10.20.2019 8:31

Cea mai buna luna din ultimii 6 ani

Luna iunie 2015: cea mai buna luna a pietei auto din Romania din ultimii 6 ani

Pe ansamblul pietei auto, livrarile totale de autovehicule, atat la autoturisme, cat si la vehicule comerciale, au inregistrat, la jumatatea acestui an o crestere de 17,90% fata de aceeasi perioada din 2014.

In interiorul acestei cresteri, avem autoturismele ce au inregistrat o crestere putin mai mica de doar 16,20%.

• Europa

Si pe plan european observam în aceasta prima parte a anului o evolutie pozitiva a segmentului de autoturisme, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând cresteri.
Relevant pentru aceasta analiza sunt însa principalele piete ale UE:

- Germania: o crestere de 5,20%

- UK: o crestere de 7%

- Franta: o crestere de 6%

- Italia: o crestere de 14,80%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind în primele 6 luni din 2015, de 77%, în scadere totusi, fata de situatia la 5 luni, cand ponderea era de 81%.

Aceasta evolutie se justifica prin impactul Programului “Rabla”, care pe de-o parte a generat o asteptare în piata în primele 4 luni ale anului si ca atare si volume mai mici pe segmentul persoanelor fizice, iar pe de alta parte, genereaza în aceste ultime doua luni volume mai mari în rândul persoanelor fizice.

Pe de alta parte, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, remarcam o tendinta de crestere a importurilor de autoturisme rulate, care înregistreaza, în prima jumatate a anului 2015, o crestere de 14%, comparativ cu perioada similara din 2014, peste 76% adica aproximativ 85.600 unitati, dintre acestea având o vechime de cel putin 8 ani, vârsta la care vehiculele existente în parcul auto national pot fi casate prin Programul “Rabla”.

Astfel, avem, dupa jumatate de an din 2015, un raport de 3,3 la 1 între importurile de autoturisme rulate si vânzarile celor noi, similar cu cel care se înregistra la jumatatea anului 2014.

• Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In luna iunie 2015 s-au produs 34.790 de autovehicule, cu 1,90% mai mult decât în luna precedenta.

Cu acest volum înregistram, la jumatatea anului 2015, o productie totala de 212.433 unitati, în crestere cu 0,90% comparativ cu aceeasi perioada din 2014.

Dintre acestea, 186.107 au fost produse de catre Dacia si 26.326 de catre Ford.

Logan

Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele:

- Dacia Duster, din care au fost fabricate 86.949 unitati, cu 5,10% mai mult decât în 2014

Duster

- Dacia Logan cu 44.641 unitati si cu 8,20% mai putin decât în 2014

- Dacia Sandero cu 33.369 unitati si cu 31% mai mult decat in 2014

- Ford B-MAX cu 26.326 unitati si cu 16,10% mai putin decât în 2014

- Dacia Logan MCV cu 21.148 unitati si cu 5,20% mai putin decât în 2014

MCV

II. Exportul

Cu cele 192.328 unitati exportate în aceasta prima jumatate a anului 2015, consemnam o scadere totala de 0,60% fata de perioada similara din 2014.

Cel mai exportat model în primul semestru din 2015 a fost:

1. Dacia Duster cu 83.615 unitati

2. Dacia Logan cu 33.074 unitati

3. Dacia Sandero cu 29.105 unitati

Sandero

Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ 90% din productia nationala realizata în acest prim semestru din 2015 a fost exportata, comparativ cu aproximativ 92% cât se înregistra anul trecut în aceeasi perioada.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 55.439 unitati vândute în primul semestru al anului 2015, consemnam fata de perioada similara din 2014, o crestere totala importanta, de 17,90%, cifra în interiorul careia avem autoturismele cu +16,20%.

La autoturisme, dupa 6 luni din 2015 top-ul pe marci este condus de catre:

1. Dacia, cu 17.010 de unitati si 37,20% din total

2. Volkswagen, cu 4.355 de unitati si 9,50% din total

3. Skoda, cu 4.056 de unitati si 8,90% din total

4. Renault, cu 2.878 de unitati si 6,30% din total

5. Ford, cu 2.790 de unitati si 6,10% din total

6. Opel, cu 1.607 de unitati si 3,50% din total

Pe modele situatia sta astfel:

1. Dacia Logan este cel mai bine vândut model în prima jumatate a anului 2015: cu 8.061 unitati

2. Dacia Duster: cu 3.469 unitati

3. Dacia Sandero: cu 2.899 unitati

4. Skoda Octavia: cu 1.849 unitati

5. Dacia Logan MCV: cu 1.567 unitati

Dacia

Analizând segmentarea pe clase, observam faptul ca toate clasele consemneaza cresteri, unele chiar semnificative:

- Clasa MPV: crestere de 69%

- Clasa F: crestere de 34,60%

- Clasa SUV: crestere de 28,30%

- Clasa C, care reprezinta aproape jumatate din piata: crestere de 17%

Combustibil

In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa domine piata cu o pondere care, la 6 luni ajunge la 54,90%, in continua scadere ca si pondere de la începutul anului 2015 (în februarie 2014, motorizarile diesel reprezentau 62,80% din piata) si mai mica decat cea din 2014 (55,60%).

In aceste date, observam faptul ca 8 marci si respectiv 8 modele au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (54,9%), vârfurile fiind BMW la marci (93,8%) si Volkswagen Pasat la modele (97%).

Autoturisme hibride sau electrice

In ceea ce priveste autoturismele hibride sau electrice, în primele 6 luni ale acestui an au fost vândute 205 de unitati (din care 16 electrice 100%), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, când au fost vândute 116 unitati (doar 2 fiind electrice).

Norma de poluare

In ceea ce priveste norma de poluare a autoturismelor comercializate, putem observa faptul ca, desi Euro6 devine obligatorie la înmatriculare de la 1 septembrie 2015, sunt marci care deja ofera modele dotate cu astfel de motorizari.

Mai concret, din totalul autoturismelor vândute în primele 6 luni din 2015, aproximativ 16,70% sunt echipate cu motoare Euro6 (7.626 unitati), în timp ce, dupa perioada similara din 2014 acest procent era de numai 3,60% (1.425 unitati).

Tara de provenienta

In ceea ce priveste clasificarea în functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel:

- 35,40% sunt de proveninenta autohtona

- 16,80% sunt import Germania

- 9,70% sunt import Cehia

- 7,80% sunt import Spania

- 7% sunt import Franta

In acest context, vânzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut în aceste 6 luni din 2015 cu 29% fata de aceeasi perioda din 2014, în timp ce vânzarile de autoturisme din import au înregistrat o crestere mult mai mica, respectiv de 10,30%.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto