05.25.2020 8:22

Audi R10 TDI – triumf la Sebring

Prima victorie pentru o masina sport Diesel – Audi R10 TDI


Audi R10 TDI obtine pole position la debut

•  Allan McNish a stabilit un nou record al circuitului de la Sebring
•  Marco Werner a reusit locul al doilea în calificari
•  Este primul pole position în istorie pentru un motor diesel


Noul Audi R10 TDI a scris o pagina în cartea de istorie a motorsportului, cu ocazia debutului consemnat la Sebring (SUA): pentru prima data în istorie, o masina propulsata de un motor diesel a obtinut pole position într-o cursa de prototipuri sport.
În calificarile ce au avut loc joi, scotianul Allan McNish a doborât recordul cu peste doua secunde, o performanta impresionanta care evidentiaza potentialul tehnologiei moderne Audi TDI.


Prin faptul ca a stabilit cel de-al doilea timp, Marco Werner a plasat si cel de-al doilea prototip Audi R10 TDI în prima linie a grilei de start, oferind un prim avantaj la startul cursei ce se va da sâmbata, la ora locala 10.43 (ora 17.43 în România).
Din cauza unei probleme la partea electronica, germanul a putut înregistra un singur tur cronometrat, dar a reusit un salt impresionant: de pe ultima pozitie pâna pe a doua cu putin timp înainte de finalul sesiunii de calificari.


Cursa de 12 ore de la Sebring este cea mai prestigioasa întrecere din America, destinata masinilor sport, fiind si etapa de debut a sezonului în American Le Mans Series (ALMS).
Pentru Audi Sport, Sebring 12H reprezinta, înainte de orice altceva, un test oficial pentru curs de 24 ore de la Le Mans, care are loc la 17-18 iunie.
În calificari, Audi R10 TDI s-a dovedit a fi o masina rapida.
Însa marea provocare va însemna supravietuirea de-a lungul celor 12 ore de cursa, pe o pista recunoscuta ca fiind extrem de dura pentru materialul de concurs.


Declaratii dupa calificari


Dr Wolfgang Ullrich (director Audi Motorsport): În calificari, Allan McNish a reusit un impresionant record al pistei cu noul R10 TDI.
Stim ca mai avem mult de lucru înaintea cursei de la Le Mans pentru ca am avut o problema cu un senzor la masina cu numarul 1.
Marco a reusit locul al doilea în ciuda faptului ca a efectuat un singur tur, ceea ce este o performanta. Întreaga echipa a muncit din greu.


Tom Kristensen (Audi R10 TDI #2): În primul rând Audi arata potentialul pe care-l avem l-a dispozitie, gratie modelului Audi R10 TDI. Este nemaipomenit sa avem noua tehnologie diesel în pole la debutul ei.


Allan McNish (Audi R10 TDI #2): Desi calificarile nu înseamna nimic în economia unei curse de 12 ore, este placut sa te afli în pole position la debutul cu Audi R10 TDI si al tehnologiei TDI. Masina a mers fantastic, iar eu am putut rula la maximum înca de la început.

Audi TDI triumfa la Sebring  

•  Prima victorie pentru o masina sport Diesel
•  De pe ultima pozitie la start pe primul loc la finalul cursei
•  Tom Kristensen reuseste un nou record
•  Motorul V12 TDI rescrie istoria motorsportului


Înca de la prima sa aparitie în competitii, noul Audi R10 TDI scrie istoria motorsportului: Dindo Capello (Italia), Tom Kristensen (Danemarca) si Allan McNish (Scotia) au câstigat cursa de 12 ore de la Sebring (SUA), astfel ca au adus prima pentru o masina sport cu motor Diesel.
Gratie celui de-al patrulea succes în cea mai prestigioasa cursa de anduranta din America, Tom Kristensen a devenit pilotul cu cele mai multe victorii în întrecerea desfasurata pe circuitul din Florida, adaugându-si un alt record pe lânga cele sapte titluri obtinute în cursa de 24 ore de la Le Mans.


30 °C la umbra, umiditate mare si o temperatura a asfaltului ce a atins 43°C au îngreunat conditiile de desfasurare, pista din Florida fiind cunoscuta ca una din cele mai provocatoare pentru piloti si pentru masini. Allan McNish a demonstrat potentialul motorului V12 TDI, ce dezvolta 650 CP, prin stabilirea unui nou record al circuitului în calificari.
Întrucât radiatorul a fost înlocuit dupa sesiunea warm-up din cursul diminetii, Dindo Capello a fost obligat sa ia startul, la volanul prototipului R10 TDI cu numarul 2, de pe linia standurilor, astfel ca si-a început cursa de la coada plutonului.


Capello a avut nevoie de numai o jumatate de ora pentru a ajunge de pe locul 35 – ultimul – pâna pe pozitia a doua, chiar în spatele celei de-a doua masini a echipei Audi Sport North America, condusa de Frank Biela.
Imediat dupa scurgerea primelor doua ore, italianul a preluat conducerea, pozitie pe care masina Audi R10 TDI cu numarul 2 a mentinut-o pâna la final. Numai schimbarea filtrului de carburant si doua “nuci” de fixare a rotilor, care se slabisera, au cauzat opriri neprogramate la standuri.


Prototipul Audi R10 TDI cu numarul 1, cel care a detinut primul loc în primele doua ore, nu a reusit sa termine cursa. Masina – al carei echipaj a fost format din Frank Biela (Germania), Emanuele Pirro (Italia) si Marco Werner (Germania) – a fost retrasa cu putin înainte ca întrecerea sa ajunga la finalul primei treimi, din cauza unei supraîncalziri a motorului.


Motivul: La putin timp dupa startul cursei, sistemul de telemetrie al masinii cu numarul 1, cel care transmite datele de la masina la standuri, a încetat sa mai functioneze.
Ca o consecinta, inginerii Audi Sport specializati în motoare nu au mai avut date pentru restul distantei.
În timpul celei de-a patra ore de cursa, Marco Werner a transmis prin legatura radio ca temperatura apei din radiatoare a crescut peste limita, moment în care bolidul R10 TDI – aflat pe locul al doilea în acel moment – a fost chemat la standuri.
Echipa tehnica a descoperit ca radiatoarele erau complet înfundate de cauciuc de la pneuri.
Dupa curatarea radiatoarelor, temperatura a scazut imediat. Chiar si asa, echipa Audi Sport North America a decis, ca o masura de precautie, sa retraga cel de-al doilea prototip R10 TDI, pentru ca motorul a rulat o buna perioada de timp la o temperatura mult peste cea normala.


Declaratii dupa cursa de la Sebring


Prof Dr Martin Winterkorn, presedinte al Consiliului de Administratie AUDI AG: Înca o data, Audi a scris istoria sporturilor cu motor, de data aceasta prin faptul ca a fost primul constructor care a câstigat o cursa de anduranta cu o masina echipata cu motor diesel.
Aceasta confirma eficienta tehnologiei TDI de ultima generatie. Este de remarcat ca acst succes a fost obtinut la chiar prima cursa a noului Audi R10 TDI.
Întreaga echipa de la Audi Sport si cea de Dezvoltare Tehnica au facut o treaba excelenta. Le multumesc tuturor celor care au participat la acest proiect ambitios.


Dr Wolfgang Ullrich (director Audi Motorsport): A fost o cursa foarte grea si de aceea o consideram un test foarte bun pentru Le Mans.
Sa reusesti prima victorie pentru un motor TDI, dupa ce ai obtinut cel dintâi pole position, este fantastic.
Astazi am aratat ceea ce poate noul nostru prototip cu motor Diesel. Le multumesc celor de la Audi Sport si de la Team Joest.
Pe de alta parte, este pacat ca nu am putut aduce la final si cea de-a doua masina. Dar am învatat multe astazi si stim ca mai este un drum lung pâna la Le Mans.


Dindo Capello (Audi R10 TDI #2): Audi a facut înca o data un lucru extraordinar.
Cu aceasta victorie, putem spune ca am scris un capitol important în istoria a motorsportului.
Îmi aminteste de anii în care Audi a început sa participe la raliuri pentru a demonstra ca tractiunea integrala nu este buna numai pentru vehiculele de teren accidentat.
Când Audi a anuntat ca va participa la curse cu un motor Diesel, probabil ca nu multi nu ne-au luat în serios. Dar acum sigur nu vor mai râde.


Tom Kristensen (Audi R10 TDI #2): Si a primit rasplata. Stiu câti oameni au lucrat din greu pentru acest proiect si trebuie sa le multumesc, înspecial mecanicilor.
Ceea ce acestia au facut dupa warm-up a fost o traba serioasa, care nu se putea rezolva într-un timp atât de scurt.
De asemenea, le multumesc colegilor mei, Allan si Dindo, care au pilotat foarte bine. Trecerea liniei de sosire a fost un moment istoric pentru tehnologia Diesel.
Stiu ca Audi are o imagine buna în America. Cu siguranta, si imaginea Audi TDI va fi la fel de buna în SUA.


Allan McNish (Audi R10 TDI #2): Întreaga echipa trebuie sa fie foarte mândra – am creat o mica particica din istoria sportului.
Peste câtiv ani, oamenii vor privi înapoi si vor realiza ca acesta a fost un moment fabulos – nu doar pentru istoria Audi Sport, ci si pentru a motorsportului – pentru ca un motor Diesel a câstigat, în premiera, o cursa internationala. Cu totii am lucrat din greu pentru acest lucru, deci avem toate motivele sa sarbatorim.


sursa: Porsche Romania

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto