05.27.2020 0:00

Infrastructura în România? Totul este pe dos

La capitolul infrastructură România este codaşă, ocupând locul 136 din 139 în clasamentul WEF al competitivităţii. România are cele mai mari preţuri pe kilometru, cele mai mici perioade de garanţie, cele mai lungi termene de execuţie.

Se pare că la noi în ţară totul este pe dos. Iată câteva exemple:

1. La noi s-au construit autostrăzi la câmpie şi picioare de pod prin Ardeal, dar Comarnic-Braşov, Piteşti-Sibiu sau Iaşi-Târgu Mureş nu sunt nici măcar bătute în cuie în vreun fel, deşi se ştie că cel mai scump şi greu de construit e o autostradă care să traverseze munţii şi în mod normal  ar trebui începută mai devreme decât celelalte.

2. Autostrada Bechtel era utilă dacă era începută de la un capăt – porţiunea dintre Braşov şi Făgăraş era comună cu alternativa la “coridorul IV” şi putea fi acum reutilizată. Dar nu s-a lucrat nimic acolo!

3. Problema dintre Bucureşti şi Ploieşti a fost rezolvată în mod complet redundant. Pasajele de la Băneasa şi Otopeni au fluidizat traficul pe DN1 în timp ce simultan era construită autostrada. De la Comarnic mai departe nu s-a întâmplat nimic. Cine pleacă din Bucureşti are la dispoziţie, la început, şase benzi pe sens – trei pe DN şi trei pe autostradă. Numărul tot scade până la o singură bandă după doar 110 Km!

4. Oraşul Bucureşti va fi înconjurat de un inel de autostradă, segmentată în două – Nord şi Sud. Ştiaţi că prioritară e legătura prin Sud, deşi ea leagă doar două autostrăzi existente în loc de trei cât leagă cea din Nord?

5. Maşinile mici sunt obligate să plătească rovinietă, o taxă cu costuri de colectare enorme (în bună parte colectate de UTI), deşi există un sistem de taxare redundant care ţinteşte indirect acelaşi serviciu – acciza. Taxa specială are rost în cazul vehiculelor grele, care strică drumurile disproporţionat cu consumul de carburant (un TIR strică asfalt cât 10000 de Dacii)

6. Când e vorba de politica de transporturi cu Bulgaria, cei de la Bucureşti gândesc cam aşa: să nu mai facem poduri, pentru ca tirurile “turceşti” să treacă cât mai mult prin România şi să ţinem podul de la Giurgiu scump şi stricat, pentru ca românii să nu îşi facă vacanţele la bulgari. De două ori tâmpenie. În primul rând pentru că tirurile în tranzit (presupunând că acoperă avaria drumurilor din taxa de tranzit deşi nu e sigur) aglomerează Valea Oltului până la punctul în care devine astfel impracticabilă şi un handicap pentru economia românească. În al doilea rând, pentru că bulgarii ar avea de făcut mai multe drumuri la Bucureşti după cumpărături decât românii – la nisipuriledeaur.

7. Când e vorba de politica de transporturi cu Ucraina, e o luptă surdă (ucrainenii sunt cam la fel de stupizi) pentru traficul care intră pe Dunăre. Ei ne-au scufundat o navă în canalul Sulina, noi încercăm să mutăm din apă, ei sapă un canal alterantiv printre pelicani, noi cheltuim energie şi bani pe lobby internaţional. Miza? Taxele de tranzit încasate sunt de ordinul a câteva sute de mii de euro pe an.

8. În București a fost construit un pasaj lung de 2 km – Basarab – peste un ciot de cale ferată care se oprește după doar 500 de m,  situație care se rezolva mai elegant și la o fracțiune din cost prin deplasarea gării.

9. Există un proiect pentru metroul către Otopeni, dar nu există unul pentru magistrala Rahova-Colentina, deşi diferenţa de trafic între cele două rute este de peste 1 la 10. Gheorghe Udrişte a recunoscut – întrebat de riscograma – că finanţarea japoneză nu depinde de rută ci că dimpotrivă, ruta a fost indicată în mod expres de partea română. Pe de altă parte, linia de tren de suprafaţă este lângă gardul aeroportului şi ar putea fi reparată şi uşor extinsă, cu doar o mică parte din costul unui metrou subteran.

10. “Modernizarea” căii ferate dintre Bucureşti şi Constanţa a durat cinci ani şi a costat un miliard de euro. Rezultatul? Timpul oficial de parcurs a crescut cu 5 minute, iar cel real s-a dublat!

Sursa: riscograma.ro 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto