08.10.2020 22:44

Cum se atinge calitatea

O echipa de experti de la Audi are sarcina de a face masinile simple, sigure si placute la condus.


Cum se atinge calitatea

O echipa de experti de la Audi are sarcina de a face masinile simple, sigure si placute la condus. Scopul: atingerea maximului calitativ din prima secunda.


Gerhard Mauter tine secretul în mâna. Acesta se afla într-o cutiuta, ceva mai mare decât un cub de zahar. Este cunoscut sub numele de “encoder”, inima dispozitivului de control al MMI.
Acesta permite soferilor sa controleze mai mult decât cele mai importante functii ale masinii, ale sistemului de navigatie si ale sistemului audio.
În lumea auto, este considerat o minune a tehnologiei. În primul rând, fiindca lucreaza logic – vezi salvarea destinatiilor în sistemul de navigare, sau modificarea setarilor suspensiei sau cautarea unui alt post de radio. În al doilea rând, pentru ca persoana aflata la volan are o senzatie unica.
O senzatie greu de descris în cuvinte. Asa cum spune cu mândrie nedisimulata inginerul de dezvoltare tehnologica de la Audi: “Trebuie sa-l atingi si sa-l folosesti, ca sa întelegi acest sentiment.”
Este vorba de sentimentul pe care îl au conducatorii auto ai unui Audi atunci când apasa pe un buton, când deschid un compartiment, închid o portiera  sau fac toate acele manevre de tras, împins, schimbat sau rasucit diverse lucruri într-o masina.

“Sentimentul pe care il ai într-o masina Audi este distinct, confortabil, rafinat si iti confera încredere” explica Mauter.
Ca sa creeze asa ceva, lui si colegilor de breasla i-au trebuit trei ani de munca de cercetare doar pentru modulul de comanda.
Trebuia ca totul sa iasa perfect. Rolul lui Gerhard Mauter este acela de a face un Audi sa fie simtit ca un Audi. Este managerul echipei care se ocupa de sistemele de control tactil.


MECANORECEPTORII


Simtul tactil este folosit de oameni pentru a primi informatii prin receptorii din piele, este cel care îi ajuta pe oameni sa învete limbajul Braille, sa foloseasca tastatura unui computer cu toate cele zece degete sau sa se bucure de un sarut.
Alaturi de buze si de limba, vârfurile degetelor sunt cele mai sensibile organe ale corpului uman.
Ele pot percepe denivelari ale unei suprafete cu dimensiuni mai mici de o sutime de milimetru.
Sub epiderma fiecarui vârf de deget se afla peste 200 de mecanoreceptori, capabili sa sesizeze diferenta de temperatura, de presiune, miscarea si vibratiile. Prin ele ne dam seama cum se simte un mâner de pe portiera unei masini.
Au supletea schimbatorului de viteze. Toate aceste lucruri devin din ce în ce mai importante pentru cumparatori.

Pe lânga factorii standard precum designul, performanta sau sunetul motorului, senzatia la atingere influenteaza deciziile de cumparare.
Pentru  a garanta senzatii placute la atingere, Audi a fost primul constructor care a pus bazele unei echipe haptice (calitatea atingerii) acum zece ani.
Misiunea este aceea de a face ca toate butoanele si comutatoarele sa fie construite din materiale potrivite si asezate în pozitia corecta.
Decizia de a înfiinta o asemenea echipa a dat roade.
În ceea ce priveste ergonomia si calitatea constructiilor, Audi este unul din liderii mondiali.


SENZATIA LA UTILIZARE


Nu este suficient ca un Audi sa iti ofere senzatia “corecta”.
Senzatia la atingere este doar o parte din munca depusa de echipa haptica. “Cel mai important lucru este senzatia pe care o ai când folosesti instrumentele,” explica Jurgen Meurle, seful departamentului ergonomic, departament în care lucreaza si echipa haptica.
“Totul se rezuma la ceea ce simte utilizatorul când roteste un buton oarecare din masina.”
La Audi, senzatia tacticla este importanta si atunci când deschizi usa, când ajustezi un parasolar, când stabilesti pozitia scaunului si chiar atunci când tragi frâna de mâna. Lista continua cu peste o suta de comenzi.
Fiecare dintre ele trebuie sa asigure un raspuns clar atunci când este pusa în functiune. Când capota este deschisa, nu trebuie sa ai nici o îndoiala ca ea este într-adevar deschisa.
Echipa haptica se ocupa si de functionalitate nu doar de forma. Dar cum receptioneaza conducatorul auto raspunsurile comenzilor? “Prin palme si urechi,” spune Mauter.


O persoana care conduce masina are doar trei canale de receptie libere: ochii, urechile si simtul tactil.
Ochii proceseaza deja între 80% si 90% din informatii, deci activitatea lor este supraîncarcata. Mai ramân auzul si simtul tactil. Asa se explica de ce perceptia acustica este atât de importanta pentru echipa haptica.
“Suntem obitnuiti sa asociem sunetelor anumite actiuni. Când apasam un buton, asteptam sa auzim un click” spune Meurle.
Oamenii trebuie sa primeasca raspuns, iar acest lucru trebuie sa aiba loc si în masina. Raspunsul tactil trebuie sa fie întarit si de cel acustic. Un click foarte bine perceptibil, spre exemplu, dar numai la momentul potrivit.
Când auzi un click, atunci actiunea trebuie sa si aiba loc. Daca nu se întâmpla acest lucru, se instaleaza confuzia si distragerea atentiei. Mauter: “Am aflat ca întârzierile mai mari de 80 sau 100 de milisecunde sunt enervante pentru soferi.”
Si sunetul are un rol foarte important. Se lucreaza intens pentru ca sunetele produse electronic, cum ar fi cele de la semnalizator de exemplu, sa para naturale si autentice.
Altfel, ceea ce se aude poate parea ieftin si lipsit de calitate. Si materialele sunt importante. “Daca materialul de suprafata este aluminiul, atunci trebuie sa se simta ca aluminiul la atingere,” explica Meurle.


SENZATII REPRODUCTIBILE


Aceasta este doar teoria. Practic, cei 16 membri ai echipei haptice mai au mult de lucru.
Problema este ca subiectivitatea joaca un rol major în definirea senzatiilor. Iar subiectivitatea este greu de “tradus” pentru liniile industriale de fabricatie. “Aceste perceptii trebuie standardizate,” spune Mauter, seful echipei.
Este foarte mult de lucru. Folosind analiza statistica, chestionare, programe pentru computer si instrumente de masura foarte precise, Mauter si echipa lui calculeaza indici precisi si pregatesc o serie de tabele si diagrame care descriu senzatia data de fiecare comanda.
Telul este acela de a face senzatia reproductibila, pe scurt, de a reduce senzatia Audi la o formula matematica.
Un exemplu este forta necesara pentru a pune în functiune un întrerupator. Graficul forta-distanta de pe biroul lui Mauter descrie o curba usor ascendenta, întrerupta la exact 0,8 mm, momentul în care se executa comutarea.
Daca momentul comutarii este întârziat sau grabit cu doua zecimi de milimetru, soferul percepe comutatorul ca fiind fie prea “scurt” sau prea “lung”, deci comutatorul este necalitativ.
Este definita de asemenea si forta cu care trebuie apasat un buton: cinci newtoni este forta optima pentru o comutare confortabila si placuta. Incredibil, dar exista peste 30 de criterii diferite care definesc “limba” pe care trebuie s-o “vorbeasca” un comutator.


Între timp, echipa de experti au creat un catalog de cerinte foarte stricte ce trebuie îndeplinite nu doar de cercetatorii de la Audi, dar si de fabricantul propriu-zis.
Un comutator primeste unda verde numai dupa ce toate cerintele sunt îndeplinite. Gerhard Mauter si echipa lui supervizeaza totul de la designul initial la procesul de fabricare.
Numai asa aspiratiile unui producator de autoturisme din clasa premium pot deveni realitate. Si numai asa soferii pot simti unicitatea, fiabilitatea, confortul si rafinamentul unui Audi.


INTUITIE


Nimic nu este lasat la voia întâmplarii. Nici macar atunci când este vorba de o portiera. Dispunerea egonomica a comenzilor este vitala pentru a face operarea cât se poate de intuitiva.


Toate comenzile au un lucru în comun. Calitatea. Lasând deoparte faptul ca sunt robuste si placute la atingere, comenzile îti raspund, confirmând faptul ca au fost actionate.


Scaunele, nu-i asa, îti spun daca îti place sau nu sa stai într-o o masina. Ele trebuie sa fie confortabile si placute ochiului, dar trebuie sa treaca si testul tactil.


sursa: Porsche Romania

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto