08.20.2017 11:25

Cresterea poluarii si afectarea sanatatii populatiei

APIA este de parere ca eliminarea Timbrului de Mediu va duce automat la cresterea poluarii produse de catre autovehicule si va afecta sanatatea populatiei, cu precadere in marile orase din Romania!

De la bun început trebuie spus faptul ca Timbrul de Mediu din România nu este, în sine, un concept singular în Uniunea Europeana, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere. Sunt alte 19 state membre ce au o taxa al carei cuantum depinde de unul sau mai multi factori, dintre care cel mai întâlnit este cel al emisiei de dioxid de carbon, foarte similar cu Timbrul de Mediu intalnit la noi in tara.

Curtea de Justitie a UE arata, în deciziile sale, ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor înmatriculari în acest stat membru, dar ca se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa în vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul UE.

Revenind la tema acestei informari de presa (avem în vedere si alte domenii afectate, evocate succint în Comunicatul de presa APIA din data de 24 octombrie), respectiv implicatiile eliminarii Timbrului de Mediu asupra nivelului de poluare, consideram ca trebuie semnalat opiniei publice, dar si decidentilor institutionali, faptul ca dreptul la un mediu sanatos este unul dintre drepturile fundamentale ale cetatenilor României (art. 35 din Constitutia României).

In cele ce urmeaza prezentam câteva date si informatii care demonstreaza faptul ca eliminarea Timbrului de Mediu va avea un impact negativ sever asupra mediului.

1.Emisiile poluante (oxizi de azot – NOx si particule de funingine – PM), care, printre alte surse,provin si de la autovehicule în urma arderii carburantilor fosili, sunt indentificate de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii, ca fiind responsabile pentru o serie deafectiuni, unele foarte severe care pot duce chiar la decese (cancer de plamâni sauinsuficiente cardiovasculare), cu care se confrunta populatia globului.

Numarul deceselor premature datorate emisiilor poluante estimat ca s-ar fi înregistrat înRomania în anul 2012 este de aproximativ 28.000 de persoane (sursa: Agentia Europeana deMediu, Air Quality in Europe, 2015).

2.Nivelul emisiilor poluante de oxizi de azot (NOx) este de 8-11 ori mai mare la autovehiculeleîncadrate în norma de poluare Euro 2 (fabricate pâna în anul 2001), comparativ cu cele Euro 6(obligatorii începând cu 1 septembrie 2015), în timp ce pentru particule (PM), specificemotoarelor diesel, emisiile sunt de 20 ori mai mari pentru cele Euro 2 raportate la cele Euro 6.

Conform acestor date si considerând un parcurs mediu de aproximativ 15.000 km/an/autovehicul, rezulta ca, la un numar de aproximativ 20.000 de autoturisme Euro 2 câte estimam ca se vor importa în România în 2016, vor fi emise în mediul ambiant, aproximativ 30 tone de particule (PM), în timpce, la acelasi numar de autoturisme Euro 6 si numar de kilometri parcursi, nivelul total alemisiilor de particule va fi de doar aproximativ 1,5 tone.

Norma-de-poluare

3. Conform Notei de informare a Comisiei Europene, septembrie 2014, populatia marilor orase din România se confrunta, în prezent, cu un nivel ridicat de poluare, în special în Bucuresti, Brasov si Iasi, fapt pentru care România este în procedura de pre-infringement pentru depasirea nivelului maxim admis de particule în aceste orase.

4. România are deja unul din cele mai îmbatrânite parcuri auto din Europa (aproximativ 13,5 ani), cu peste 1.600.000 de autoturisme a caror vârsta este mai mare de 15 ani (Euro 3, Euro 2, Euro 1). Eliminarea Timbrului de Mediu, va deteriora si mult mult aceasta situatie.

Timbrul de Mediu (în vigoare din martie 2013) a contribuit (este adevarat, într-o masura relativ modesta), la asigurarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate în România (ponderea normelor Euro 4 – Euro 6 fiind, în cele noua luni din 2016, de 75% din total importuri rulate).

Pe de alta parte, trebuie remarcat faptul ca, în niciunul dintre judetele tarii, vârsta medie a autoturismelor importate în 2015, nu a fost superioara vârstei medii a parcului auto national (13,5 ani).

Varsta-automobil

Concluzie:

Eliminarea Timbrului de mediu va duce la:

  • cresterea abrupta a vârstei medii a parcului auto national (România va deveni al doilea „cimitir de masini vechi” al Europei, dupa Polonia) si anularea eforturilor financiare de curatare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul „Rabla” (pentru care s-au cheltuit 2.100.000.000 lei), fapt ce va face ca si numarul automobilelor vechi si cu norma de poluare ridicata sa se regaseasca într-un numar tot mai mare pe drumurile din România.

 

  • Cresterea nivelului de poluare din marile orase (inclusiv datorita cresterii numarului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sanatatii populatiei, ceea ce va presupune în final si alocarea unor resurse banesti superioare pentru tratarea afectiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante.

 

Este, deci, absolut necesara mentinerea Timbrului de Mediu, dar si introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficienta sporita în ceea ce priveste stimularea achizitiei de automobile cât mai putin poluante!

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto