12.14.2019 22:37

Opel, de la masini de cusut la automobile

Opel – producator de masinarii de cusut, biciclete, motociclete si automobile.

Adam Opel un adevarat om de afaceri, rezonabil si atent a pus pe picioare afacerea cu masinariile de cusut care aducea un profit foarte bun. Dar, ca orice om de afaceri s-a gandit sa-si extinda businessul, iar Opel a ales bicicletele. In a doua jumatate a secolului 19, Europa a fost cuprinsa de un adevarat bum al vehiculelor pe 2 roti, iar productia lor promitea dividente importante. Ultimele decenii ale secolului, compania Opel le-a petrecut inflorind. Firma lui Adam Opel era considerata cel mai serios producator de masini de cusut si biciclete din Germania.

Cum s-a trecut de la biciclete la automobile?

Piata transportului pe 2 roti devenea tot mai saturata, iar acest lucru insemna inevitabil scaderea vanzarilor. Mai mult de atat in 1895 – Adam Opel s-a stins din viata, iar mostenitorii – sotia Sophia si cei 5 fii trebuiau sa gaseasca noi surse de venit.

La sfarsitul secolului 19 ideea vehiculelor cu autopropulsie era foarte populara. Compania Opel detinea resursele tehnologice necesare, mijloace financiare destule si chiar relatii utile, insa ii lipsea cu desavarsire experienta in constructia automobilelor. Din acest motiv, marea familie Opel s-a adresat catre Friederich Lutzmann – la acel moment un cunoscut inginer si fabricant din Germania.

Lutzmann avea o viziune destul de clara asupra modului in care ar trebui organizata o productie de autovehicule si astfel a creat un model de 1.5 l, ce dezvolta intre 3,5 si 8 cai putere, dar pe care cumparatorii l-au ignorat aproape in totalitate. In 1899 s-au vindut doar 11 vehicule, iar anul urmator vanzarile au ajuns la 24 unitati, dar nu era destul pentru o activitate profitabila.

Experienta negativa i-a determinat pe cei din familia Opel sa incheie colaborarea cu Friederich Lutzmann, dar conjunctura i-a facut sa semneze un contract de distributie cu Darracq, o companie auto franceza. Noua colaborare a fost una de succes, Opel producand caroserii pentru sasiurile Darracq. In 1906, germanii au hotarat ca se pot descurca si singuri.

Si nu au gresit! Una din primele creatii individuale Opel – cabrioletul 4/8, cunoscut ca “Doctorwagen” –  era de mare notorietate in Germania. Un succes si mai mare l-a avut modelul 4/12 Laubfrosch, care aparuse dupa primul razboi mondial.

In 1929, familia Opel a vandut actiunile sale concernului GM, dar  peste 4 ani de la venirea la putere a lui Hitler, situatia a inceput sa se inrautateasca. In a 2-a jumatate a anilor ’30, nazistii au inceput sa nationalizeze companiile industriale mari. Opel nu a fost o exceptie, iar GM a fost nevoit sa cedeze filiala  europeana, trecand sub controlul statului.

In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, Opel asambla si componente pentru avioanele de lupta Ju-88.

Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, situatia a inceput sa se imbunatateasca treptat. Uzina din Brandenburg a ramas in partea sovietica a Germaniei, iar cea din Russelheim era doar ruine. Drept rezultat General Motors nu ardea de nerabdare sa se intoarca in Germania. Iar, comisia special creata pentru aceasta problema, i-a recomandat presedintelui GM de atunci – Alfred Sloan sa renunte definitiv la fosta proprietate. Din fericire, Sloan s-a dovedit a fi un businessman de o mai mare perspectiva decat toti consilierii sai  si in octombrie 1948, compania Opel a redevenit oficial parte a imperiului GM.

Sursa: automobilen.ro 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto