12.15.2019 3:49

Atentie la anvelope, iarna nu-i ca vara!

31 martie a fost termenul limita pentru folosirea cauciucurilor de iarna, insa multi soferi nu par sa se inghesuie pentru a le inlocui cu cele de vara, si ignora pericolul. Anvelopele de iarna utilizate la temperaturi de peste 70 de grade C se caracterizeaza printr-o aderenta scazuta, manevrabilitate mai slaba si instabilitate. De asemenea cei care au condus automobile cu anvelope de iarna in plina vara au constatat ca sistemul ABS se activa cand rulau pe o suprafata uscata.

Cel mai comun criteriu de clasificare a anvelopelor pentru automobile este cel in functie de temperatura de utilizare si starea caii de rulare. Dupa acest criteriu avem de-a face cu patru tipuri de anvelope:  de varade iarnaall seasons si all terrain.

Tipul anvelopei poate fi determinat dupa modelul benzii de rulare, care are forme variate.

Profilul unei anvelope de vara  este compus din urmatoarele elemente:

1 – banda centrala (elementul principal, care ajuta la aderenta longitudinala a pneului in timpul accelerarilor sau a franarilor; la contactul cu calea de rulare se deformeaza marind suprafata de contact a pneului);
2 – canalele pe circumferinta pneului (ajuta la evacuarea apei si permit benzii centrale sa se deformeze la contactul cu calea de rulare);
3 – benzi laterale de evacuare a apei (elementele principale care asigura evacuarea apei; participa la asigurarea aderentei anvelopei; sunt prevazute cu canale oblice care permit deformarea la contactul cu solul, reducand astfel incalzirea pneului datorita tensiunilor interne);
4 – canale oblice (ajuta la evacuarea apei de pe anvelopa).

Anvelopele de iarna se deosebesc de cele de vara prin profilul benzii de rulare si prin caracteristicile mecanice. Canalele sunt mai adanci iar densitatea santurilor este mai mare pe circumferinta anvelopei. Sunt prevazute cu caneluri fine care reduc foarte mult distanta de franare pe un carosabil cu zapada sau gheata. Anvelopele de iarna sunt mai flexibile la temperaturi sub 7° C, din care motiv dispun de o aderenta mult mai buna comparativ cu anvelopele de vara utilizate la aceeasi temperatura.

Una din cele mai comune greseli in randul soferilor este faptul de a crede ca marcajul M+S pe o anvelopa inseamna automat ca acea anvelopa este all-season. M+S (mud and snow /noroi si zapada) este o notare standardizata care ne informeaza ca anvelopele ce o poarta ofera aderenta suficienta pe suprafete acoperite cu noroi, zapada si gheata. Notarea M+S (cu variantele M.S., MS, M&S) este prezenta atat pe anvelopele de iarna cat si pe cele all-season.

Anvelopele de iarna mai pot avea, pe langa marcajul M+S, un un fulg de zapada si un simbol alpin (un munte cu trei piscuri). Aceste anvelope imbunatatesc performantele de franare pe zapada cu minim 7% comparativ cu anvelopele conventionale de iarna.

Nu se recomanda utilizarea anvelopelor de iarna in cazul in care temperaturile sunt mult peste 7 grade C. In acest caz performantele de franare sunt mai slabe, iar rodajul gumei este mai mare.

In cazul franarii pe zapada, la o viteza de 50 km/h, distanta de franare a unui automobil echipat cu anvelope de iarna este estimata la cca 35 m, pe cand un automobil cu anvelope de vara opreste dupa 43 m. Deosebirea in metrii poate face diferenta dintre viata si moarte.

Anvelopele all seasons sunt un compromis intre anvelopele de vara si cele de iarna in privinta aderentei. Din considerente de cost se poate opta pentru echiparea unui automobil cu acest tip de anvelope. Retineti totusi ca performantele acestora sunt limitate in ambele situatii climatice.

Destinate rularii pe drumuri accidentate, anvelopele „all terain” au profilul benzii de rulare compus din canale si nervuri mari. Rolul acestora este de a patrunde in calea de rulare, pentru o mai buna aderenta si de a facilita evacuarea noroiului, a sedimentelor sau a zapezii.

Sursa: e-automobile.ro

Ana-Maria Suciu

  

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto