05.25.2020 9:07

Navigatorii din Raliul Dakar 2007

Munca de echipa, cheia succesului pentru navigatori din Raliul Dakar 2007


Despre Dakar – Navigatorii 

Munca de echipa, cheia succesului pentru navigatori


Sa te mentii pe traseu de-a lungul celor aproape 8.000 de kilometri – aceasta este principala provocare în timpul Raliului Dakar. Cei patru piloti ai echipei oficiale Volkswagen – Mark Miller, Carlos Sainz, Ari Vatanen si Giniel de Villiers – sunt cei cre asigura viteza si manevrarea prototipurilor Race Touareg 2, dar la fel de importanta este si munca navigatorilor – Ralph Pitchford, Michel Périn, Fabrizia Pons si Dirk von Zitzewitz. Cei patru s-au pregatit ca o singura echipa pentru ca masinile albastre sa razbata în maratonul desertului.


“Timp de o saptamâna, cei patru s-au pregatit împreuna, au lucrat ca o singura echipa, au schimbat trucuri si experienta în ceea ce priveste navigarea”, a explicat directorul Volkswagen Motorsport, Kris Nissen. “Timpul petrecut împreuna permite ca fiecare sa-si prezinte cunostintele, dar si sa-si îmbunatateasca relatiile umane, mai ales ca ei lucreaza împreuna si de-a lungul raliului, când pregatesc road book pentru ziu urmatoare.”


Saptamâna de navigatie, parte integranta a pregatirii pentru Dakar


La 7 ianuarie când armada a patruns pe continentul african, nu au mai contat doar abilitatile pilotilor sau calitatile tehnice ale prototipului Volkswagen Race Touareg 2, ci si indicatiile transmise de navigatori. Întrucât aptitudinile de orientare ale fiecarui echipaj sunt privite ca factor primordial pentru victorie, organizatorul – ASO – furnizeaza numai anumite informatii despre traseu. Cu circa sapte saptamâni înainte de startul competitiei, copilotii primesc o descriere generala a destinatiilor si un plan sumar al traseului. “În timpul raliului, suntem informati despre traseul exact doar în seara dinaintea etapei”, explica Dirk von Zitzewitz, “mâna dreapta” a lui Giniel de Villiers.


Fara îndoiala, anuntul traseului este asteptat cu interes de catre piloti. “Toti navigatorii ne-am reunit la Hanovra, la finalul lunii noiembrie, pentru a schita posibilele rute”, declara Dirk von Zitzewitz. Etapele sunt împartite între copiloti, iar fiecare este disecata de catre doi oameni, analizata pe baza hartilor existente si potentialele rute sunt prezentate colegilor. “Am folosit road book vechi, schite anterioare, chiar si fotografii din ceilalti ani”, spune germanul care a concurat deja la trei editii ca motociclist si la patru ca navigator în sectiunea auto. “Telul este sa fim pregatiti pentru cât mai multe variante de traseu.”


Michel Périn, navigatorul lui Carlos Sainz, a fost impresionat si el. “Fiecare a schimbat informatii, trucuri obtinute în anii precedenti si a fost o convorbire care a meritat”, explica francezul, triplu câstigator al Raliului Dakar. “În timpul discutiei, detaliile încep sa vina în minte si memoria te ajuta enorm. Spre exemplu în Mali, daca traseul trece peste un curs de apa, drumul este mai putin pietruit pe partea dreapta decât pe cea stânga. Ne ajutam reciproc gratie experientelor personale.”


Oricum, discutiile ramân pur ipotetice într-o oarecare masura. “Organizatorul furnizeaza informatii suplimentare înainte de Craciun, dar noi descoperim traseul exact în timpul raliului, când road book este distribuit în seara dinaintea etapei”, completeaza von Zitzewitz. Chiar daca masinile de competitie sunt echipate cu sistem de navigare prin satelit (GPS), tehnologia de vârf este utilizata mai mult pentru a monitoriza competitorii decât ca un ajutor pentru copiloti. O sageata indica ultima directie de deplasare odata ce un vehicul s-a apropiat la mai putin de trei kilometri de un punct ascuns de orientare (Way Point Masked “WPM”). Când un sportiv se afla la mai putin de 200 metri – în orase si sate, mai putin de 90 metri -, confirmarea apare si ecranul se stinge. Sistemul functioneaza doar ca un compas între punctele de orientare. În etapele dificile, noile puncte eclipsa de orientare (Way Point Eclipse/ WPE) ajuta la navigatia echipajelor – daca este gasit un punct corect, se va indica directia urmatorului WPM. “O decizie buna”, apreciaza Michel Périn. “Aceasta informatie suplimentara împiedica echipajele sa umble degeaba prin desert pentru a gasi un punct ascuns.”


Lee Palmer – un nou navigator în echipa oficiala Volkswagen


Un nou navigator a participat la saptamâna de pregatire: domiciliat în Andorra, Lee Palmer a fost pregatit de Volkswagen pentru a participa pe viitor la competitii si a efectutat deja teste cu Race Touareg. De meserie mecanic, Lee (31 de ani) este foarte informat în privinta raliurilor de dsert, în special cu Raliul Dakar: Palmer a participat la sase editii ale maratonului desertului, ca mecanic în cadrul echipei oficiale KTM, inclusiv doua editii în cockpitul unui camion de asistenta. În plus, Palmer participa deseori la etapele Cupei Mondiale Cross Country, la sectiunea moto.


“Suntem multumiti ca l-am cooptat pe Lee Palmer în echipa. Ca motociclist a câstigat multa experienta în privinta navigatiei în raliurile de desert”, explica directorul Volkswagen Motorsport, Kris Nissen. “În timpul Raliului Dakar 2007, el va ocupa postul de copilot într-unul din camioanele de asistenta.”
“Ma bucur ca Volkswagen si Kris Nissen mi-au oferit aceasta ocazie, de a fi navigator în cadrul echipei de uzina”, a declarat Palmer, vizibil încântat. “Am mers singur ani buni, ca motociclist, în special în raliuri de desert. Mai trebuie sa-mi îmbunatatesc comunicarea cu pilotul în masina sau camion. De aceea, saptamâna navigatiei cu ceilalti copiloti Volkswagen a fost foarte interesanta si informativa.”


sursa: Porsche Romania

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto