10.14.2019 21:11

Cea mai buna luna din anul 2013

Piata auto din Romania a avut in luna iulie 2013: cea mai buna luna din ultimul an!

Din luna decembrie 2011 si pana în luna iulie 2013, doar in luna mai 2012 s-au înregistrat mai multe autovehicule vândute de catre operatorii din piata auto.

Totusi, pe ansamblul pietei, livrarile totale de autoturisme si de vehicule comerciale înregistreaza dupa 7 luni din 2013 o scadere de 14% comparativ cu aceeasi perioada din 2012.

In interiorul acestei scaderi, remarcam autoturismele, care au un declin al vânzarilor de 13,20%, scaderea fiind totusi atenuata fata de procentul înregistrat luna trecuta, când acesta era de peste -19%. Si pe plan european se constata o evolutie negativa, principalele tari înregistrând scaderi importante pe ansamblul celor 7 luni de pâna
acum:

- Franta: – 9,70%

- Italia: -9,10%

- Germania: -6,70%)

chiar daca si in aceste tari, în 2013, luna iulie a fost una semnificativ mai buna decât cea de anul trecut.

In continuare, vânzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ce reprezinta 76% din totalul la 7 luni.

Astfel, pe fondul demararii târzii a Programului “Rabla”, dar si a accesului dificil la credite, vânzarile catre persoanele fizice reprezinta la 7 luni doar 24% din total, în crestere totusi fata de primele 6 luni când acest procent era de 19%.

Este însa de remarcat faptul ca în luna iulie, acest raport a fost mult mai echilibrat:

- 47%: persoane fizice

- 53%: persoane juridice

Aceasta situatie se datoreaza faptului ca Programul “Rabla” a început sa functioneze efectiv.

In plus, continua sa se manifeste în piata impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de 128.504 unitati la autoturisme si 25.700 la vehicule comerciale, au o crestere de 44%, respectiv 7% fata de 2012.

Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul, fie el autoturism sau vehicul comercial nou vândut în România, au fost aduse alte 3,6 rulate!

Analiza sectoriala.

I. Productia nationala.

Aceasta a înregistrat în luna iulie 2013 o crestere de 25% fata de luna iunie 2013 si o crestere de 61% fata de luna iulie 2012, ceea ce face ca, dupa 7 luni din 2013, sa avem o crestere totala fata de 2012 de 40,20%, la un volum total 270.064 unitati, cifra datorata în exclusivitate productiei de autoturisme care înregistreaza o crestere de 48,80%, la un volum total 270.050 unitati.

In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 77.406 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat de:

- Dacia Sandero: 76.153 unitati, cu volum dublu fata de 2012

- Dacia Duster: 75.624 unitati

- Dacia Logan: 65.285 unitati

- Ford B-MAX:50.434 unitati

II. Exportul.

Si la acest capitol înregistram la 7 luni o crestere semnificativa în acest an, aceasta fiind, la un volum total de 225.388 unitati, de 17,40% comparativ cu aceeasi perioada din 2012.

Cresterea se datoreaza în exclusivitate autoturismelor, care înregistreaza +23,90%.

Cel mai exportat model în luna iulie, a fost:

- Dacia Sandero: 11.652 unitati

- Dacia Duster: 9.932 unitati

- Ford B-MAX: 7.132 unitati

Pe ansamblul celor 7 luni de pâna acum, pe primul loc este:

1. Dacia Duster: 74.168

2. Dacia Sandero: 72.098

3. Ford B-MAX: 50.444

Ar mai fi de remarcat faptul ca peste 83% din productia nationala a fost exportata, industria auto contribuind astfel în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al României.

III. Vânzarile.

Desi luna iulie înregistreaza cele mai bune volume din ultimul timp, la 7 luni vânzarile de autovehicule înregistreaza o scadere de 14%, la un volum total 42.996 unitati fata de aceeasi perioada din anul trecut.

Inregistrând, în total, doar 36.069 unitati, autoturismele “contribuie” la aceasta situatie cu -13,20%.

La autoturisme, top-ul pe marci la 7 luni din 2013 este format din:

- Dacia: 11.346 unitati vândute si 31,50% din total, avand un plus de  2,20% decât la 6 luni

- Volkswagen: 4.149 unitati vândute si 11,50% din total

- Skoda: 2.769 unitati vândute si 7,70% din total

- Renault: 2.091 unitati vândute si 5,80% din toatl

- Ford: 2.042 unitati vândute si 5,6% din total

- Hyundai: 1.631 unitati vândute si 4,5% din total

Pe modele clasamentul este:

1. Dacia Logan

2. Dacia Duster

3. Dacia Sandero

4. Volkswagen Golf

5. Skoda Octavia

Analizând segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa 7 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse între 8,50% si 44%!

Aici ar fi de remarcat faptul ca modificarea Codului Fiscal – prin care a fost limitata deductibilitatea amortizarii – se dovedeste a fi un factor suplimentar de scadere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scaderi peste media
pietei, scaderi cuprinse intre 31% – 32%.

În functie de tipul de combustibil, se mentine în 2013 cresterea ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 7 luni la 53,70% din piata, fata de 50,30% cât se înregistra în aceeasi perioada a anului trecut.

Este explicabil daca avem în vedere faptul ca volumele autoturismelor diesel au scazut cu doar 7,30%, in timp ce cele pe benzina cu 19,70%, care însa si-a diminuat în luna iulie pierderea pe care o înregistrau la 6 luni, ca urmare a demararii Programului “Rabla”.

Un alt aspect pe care il mentionîm în analizele noastre lunare la acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este mai prezenta în vânzarile unor anumite marci sau modele.

La acest criteriu, pentru patru din primele zece marci, motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vânzari, situate care se mentine si la modele, unde cinci dintre modele înregistreaza un procent de peste 70% motorizare diesel din vânzarile respectivei marci.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare, adica LCV+ minibuse, observam o scadere mai puternica a pietei de 18,10%, dar si faptul ca primele trei marci, adica:

- Dacia

- Ford

- Renault

reprezinta împreuna aproape 50% din piata.

Evolutia pietei 2013.

Dupa cum mentionam si în informarea de luna trecuta, având în vedere faptul ca impactul Programului “Rabla” asupra pietei a început sa se resimta abia la sfârsitul lunii iunie, cand primele tichetele valorice au ajuns la dealeri pentru achizitia unei masini noi, cu un impact destul de puternic, de aproximativ 4.000 de unitati, in luna iulie, o eventuala actualizare a estimarii facute la începutul anului poate fi avuta în vedere doar dupa analiza rezultatelor înregistrate în august 2013.

sursa: APIA 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto