09.16.2019 20:53

Piata auto ajunge la nivelul de acum 13 ani

2013 a fost al VI-lea an de scaderi consecutive pe piata auto

Semestrul II al lui 2013 a înregistrat o crestere destul de importanta a vânzarilor raportate, ceea ce a dus la cresteri – în anumite luni chiar importante – fata de lunile similare din 2012. Ca urmare, pentru aceasta perioada (semestrul II) consemnam o crestere medie a pietei de 5,70% fata de aceeasi perioada din 2012, din care la autoturisme de 9,70%. Cu toate acestea, la sfârsit de an se înregistreaza o scadere generala a pietei de 6,30%, din care la autoturisme de 4,80%.

Si pe plan european observam o evolutie negativa în 2013 a principalelor piete europene, care, pe segmentul autoturisme înregistreaza scaderi semnificative, astfel:

- Franta: scadere de 5,70%

- Italia: scadere de 7,10%

- Germania: scadere de 4,20%.

În continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (74% din totalul volumelor în 2013 fata de 70% în 2012).

În ceea ce priveste situatia pe luna decembrie (în care a functionat Programul “Rabla”), raportul este la nivelul mediei anuale, adica 25% vs. 75%.

In plus, în 2013, vânzarile de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat sa creasca pâna la un volum de peste 266.000 unitati, din care 221.800 autoturisme (crestere de 27% fata de 2012).

Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România, au fost aduse alte 3,8 rulate !

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

La un volum total de 410.997 unitati fabricate, anul 2013 înregistreaza un record absolut în ceea ce priveste volumul productiei autohtone, dar si o crestere procentuala semnificativa de 21,70% fata de anul 2012, cifra datorata în exclusivitate productiei de autoturisme care înregistreaza o crestere de 25,80% (volum total 410.959 unitati).

În cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate în 2013 cu 73.232 mai multe autovehicule.

Volumele cele mai mari le-au înregistrat:

1. Dacia Duster: 123.213 unitati)

2. Dacia Sandero: 119.228 unitati

3. Dacia Logan: 84.050 unitati

4. Ford B-MAX: 68.339 unitati

Ford-B-MAX

II. Exportul

La un volum de 362.869 unitati exportate, înregistram si la acest capitol o crestere semnificativa în 2013 (+9,60%), comparativ cu anul 2012.

Cresterea se datoreaza în exclusivitate autoturismelor, care înregistreaza un plus de 13,10%.

Cel mai exportat model în 2013 a fost:

1. Dacia Duster: 118.901 unitati

2. Dacia Sandero: 114.102 unitati

3. Ford B-MAX: 68.353 unitati

4. Dacia Logan: 43.373 unitati

Logan-2

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ 88% din productia nationala a fost exportata, fapt ce face ca în cometul cu autovehicule sa se înregistreze un sold pozitiv important al balantei comerciale, iar industria auto contribuie si în acest an, în mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al României.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 8.070 unitati vândute în luna decembrie 2013 (cea mai buna luna decembrie din ultimii 3 ani), ajungem în 2013 la un total de 82.011 unitati (din care 68.702 autoturisme), adica un volum cu 6,30% mai mic fata de 2012. Scaderea este mai mica la autoturisme, respectiv 4,80%.

Este de remarcat faptul ca, pentru prima data în ultimii 3 ani, remarcam o crestere a 3 trimestre succesive ale aceluiasi an dar si faptul ca toate cele 6 luni ale Semestrului II 2013 au inregistrat volume mai mari comparativ cu cele similare din 2012. In mod cert, acest dezechilibru între cele doua semestre vine din lansarea târzie a Programului „Rabla”.

La autoturisme, top-ul pe marci la sfârsitul anului 2013 este condus de catre:

1. Dacia: 22.727 unitati vândute; 33,10% din total

2. Volkswagen: 7.447 unitati vândute; 10,80% din total

3. Skoda: 5.516 unitati vândute; 8% din total

4. Renault: 4.088 unitati vândute; 6% din total

5. Ford: 3.727 unitati vândute; 5,40% din total

6. Opel: 2.786 unitati vândute; 4,10% din total

opel-corsa

Pe modele clasamentul este:

1. Dacia Logan

2. Dacia Sandero

3. Dacia Duster

4. Skoda Octavia

5. Volkswagen Golf

vw_golf_3_usi

acestea 5, totalizând impreuna peste 36% din piata.

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca în anul 2013, cele doua clase cu vânzari importante (B si C acopera peste 2/3 din total piata) revin în teritoriul pozitiv, toate celelalte (exceptie facând clasa F) fiind pe minus, cu scaderi peste media generala (-4,80%), cuprinse între 12% si 27%!.

In functie de tipul de combustibil, în 2013 continua cresterea ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajung la 53,80% din piata, fata de 51,30% cât se înregistra în anul 2012.

Este explicabil daca avem în vedere faptul ca volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scazut cu doar 0,20%, în timp ce scaderea înregistrata de autoturismele pe benzina a fost de 10,30%.

Un alt aspect pe care îl mentionam în analizele noastre lunare la acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este prezenta în vânzarile unor marci sau modele. La acest criteriu, 8 din primele 10 marci, înregistreaza vânzari cu motorizare diesel peste 50% (3 dintre ele chiar peste 85%), situatie care se mentine si la modele, unde 8 dintre modele înregistreaza un procent de peste 50% motorizare diesel din vânzarile respectivei marci (la trei dintre modele, acest procent trecând de 80%).

Dacia-Logan

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o scadere mai puternica a pietei (-18,10%) – datorata aproape în totalitate absentei de pe piata a vehiculelor consacrate din productia interna, dar ti faptul ca peste 47% din piata este acoperit de primele trei marci (Dacia, Ford, Renault).

Concluzie

A fost un an mult mai dificil decât era estimat pentru sectorul auto, atât în România cat si restul Uniunii Europene. Piata autohtona s-a contractat însa si mai mult comparativ cu cea din UE (-1,70%), în special datorita unui cumul de factori negativi, dintre care se detaseaza accesul dificil la sursele de finantare si disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumparare mult reduse ale cetatenilor români în comparatie cu cei din alte state europene.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto