05.24.2019 7:31

Alternatoare: 100 de ani de productie

Compania Bosch aniverseaza 100 de ani de la productia primului alternator cu reglare a tensiunii din lume, destinat autovehiculelor

Anul acesta se împlinesc 100 de ani de când Bosch a lansat primul alternator cu reglare a tensiunii din lume, destinat autovehiculelor.

Desi a fost conceput initial ca o simpla sursa de energie electrica pentru farurile electrice, ulterior acesta a stat la baza electrificarii autovehiculelor. Farurile au fost imediat urmate de numerosi alti consumatori electrici, cum ar fi demarorul electric lansat de Bosch în 1914 si primul dispozitiv electric de actionare a stergatoarelor de parbriz lansat de Bosch în 1926. În prezent, alternatoarele furnizeaza toata energia necesara functionarii unui autovehicul, alimentând numeroasele sisteme electrice care sporesc eficienta acestuia, nivelul de siguranta si confort si reduc impactul asupra mediului înconjurator.

Alternatoarele sunt din ce în ce mai mici, mai robuste si mai puternice”, afirma Ulrich Kirschner, presedintele diviziei Demaroare si Alternatoare din cadrul Bosch, rezumând procesul continuu de dezvoltare a acestora. În timp ce primele alternatoare furnizau o putere redusa de numai 4 A, ultima generatie de alternatoare Bosch – gama Power Density Line pentru autoturisme – este disponibila în patru categorii de putere, între 130 A si 250 A.

1913 – Bosch devine un furnizor de sisteme

Pâna în anul 1913, Bosch a fabricat exclusiv sisteme de aprindere. Concentrarea pe un singur produs era o strategie de afaceri extrem de riscanta. În acelasi timp, piata auto se dezvolta într-un ritm foarte alert. Un numar tot mai mare de autovehicule erau utilizate zilnic, impunându-se astfel necesitatea dezvoltarii unui sistem de iluminat sigur si fiabil. Robert Bosch a profitat de aceasta oportunitate si, în 1913, „sistemul de iluminat Bosch pentru autovehicule” era pregatit sa intre în productia de serie. Pachetul oferit ca solutie pentru montarea ulterioara consta în doua faruri, alternatorul, un acumulator si regulatorul de tensiune. Alternatorul avea un singur rol: sa furnizeze acumulatorului energie electrica, prin care sa se asigure functionarea fiabila a primelor faruri electrice. Acest prim sistem de iluminat a deschis drumul companiei Bosch, care a devenit ulterior un furnizor de sisteme si principalul furnizor de componente auto. Fara masurile de îmbunatatire continua implementate de Bosch în ceea ce priveste eficienta alternatoarelor, alternatoarele moderne ar trebui sa aiba aceeasi greutate cu cea a unui autovehicul de mici dimensiuni pentru a asigura energia electrica necesara sistemelor electrice moderne si numarului mare de consumatori electrici.

Bosch electrifica unitatile de actionare a geamurilor si întregul autovehicul

Pe lânga portofoliul extins de alternatoare pentru autoturisme si autovehiculele comerciale, Bosch ofera numeroase alte dispozitive electrice. Acestea variaza de la dispozitivele de actionare de mici dimensiuni pentru scaune si geamuri pâna la motoarele electrice puternice din dotarea autovehiculelor hibride si electrice. Aceste motoare genereaza energie electrica, fiind utilizate în acelasi timp pentru propulsia autovehiculului. Kirschner este încrezator: „Sistemele electrice de propulsie vor spori si pe viitor nivelurile de eficienta si confort oferite de autovehicule”.

Date importante din istoria Bosch:

1913: Lansarea primului alternator Bosch

Bosch a lansat primul alternator cu reglare a tensiunii din lume, ca parte a „sistemului de iluminat Bosch pentru autovehicule”. Acesta avea un singur rol: sa furnizeze acumulatorului energia electrica prin care sa se asigure functionarea fiabila a primelor faruri electrice. Alternatorul furniza o putere de numai 4 A.

1933: Demarorul-alternator pentru autoturismele de mici dimensiuni si pentru motociclete

Chiar din anii 1930 au fost depuse eforturi sustinute pentru a reduce dimensiunea componentelor auto. De exemplu, Bosch a dezvoltat demarorul-alternator, care combina functiile unui demaror si ale unui alternator într-o singura unitate electrica. Aceasta avea rolul de a porni motorul, dar si de a genera energie electrica în timpul functionarii acestuia.

1959: Generatorul de curent trifazat pentru autobuze: o solutie mai compacta, mai usoara si mai puternica

Generatoarele de curent continuu utilizate pâna în acest punct nu mai puteau face fata cresterii constante a energiei necesare pentru alimentarea unui numar tot mai mare de consumatori electrici din dotarea autovehiculelor. Prin urmare, dezvoltarea generatorului de curent trifazat a reprezentat o evolutie importanta: chiar si la ralanti, acesta putea genera suficienta energie pentru alimentarea consumatorilor electrici si a acumulatorului. Acest lucru a adus imediat avantaje semnificative, în special pentru autobuzele din mediul urban, cu un consum ridicat de energie si cu opriri dese.

1989: Alternatoarele compacte pentru autoturisme: silentioase, usoare si puternice

Printre principalele caracteristici ale gamei de alternatoare compacte Bosch se numarau puterea ridicata, nivelul redus de zgomot si capacitatea de a se adapta solicitarilor ridicate la care era supus sistemul electric al autovehiculului. Pentru aceasta gama de alternatoare a fost utilizat în premiera principiul inovator al racirii interne.

1995: Alternatorul racit cu lichid pentru autoturisme

Alternatorul racit complet cu lichid, care a intrat în productia de serie limitata în 1995, a marcat introducerea unei solutii total independente. Racirea de tip bypass utiliza sistemul de racire a motorului autovehiculului. Noul model de alternator era o solutie cu un nivel de zgomot extrem de redus, capabila sa furnizeze pâna la 150 A la o tensiune de 14 V. Alternatorul avea o durata de viata deosebit de lunga întrucât nu era prevazut cu inele colectoare si cu perii din carbon.

2005: Alternatorul LI-L cu durata de viata extinsa destinat autovehiculelor comerciale

În 2005, Bosch a lansat un alternator deosebit de robust si durabil, destinat  autovehiculelor comerciale. Datorita rulmentilor cu bile de dimensiuni mai mari, scuturilor terminale ranforsate si îmbunatatirilor aduse sistemului perie/inel colector, alternatorul LI-L nu necesita întretinere pâna la 800.000 de kilometri parcursi.

2008: Alternatoarele New Baseline pentru autoturisme: surse puternice de energie pentru autovehiculele low-cost

Bosch a dezvoltat gama New Baseline (NBL) de alternatoare destinata autovehiculelor low-cost de mici dimensiuni, care au, de obicei, un consum mai mic de energie. Alternatoarele NBL reprezinta o optiune economica, fiind în acelasi timp si o solutie robusta si compacta. Disponibile în trei dimensiuni diferite, alternatoarele furnizeaza o putere între 1,0 si 1,8 kW. Cu o eficienta de 66%, acestea contribuie la reducerea la minim a consumului si a emisiilor de CO2.

2009: gama HD pentru autovehiculele comerciale – solutii personalizate cu un design modular

În 2009, Bosch a lansat gama HD de alternatoare, al caror design modular îndeplineste cerintele multiple specifice autovehiculelor comerciale. Furnizând diferite valori de putere, gama HD ofera, de asemenea, o serie de optiuni suplimentare, cum ar fi rezistenta termica ridicata si durata extinsa de viata, care pot fi combinate în functie de necesitati. Acest lucru permite producatorilor de autovehicule comerciale sa aleaga alternatorul perfect adaptat nevoilor sale specifice.

2011: Alternatoarele Efficiency Line pentru autoturisme – deosebit de eficiente în traficul aglomerat

Functiile speciale ale noii game Efficiency Line (EL) se remarca cu adevarat în traficul urban: noua generatie de alternatoare genereaza cu circa 10 la suta mai multa energie pe care o furnizeaza sistemului electric al autovehiculului, chiar si atunci când nu este cuplata nicio treapta de viteza. Întrucât acumulatorul este încarcat mai rapid, disponibilitatea sistemului start-stop este sporita, acesta beneficiind de suficienta energie pentru a reporni motorul urmatoarea data când acesta va fi oprit. Prin îmbunatatirea designului electric si utilizarea noilor diode de înalta eficienta (HED) dezvoltate de Bosch, inginerii au reusit sa atinga un nivel de eficienta a alternatorului de pâna la 76%.

Tehnologie Auto este cel mai mare sector de activitate al Grupului Bosch. În anul fiscal 2012, vânzarile acestuia au fost de 31.100.000.000 Euro sau 59% din cifra de vânzari totala a grupului. Astfel, Grupul Bosch a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori din industria auto. La nivel mondial, aproximativ 177.000 de angajati din sectorul Tehnologiei Auto activeaza în sapte domenii de activitate:

- tehnologii de injectie pentru motoarele cu ardere interna

- componente periferice ale trenului de rulare

- concepte de propulsie alternativa

- sisteme de siguranta activa si pasiva

- functii de asistenta si confort

- sisteme de informare si comunicare la bord

- servicii si tehnologii pentru domeniul aftermarket

Bosch este autorul unor importante inovatii în industria auto, precum gestionarea electronica a motorului, sistemul antiderapare ESP® si tehnologia diesel common-rail.

Grupul Bosch este un lider global în furnizarea de tehnologii si servicii. În anul fiscal 2012, aproape 306.000 de angajati au generat vânzari de 52.500.000.000 Euro. Începând cu anul 2013, grupul Bosch a fost structurat pe patru sectoare de activitate: tehnologie auto, tehnologie industriala, bunuri de larg consum, energie si echipamente pentru constructii. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH si cele aproape 360 de filiale si companii regionale din peste 50 de tari. Prin includerea partenerilor comerciali si de service, Bosch este reprezentat în aproximativ 150 de tari. Aceasta retea internationala de dezvoltare, productie si vânzare reprezinta fundatia cresterii continue a concernului german. Bosch a cheltuit în 2012 peste 4.800.000.000 Euro pentru cercetare si dezvoltare si a înregistrat aproape 4.800 de patente pe plan international. Prin toate produsele si serviciile sale, Bosch sporeste calitatea vietii, oferind solutii care sunt atât inovatoare, cât si utile. În acest fel, compania ofera la nivel mondial „Tehnica pentru o viata”. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto