11.12.2019 10:56

Importanta schimbului de ulei

Nimic nu e mai important pentru viata vehiculului decat o lubrifiere si o filtrare corespunzatoare a uleiului pentru motor. Se recomanda asadar sa schimbati uleiul la timpul potrivit pentru a asigura o durata mai mare de functionare a motorului si a pieselor conexe. 

Monitorizarea nivelului de ulei si schimbul la timp sunt esentiale. Se recomanda sa notati pe eticheta agatata de capacul de la motor kilometrajul la ultimul schimb de ulei. Verificati nivelul la fiecare al treilea plin de carburant iar daca simtiti miros de carburant in lubrifiantul de pe joja atunci se impune schimbarea acestuia. Intervalul dintre doua schimburi este influentat de performantele tehnice ale uleiului si de caracteristicile motorului.

Se recomanda schimbarea uleiului si in cazul in care autoturismul a stationat o perioada mai indelungata, neatingandu-se rulajul anual. De asemenea, condusul zilnic pe distante mici injumatateste viata uleiului, provocand o diluare a acestuia, o patrundere a unor cantitati mici de carburant din camera de ardere in baia de ulei si aparitia de reziduuri.

Amanarea schimbului de ulei poate duce la cedarea turbinei de supraalimentare. Defectarea turbinei se datoreaza uleiului uzat, unei cantitati prea mici de ulei sau reziduurilor. Turbocompresorul poate sa va ierte multe abuzuri insa nu si uleiul uzat si filtrul colmatat.

La motoarele diesel uleiul se ingroasa din cauza acumularii de funingine, completarea cu ulei proaspat fiind insuficienta.

Diferenta intre un ulei bun si unul de slaba calitate consta in fluiditatea la temeraturi scazute si in capacitatea de ramane vascos la temperaturi ridicate. Folosirea unui ulei cu vascozitate scazuta reduce frecarile din motor si implica un consum scazut de carburant. Nu se recomanda adaugarea de aditivi deoarece uleiurile de calitate sunt deja aditivate. Clasa de vascozitate este redata de cifrele din fata sau de dupa litera W de pe recipient. Cele din fata indica vascozitatea  la temperaturi scazute, iar cele de dupa la temperaturi inalte. Cu cat cifra este mai mica cu atat uleiul este mai fluid.

Insuficienta sau uzura uleiului de motor poate duce in timp la griparea motorului, deoarece un alt rol al acestuia este de raci motorul. 60% din procesul de racire este preluat de motor iar 40 de procente ii revin uleiului, care preia caldura si o disipa prin intermediul baii de ulei.

Pentru a asigura o durata mai mare de functionare a motorului, specialistii recomanda schimbarea filtului de ulei odata cu schimbarea uleiul.

Semnele evidente de alarma in cazul uleiului sunt: aprinderea indicatoarelor de ulei si consumul excesiv de ulei.

Asadar, cand alegeti uleiul trebuie sa aveti in vedere trei lucruri esentiale: tipul de motor (benzina, diesel), mediul in care ruleaza masina (urban, rural, munte, autostrada, etc.) si stilul de conducere (normal, intensiv). Cele mai bune uleiuri sunt cele sintetice, deoarece structura lor moleculara este omogena si uniforma, conferind acestora un coeficient de frictiune mic.

Ana-Maria Suciu

  

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto