08.23.2019 9:54

Motociclete: sistem de control al stabilitatii

Viraje mai sigure cu sistemul Bosch de control al stabilitatii pentru motociclete

Bosch a dezvoltat un sistem de control al stabilitatii pentru motociclete care va intra în productia de serie începând cu acest an. Sistemul de control al stabilitatii motocicletei (MSC) reprezinta un pas important înainte în privinta sigurantei motocicletelor. Sistemul Bosch sprijina motociclistul în toate situatiile, atât în timpul frânarii, cât si al accelerarii, în timpul deplasarii în linie dreapta sau al efectuarii virajelor. „24% din totalul accidentelor de motocicleta se produc în timpul efectuarii virajelor”, a declarat Gerhard Steiger, presedintele diviziei Bosch pentru Sisteme de control al sasiului. Manevrele efectuate de motociclist si, prin urmare, placerea de a conduce, ramân neschimbate. „Sistemul de control al stabilitatii motocicletei (MSC) poate ajuta la reducerea suplimentara a numarului accidentelor.” În anul 2009, doar în Europa au murit peste 5.000 de motociclisti în accidente rutiere. Studiile efectuate dovedesc faptul ca doar sistemul ABS poate preveni aproximativ un sfert din totalul accidentelor de motocicleta care cauzeaza raniri sau decese. Controlul stabilitatii va reduce si mai mult numarul accidentelor.

Siguranta îmbunatatita, chiar si în timpul efectuarii virajelor

Din punct de vedere tehnic, sistemul de control al stabilitatii motocicletei (MSC) are la baza sistemul ABS avansat, care a fost extins acum de inginerii Bosch din cadrul centrului japonez de competenta pentru siguranta autovehiculelor pe doua roti, incluzând o gama extinsa de senzori si software-uri sofisticate. Acest sistem le ofera producatorilor de motociclete si clientilor o gama întreaga de functii de siguranta:

- Sistemul de control ABS care actioneaza în functie de unghiul de înclinare îmbunatateste stabilitatea în toate situatiile de conducere, precum si eficienta frânarii.

- Controlul tractiunii regleaza cuplul motorului, astfel ca forta de tractiune este transferata în mod eficient la teren, chiar si în cazul suprafetelor alunecoase sau accidentate, iar roata motoare nu îsi pierde aderenta.

- În cazul frânarii puternice sau la viraje, sistemul de control al stabilitatii motocicletei (MSC) reduce tendinta acesteia de a reveni la pozitia verticala. Efectul acestei reveniri involuntare la pozitia verticala a autovehiculului este marirea razei de bracaj, ceea ce cauzeaza de cele mai multe ori parasirea benzii de circulatie. În aceste situatii, sistemul electronic de frânare combinat eCBS asigura cea mai buna distributie posibila a fortei de frânare între roti, stabilizând astfel motocicleta în timpul efectuarii virajelor.

- De asemenea, sistemul MSC reduce riscul producerii de accidente în viraje din cauza pierderii aderentei. Acestea sunt accidentele în care motocicletele se înclina prea mult în timpul efectuarii virajelor si apoi rotile patineaza catre interiorul sau exteriorul curbei.

Accidentele au loc în cazul aplicarii unei forte de frânare prea mari în timpul efectuarii virajelor, când rotile nu pot transmite o forta laterala suficienta. Sistemul MSC contracareaza aceasta situatie prin detectarea riscului producerii unui accident în viraj din cauza pierderii aderentei pneurilor si prin limitarea fortei maxime de frânare. Functia eCBS distribuie aceasta forta de frânare maxima disponibila între cele doua roti, asigurând cea mai buna performanta posibila la frânarea în conditiile efectuarii unui viraj.

- Functia eCBS asigura în orice moment distributia optima a fortei de frânare, chiar si în cazul în care motociclistul utilizeaza în mod gresit doar una dintre cele doua frâne sau frâneaza prea puternic.

- Functia de reducere a mersului pe o roata controleaza cuplul motorului, prevenind ridicarea incontrolabila a rotii din fata si asigurând în acelasi timp o accelerare maxima.

- Functia de reducere a ridicarii rotii din spate asigura mentinerea rotii respective pe suprafata carosabilului, reducând forta de frânare maxima la nivelul rotii din fata în cazul deplasarii pe suprafetele cu coeficient mare de frecare. Este mentinuta stabilitatea la rulare, luând în considerare coeficientul de înclinare si acceleratia longitudinala.

Sistemele electronice identifica limitele dinamicii de conducere

Sistemul de control al stabilitatii motocicletei utilizeaza o gama extinsa de senzori pentru a înregistra dinamica de conducere a autovehiculului. Senzorii de roata masoara viteza de rotatie a rotii fata si spate, iar un modul de senzori de inertie calculeaza unghiurile de înclinare ale motocicletei de peste 100 de ori pe secunda. Prin analizarea datelor asigurate de senzori, a diferentei dintre viteza de rotatie a rotilor fata si spate, precum si a altor parametri specifici motocicletelor, cum ar fi dimensiunea si forma pneurilor si locul de amplasare al senzorilor, unitatea de comanda ABS calculeaza limitele fizice ale fortei de frânare pe baza unghiului de înclinare.

Daca sistemul de control al stabilitatii motocicletei detecteaza o situatie în care o roata începe sa se blocheze, unitatea de comanda ABS activeaza modulatorul de presiune din cadrul circuitului de frânare hidraulic. Acest lucru reduce presiunea în sistemul de frânare si sporeste din nou valoarea acesteia într-o fractiune de secunda, rezultatul fiind aplicarea stricta a presiunii necesare pentru a evita blocarea fiecarei roti.

Sistemul Bosch MSC poate salva vietile motociclistilor. Totusi, la fel ca în cazul sistemului ABS, acesta nu poate actiona decât în limitele legilor fizicii. În situatii speciale, se pot produce accidente în cazul în care motociclistii apreciaza gresit situatia din timpul conducerii sau comit erori majore. Cu toate acestea, sistemul sprijina motociclistii în situatiile critice, ajutându-i sa obtina performante mai mari cu motocicletele lor si, în acelasi timp, oferindu-le o siguranta mai mare.

Divizia Automotive Aftermarket (AA) ofera companiilor care activeaza în domeniul auto post-vânzare si service-urilor auto o gama completa de echipamente de diagnoza si service, precum si o gama variata de piese de schimb – de la piese noi si reconditionate la solutii pentru reparare – atât pentru autoturisme, cât si pentru autovehiculele comerciale.

Portofoliul sau include atât produse fabricate de Bosch ca echipamente originale, cât si produse si servicii post-vânzare dezvoltate si fabricate in-house. Peste 11.000 de angajati în 140 de tari si o retea logistica globala asigura distributia a peste 450.000 de repere de piese de schimb la clienti, într-un mod rapid si la timp. Prin domeniul „Diagnostics”, AA ofera tehnologie de testare si aparatura pentru service-urile auto, software de diagnoza, programe de instruire si servicii de informare. În plus, divizia este responsabila si pentru dezvoltarea francizei de service-uri auto „Bosch Service”, una dintre cele mai mari retele de service-uri auto independente la nivel mondial, cu aproximativ 15.000 de francize. De asemenea, AA are peste 500 de parteneri „AutoCrew”.

Pentru mai multe informatii, accesati pagina de internet www.bosch-automotive.com.

Grupul Bosch este un lider global în furnizarea de tehnologii si servicii. În anul fiscal 2011, peste 300.000 de angajati au generat vânzari de 51.500.000.000 Euro, în domeniile tehnologiei auto, tehnologiei industriale, bunurilor de larg consum si echipamentelor pentru constructii. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH si cele peste 350 de filiale si companii regionale din peste 60 de tari. Prin includerea partenerilor comerciali si de service, Bosch este reprezentat în aproximativ 150 de tari. Aceasta retea internationala de dezvoltare, productie si vânzare reprezinta fundatia cresterii continue a companiei. Bosch a cheltuit în 2011 aproximativ 4.200.000.000 Euro pentru cercetare si dezvoltare si a înregistrat peste 4.100 de patente pe plan international. Prin toate produsele si serviciile sale, Bosch sporeste calitatea vietii, oferind solutii care sunt atât inovatoare, cât si utile. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto