10.22.2019 3:25

Crestere pe piata auto din Romania

Dupa 5 luni din acest an se constata o crestere semnificativa a pietei auto din Romania

Pe ansamblul pietei livrarile totale de autovehicule, atat la autoturisme, cat si la vehicule comerciale, au inregistrat, în primele 5 luni din acest an, o crestere de 18,30% fata de aceeasi perioada din 2014.

In interiorul acesteia cresteri, avem autoturismele cu o crestere putin mai mica de doar 17,90%.

Si pe plan european observam în aceasta prima parte a lui 2015 o evolutie pozitiva a
segmentului de autoturisme, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând cresteri.

Relevant pentru aceasta analiza sunt însa principalele piete din UE:

- Franta: crestere de 3,80%

- Germania: crestere de 3,60%

- Italia: crestere de 15,20%

- UK: crestere de 5,70%

In continuare, vânzarile pe piata auto din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre PJ (persoanele juridice), ponderea acestora din total fiind în primele 5 luni din 2015, de 81%, in scadere, totusi, fata de luna aprilie 2015, cand ponderea PJ era de 88%, principala cauza a acestei scaderi fiind asteptarea generata de lansarea Programului “Rabla”.

In acest sens, ne asteptam ca, în urmatoarele 2-3 luni, aceasta balanta sa se mai echilibreze într-o oarecare masura.

Pe de alta parte, începând cu ultimul trimestru din 2014, remarcam o tendinta de crestere a importurilor de autovehicule rulate, care înregistreaza, în primele 5 luni din 2015, o crestere de 13,80%, comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, într-o scadere usoara fata de luna precedenta a anului 2015, peste 76%, adica aproximativ 70.000 unitati dintre acestea având o vechime de cel putin 8 ani, adica exact vârsta la care vehiculele existente in parcul auto national pot fi casate prin Programul “Rabla”.

Astfel, avem, dupa 5 luni din 2015, un raport de 3,7 la 1 între importurile de autoturisme rulate si vânzarile celor noi, mai mare decât cel care se înregistra dupa perioada similara din 2014.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna mai 2015 s-au produs 34.153 de autovehicule, cu 8,50% mai putine unitati comparativ cu luna precedenta.

Cu acest volum înregistram, pentru primele 5 luni ale anului 2015, o productie totala de 177.643, în crestere cu 0.90% comparativ cu perioada similara a anului trecut.Dintre acestea, 155.904 sunt produse de catre Dacia si 21.739 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-au înregistrat:

- Dacia Duster, din care au fost fabricate 72.100 unitati, cu 8,60% mai mult decât în 2014

- Dacia Logan, 38.611 unitati, cu 13,80% mai putin decât în 2014

- Dacia Sandero, 26.744 unitati, cu 29,40% mai mult decat in 2014

- Ford B-MAX, 21.739 unitati, cu 18,40% mai putin decât în 2014

- Dacia Logan MCV, 18.449 unitati, cu 4,60% mai mult decât în 2014

Logan-MCV
II. Exportul

Cu cele 159.265 unitati exportate în primele 5 luni ale anului 2015, consemnam o scadere totala de 1,20% fata de perioada similara din 2014.

Cel mai exportat model în primele 5 luni din 2015 a fost:

- Dacia Duster: 68.367 unitati

- Dacia Logan: 28.794 unitati

- Dacia Sandero: 22.959 unitati

Dacia-Sandero

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproape 89,60% din productia nationala realizata în primele 5 luni din 2015 a fost exportata, comparativ cu aproximativ 91.60% cât se înregistra anul trecut în aceeasi perioada.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 43.182 unitati vândute în primele 5 luni ale anului 2015, consemnam fata de perioada similara din 2014, o crestere totala importanta, de 18,30%, cifra în interiorul careia avem autoturismele cu +17,90%.

La autoturisme, top-ul pe marci la finele primelor 5 luni din 2015 este condus de catre:

- Dacia, cu 13.290 de unitati, 37,40% din total

- Volkswagen, 3.377 unitati, 9,50% din total

- Skoda, 3.272 unitati, 9,20% din total

- Ford, 2.264 unitati, 6,40% din total

- Renault, 2.200 unitati, 6,20% din total

- Opel, 1.158 unitati, 3,30% din total

Opel

Pe modele, cu cele 6.285 unitati, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în aceste prime 5 luni din 2015, urmat de Dacia Duster, cu 2.727 unitati, Dacia Sandero, cu 2.387 unitati, Skoda Octavia, 1.489 unitati si Dacia Logan MCV, cu 1.159 unitati.

Analizând segmentarea pe clase, observam ca, dupa primele 5 luni ale acestui an, toate clasele consemneaza cresteri, chiar semnificative:

- Clasa MPV +60,40%

- Clasa F +48%

- SUV +30,30%

- Clasa C +20,10%

- Clasa D +16,30%

X5

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care ajunge la 56,50%, in scadere fata de primele 4 luni ale anului 2015 dar usor mai mare decât cea care se înregistra în primele 5 luni ale anului precedent, 56,30%, 8 marci si respectiv 8 modele având o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie, 56,50%.

Honda

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, în primele 5 luni ale acestui an au fost vândute 151 de unitati, din care 7 full-electric, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, când au fost vândute 97 de unitati.

Tesla

In ceea ce priveste norma de poluare a autovehiculelor comercializate, putem observa faptul ca, desi obligativitatea pentru Euro6 este de la 1 septembrie 2015, sunt deja marci care ofera astfel de motorizari.

Mai concret, din totalul modelelor vândute în primele 5 luni din 2015, cca. 15% sunt autoturismele cu motoare Euro6, adica 5.226 unitati, în timp ce, în perioada similara din 2014 acest procent era de numai 3,30%.

O alta analiza de interes specific, ar fi clasificarea în functie de tara de provenienta a autoturismelor. Dupa acest criteriu, situatia se prezinta astfel:

- 35,70% sunt de proveninenta autohtona

- 16,60% sunt import Germania

- 9,90% din Cehia

- 8% din Spania

- 6.90% din Franta

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut în aceste 5 luni din 2015 cu 38,30% fata de aceeasi perioda din 2014, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 9%.

Clio

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto