10.14.2019 1:37

Intarzierea Programului “Rabla” se simte

Piata auto din Romania resimte in trimestrul I din acest an întarzierea lansarii Programului „Rabla”

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autoturisme si vehicule comerciale au înregistrat în primele 3 luni din acest an o scadere de 6,60% comparativ cu aceasi perioada a anulul 2012.

In interiorul acestei scaderi, remarcam autoturismele, care au un declin al vânzarilor de 6,90%. Situatia nu este diferita de ceea ce se întâmpla pe plan european, unde, pe ansamblul UE, remarcam o scadere importanta a înmatricularilor de autoturisme noi, cu 9,80% comparativ cu aceasi perioada din anul 2012.

Principalele tari ce au înregistrat scaderi peste medie sunt:

- Franta -14,60%

- Germania -12,90%

- Italia – 13%

- Spania -11,50%)

In România, în continuare, vânzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, reprezentand peste 84% din total vanzari în luna martie, cele catre persoanele fizice reprezentând doar 16% din total, înregistrandu-se o scadere fata de luna precedenta de 3%.

In plus, continua sa se manifeste, impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aproximartiv 53.000 unitati la autoturisme si 11.200 la vehicule comerciale, au o crestere de peste 50%, respectiv 12.30% la vehicule comerciale fata de 2012.

Din aceste cifre, rezulta ca la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte 4,7 autoturisme rulate!

Si mai grav este faptul ca 28.730, adica peste 54%, dintre cele rulate sunt mai vechi de 10 ani, adica sunt de peste 2,2 ori mai multe decât autoturisme noi vândute prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si importatorilor autorizati!

Consideram ca aceste cifre sunt de natura sa îngrijoreze atât autoritatile centrale ale statului, care se confrunta în mod evident cu o scadere a încasarilor la bugetul de stat (TVA, taxe si impozite aferente vânzarilor de autoturisme noi), cât si autoritatile locale, populatia din principalele orase ale tarii fiind, în mod cert afectata de cresterea poluarii aerului.

Este de asteptat si analizat în perioada urmatoare, daca si în ce masura “Timbrul de mediu” si “Programul de înnoire a parcului auto” vor contribui la redresarea acestei situatii.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

Aceasta a înregistrat în luna martie o scadere de 2% fata de luna precedenta, ceea ce face ca în primul trimestru al lui 2013 sa avem o crestere totala fata de 2012 de 24,30% (la volum total 107.686 unitati), cifra datorata în exclusivitate productiei de autoturisme +32,7% (volum total 107.684 unitati) dar si o scadere completa a productiei de vehicule comerciale.

Volumele cele mai mari la 3 luni le înregistreaza Dacia Duster (34.194 unitati), urmat de Dacia Sandero (27.301 unitati), Dacia Logan (24.045 unitati) si Ford B-MAX (22.144 unitati).

II. Exportul

La acest capitol înregistram pe primele 3 luni din 2013, o crestere generala de 12%, comparativ cu aceasi perioada din anul trecut, volumul total fiind de 89.709 unitati.

Aceasta crestere se datoreaza în exclusivitate autoturismelor, care înregistreaza un + 19,1%. In ceea ce priveste vehiculele comerciale, în absenta productiei, nu au fost nici volume la export.

Cel mai exportat model în luna martie 2013, a fost Dacia Duster (12.089 unitati), urmat de Sandero (9.389 unitati) si B-MAX (8.560 unitati), ordinea fiind aceeasi si pe total an 2013.

III. Vânzarile

Vânzarile de autovehicule au scazut însa cu 6,60% fata de aceeasi perioada din 2012, autoturismele înregistrând o scadere de 7%.

La autoturisme, pe primul trimestru din 2013 top-ul pe marci este format de Dacia, cu 3.622 unitati vândute (28,10% din total), urmata de Volkswagen (1423 unitati/11,10%), Skoda (1163 unitati/9%), Renault (783 unitati/6,10%), Ford (725 unitati/5,60%), si Hyundai (628 unitati/4,90%).

Pe modele, Dacia Logan ramâne pe primul loc, urmat de Duster, Skoda Octavia, Sandero si Renault Clio.

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, la început de an, doar clasele B (sub-compact), C (compact) si monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu scaderi cuprinse între 5% si 36% !

În functie de tipul de combustibil, remarcam în primul trimestru din 2013 o scadere a vanzarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piata, fata de 61,70% cât se înregistra în aceeasi perioada a anului trecut.

Un alt aspect pe care îl observam este faptul ca pentru 6 din primele zece marci motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vânzari, situatie care se repeta si în cazul analizei pe modele (aici segmentarea este si mai puternica, 4 dintre modele având un procent de peste 80% din vânzarile respectivei marci).

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o scadere ceva mai mica a pietei (-2%), dar si faptul ca primele trei marci (Dacia, Ford si Volkswagen), reprezinta împreuna peste 50% din piata.

Evolutia pietei 2013

Dupa cum mentionam si în analiza de luna trecuta, pe termen scurt (2-3 luni) ea depinde într-o masura importanta de impactul noilor reglementari (Timbrul de mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilitatii amortizarii).

Timbrul de mediu si Programul Rabla, ar trebui sa stimuleze (într-o buna masura) vânzarile catre persoanele fizice, în timp ce limitarea deductibilitatii amortizarii, dimpotriva, sa puna presiune pe vânzarile catre persoanele juridice.

In ceea ce priveste impactul Programului “Rabla”, acesta este controversat, deoarece el prezinta atât elemente de impact pozitiv, dar si negativ. Astfel, impactul favorabil este dat de mecanismul de derulare menit sa elimine tezaurizarea tichetelor si blocarea programului (cum s-a întâmplat anul trecut, iar cel defavorabil, de cuantumul total al beneficiului pentru achizitia unei masini, care este mai mic decât cel anul trecut si de demararea întârziata a programului (efectiv, luna mai/iunie?).

Pe de alta parte, limitarea deductibilitatii amortizarii va afecta în mod cert achizitiile de autovehicule ale persoanelor juridice, fapt ce poate anula, într-o buna masura mult asteptatul impact pozitiv asupra pietei al celorlalte doua initiative (“timbrul de mediu” si „Programul rabla”).

Sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto