08.21.2019 18:03

Este cert: In loc de reviriment, 2012 va fi unul catastrofal pentru piata auto

Dupa volumele de vânzari înregistrate la 9 luni, 2012 este unul pierdut pentru piata auto din România, scaderile fiind generalizate si profunde: productia a acazut cu 4,70%, iar vânzarile de autoturisme noi cu 22%, în special pe segmentul persoanelor fizice (-55% fata de volumul vânzarilor de anul trecut).

Piata a fost sustinuta, în principal, de achizitiile realizate de catre persoanele juridice acestea reprezentând aproximativ 68% din total (fata de doar 56% în 2011), pe fondul blocajului generat de programul “Rabla” si care a afectat, în mod preponderent, segmentul persoanelor fizice (la care saderea vânzarilor a înregistrat un procent de 55%).

In schimb, sunt înfloritoare importurile de autovehicule rulate (crestere fata de 2011 cu 82% la autoturisme si 54% la vehicule comerciale). Practic, la fiecare autoturim nou vândut în România au fost aduse alte doua rulate, dintre acestea din urma, 45% având peste 10 ani.

Este adevarat ca si la nivelul Uniunii Europene, piata sufera o ajustare importanta (de peste 7%), mai severa chiar în tari precum Portugalia, Grecia, Italia si Franta (între – 40% si -14%), dar, dintre toate statele membre ale UE, România a înregistrat cea mai mare scadere a pietei auto din 2007 pâna astazi: peste 70% !.

Analiza sectoriala

Trecând la analiza sectoriala, remarcam evolutii diferite ale productiei, exportului si vânzarilor, dupa cum urmeaza:

I. Productia nationala.

S-au produs în luna septembrie 36.679 autovehicule, ceea ce face ca pe întreaga perioada (ianuarie – septembrie 2012) sa înregistram, comparativ cu perioada similara a anului precedent, o scadere totala de 4,70% (volum total 239.153 unitati). In interiorul acestei cifre, remarcam scaderea mai mica înregistrata de catre autoturisme, care pe primele trei trimeste înregistreaza o scadere de 1,40%, în timp ce vehiculele comerciale usoare marcheaza una mult mai importanta (-43,30%).

II. Exportul.

La acest capitol înregistram o crestere generala de 3,90% comparativ cu aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 233.728 unitati. Aceasta crestere se datoreaza în exclusivitate autoturismelor care înregistreaza un +8% (volum total 223.619 unitati fata de 207.108 în 2011). Vehiculele comerciale în schimb, au înregistrat o scadere de 43,30% la un volum total 10.109 unitati (neschimbat fata de luna precedenta), comparativ cu 17.834 în 2011. In continuare, exportul reprezinta principala sursa de mentinere a productiei (si deci a locurilor de munca), aproximativ 98% din autovehiculele produse în tara fiind livrate pe pietele externe.

Cel mai vândut model la export în luna septembrie a fost în continuare Dacia Duster cu 12.162 unitati, acesta conducând detasat si în topul la 9 luni (103.022 unitati, corespunzator unui procent 46% din numarul total de autoturisme exportate). Acesta este urmat de Ford B-MAX (7.895 în septembrie si un total anual de 8.550 unitati), Dacia Sandero (6.729 unitati în septembrie si un total de 48.250 în 2012) si Dacia Logan (6.615 unitati, respectiv 35.466 pe întreg anul).

III. Vânzarile.

Vânzarile de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat o scadere de peste 19% fata de aceeasi perioada din 2011 (fiind printre cele mai mari din UE), pe un volum total de 64.901 unitati, autoturismele înregistrând o scadere si mai mare, de 22,50%, la un volum de 53.582 unitati.

La autoturisme, in primele 9 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 14.292 unitati vândute (26,60% din total), urmata de Volkswagen (6.038 unitati / 11,20%), Skoda (4.915 unitati / 9,20%), Renault (3.599 unitati / 6,70%), Ford (3.480 unitati / 6,50%) si Hyundai (2.423 unitati / 4,50%).

Pe modele, avem pe primul loc Dacia Logan cu vânzari totale în 2012 de 7.107 unitati vândute, urmat la mare distanta de Dacia Duster cu 3.994 unitati. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (2.611 unitati), urmata de catre Renault Clio si Logan MCV.

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca autoturimele din clasele A-D înregistreaza scaderi semnficative (între -14% si -29%). De asememena, clasa lux consemneaza si ea o scadere importanta (-15%) Singura clasa ramasa pe plus la 9 luni, este clasa E / executive (+28,70%, dar la un volum total de doar 789 unitati).

În functie de tipul de combustibil, se mentine si dupa luna septembrie, trendul de recuperare a pietei pentru motoarele diesel, care dupa 9 luni din 2012, se afla la egalitate aproape perfecta cu cele pe benzina (Diesel 50,2% / Benzina 49,8%). Aceasta situatie se datoreaza faptului ca vânzarile de autoturisme cu motoare diesel au înregistrat o scadere de numai 2,20% comparativ cu cea înregistrata de cele pe benzina, care a fost de -36%.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare acestea au înregistrat în primele 9 luni o scadere 1,20%. Pe marci, primele locuri sunt ocupate de catre Dacia, Ford, Volkswagen, Renault si Fiat, acestea acoperind împreuna peste 68% din totalul pietei.

Concluzii:

Consideram ca situatia dificila în care se gaseste piata auto se datoreaza:

  • derularii defectuoase a Programului „Rabla” (demaraj întârziat, fonduriinsuficiente, întârzieri la plata, comunicare defectuoasa)

 

  • Impactului redus al Taxei pe emisii poluante ca si instrument eficient destimulare a achizitiei de vehicule noi, mai ales prin reducerea acesteia cu 25%comparativ cu anul precedent.

 

Fata de situatia dificila în care se gaseste astazi piata auto, apare în mod evident faptul ca anul 2012 este compromis, o scadere de cca. 20% fata de anul 2011 fiind aproape o certitudine.

Ca urmare, pentru 2013 si anii care vin, trebuie pregatite, înca de pe acum, masuri care sa stimuleze într-o mai mare masura achizitia si detinerea de autovehicule noi cu tehnologie performanta si care corespund cerintelor de mediu ale UE (emisii poluante si de dioxid de carbon cât mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante si nesigure în trafic.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto