

Cel mai cautat model la export în luna iulie a fost în continuare Dacia Duster, 18.558 unitati, acesta conducând detasat clasamentul. In primele 7 luni ale anului au fost exportate 88.420 unitati Duster, (48,6% din numarul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (7.774 unitati în iulie si un total de 39.842 în 2012) si Logan MCV (5.333 unitati în luna iulie si un total de 25.229 în 2012).

Vânzarile

Vânzarile de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au scazut cu 18,50% fata de aceeasi perioada din 2011, la un volum total de 50.003 unitati, autoturismele înregistrând o scadere mai mare, de 20,50%, la un volum de 41.553 unitati.

La autoturisme, in primele 7 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 11.006 unitati vândute (26,50% din total), urmata de Volkswagen (4.745 unitati / 11,40%), Skoda (3.958 unitati / 9,50%), Renault (2.787 unitati / 6,70%), Ford (2.727 unitati / 6,60%) si Hyundai (1.778 unitati / 4,30%).

Pe modele, avem pe primul loc Dacia Logan cu un volum total în 2012 de 5.534 unitati vândute, urmat la mare distanta de Dacia Duster cu 3.118 unitati. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (2.089 unitati), urmata de catre Renault Clio si Logan MCV.

Analizând segmentarea pe clase, daca la 6 luni înca se mai regaseau doua clase pe plus (Clasa E si SUV), acum singura crestere, in contiunuare semnificativa se inregistreaza la clasa E / premium (33% la un volum total de 621 unitati). Celelalte (A-C si monovolum) care sunt de volum si, de regula, sunt mai accesibile, au înregistrat scaderi de 15%-28%.

În functie de tipul de combustibil, pe primele 7 luni din 2012, raportul dintre diesel si benzina este favorabil motoarelor diesel, care înregistreaza o cota de piata de 50,30% fata de 41,30% în 2011. Pentru prima data in acest an, în concordanta cu regresul înregistrat la vânzarile de autoturisme (-18,50%), vânzarile de autoturisme cu motoare diesel au avut o scadere de 3,20% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Alte situatii utile unei analize detaliate a pietei auto sunt cele legate de raportul dintre persoanele fizice si cele juridice în ceea ce priveste achizitia de autoturisme, emisia de CO2 sau preferinta pentru anumite culori.

Astfel, livrarile catre persoanele fizice au scazut constant pâna la nivelul lunii iunie cand au inregistrat o cota de doar 31%, restul de 69% fiind achizitionate de catre persoanele juridice, cota care a ramas nemodificata in luna iulie. Evident, la aceasta situatie contribuie si valoarea scazuta a Programului “Rabla” din acest an.

In ceea ce priveste emisia medie de CO2, estimam ca aceasta este neschimbata fata de situatia de luna precedenta de cca. 140 g CO2/km pentru autoturismele noi, majoritatea distribuitorilor având disponibile modele extrem de eficiente din punct de vedere energetic. Dar, la nivel national aceasta medie este afectata negativ de vehiculele rulate nou intrate în parc, acestea având o medie a emisiilor de CO2 superioara (care, dintr-o alta perspectiva, afecteaza si costul carburantului, consumul / km, fiind în relatie directa cu emisia de CO2).

Referitor la preferinta pentru culori, cele mai cautate sunt albul si griul (29% si 27%), urmate de albastru (14%) si negru (11%).

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV) acestea au înregistrat în primele 7 luni o scadere de 6,80%, pe marci, primele locuri fiind ocupate de catre Ford, Dacia, Renault, Volkswagen si Fiat, acestea acoperind peste 66% din totalul pietei.

Evolutia pietei în 2012.

Datorita evolutiei dezastruoase din ultima perioada, am fost nevoiti sa ajustam în sens negativ estimarile noastre asupra pietei. Deocamdata ne rezervam aceasta analiza pentru luna viitoare, asteptând sa vedem reluarea Programului “Rabla” si evolutia Taxei auto (care ar trebui majorata pentru vehiculele poluante).

În acest context, consideram ca trebuie sa tragem un semnal de alarma fata de cresterea extrem de puternica a numarului de vehicule rulate intrate pâna acum în parcul national, atât autoturisme (+76,40% fata de 2011, volum 89.261 unitati, fata de doar 41.553 noi), cât si la vehicule comerciale (+63,40% fata de 2011, volum 23.988, fata de doar 8.450 noi).

Ceea ce este si mai ingrijorator este faptul ca cea mai mare parte a acestor autovehicule au peste 10 ani vechime (50,20% la autoturisme si 55,50% la vehicule comerciale !)

Solutia este de a se stimula într-o mai mare masura achizitia de autovehicule cu tehnologie performanta, care corespund cerintelor de mediu ale UE (emisii poluante si de dioxid de carbon cât mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante si nesigure în trafic.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto