12.12.2019 18:56

9 luni de evolutie pozitiva

Piata auto din Romania dupa 9 luni a inregistrat o evolutia pozitiva continua

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule, atat la autoturisme, cat si la vehicule comerciale, înregistreaza, dupa 9 luni din 2014, o crestere de 26,80% fata de aceeasi perioada din 2013.

În interiorul acestei cresteri, avem autoturismele cu un plus de 27%.

Si pe plan european se remarca o evolutie pozitiva, principalele tari europene înregistrând cresteri ce consolideaza un trend ascendent pentru 2014, datele dupa 9 luni
fiind:

- Franta: crestere de 2,10%

- Germania: crestere de 2,90%

- Italia: crestere de 3,60%

- Spania: crestere de 17,20%

- Marea Britanie: crestere de 9,10%

In România, în continuare vânzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice:

- 71% – PJ

- 29% – PF

In interiorului acestei valori medii anuale, ar fi de remarcat faptul ca ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut de la 41% in luna mai 2014 la 31% in luna septembrie 2014.

Un alt aspect analizat de catre noi este raportul dintre vehiculele noi si cele rulate.
Remarcam faptul ca, în aceste 9 luni din 2014, înmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu aproximativ 3,90%, adica peste 6.500 unitati, comparativ cu aceeasi perioada din 2013.

Cu toate acestea, volumul lor este de aproximativ 160.000 unitati în 2014, ramâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi, in medie de aproximativ 3 ori mai mare, desi în scadere fata de situatia din 2013, când la 9 luni raportul a fost de 4 masini rulate la una noua.

 

Analiza sectoriala

 

I. Productia nationala

Dupa 9 luni din 2014 consemnam o productie de 287.413 de autovehicule, cu 6,70% mai putin decât în perioada similara din 2013.

Duster

Productia de autovehicule se compune din:

- 244.072 unitati Dacia, adica 85% din total

- 43.336 unitati Ford, adica 15% din total

- 5 unitati produse de catre Roman Brasov

Volumele cele mai mari dupa 9 luni le-au înregistrat:

1. Dacia Duster: 119.443 unitati, din care 17.766 în luna septembrie 2014

2. Dacia Logan: 61.043 unitati, din care 5.472 unitati în septembrie 2014

3. Ford B-MAX: 43.336 unitati, din care 4.781 în septembrie 2014

4. Dacia Sandero: 32.951 unitati

5. Dacia Logan MCV: 30.675 unitati

Dacia-Sandero

 

II. Exportul

Au fost exportate în luna septembrie 2014 un numar de 34.181 unitati, ceea ce face ca dupa 9 luni din 2014 sa consemnam un export total de 266.352 unitati, adica o scadere de 2,10% fata de perioada similara din 2013.

Cel mai exportat model dupa 9 luni din 2014 a fost:

1. Dacia Duster: 114.019 unitati

2. Dacia Logan: 51.179 unitati

3. Ford B-MAX: 43.316 unitati

B-MAX

 

III. Vânzarile

Cu un volum total de 9.128 unitati în luna septembrie 2014, consemnam fata de luna similara a anului trecut o crestere cu aproximativ 12% a vânzarilor, ceea ce face ca, la un volum total de 73.602 unitati dupa 9 luni din 2014, sa se înregistreze o crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 26,80%, situatie datorata în special autoturismelor, care au înregistrat o crestere de 27%:

- crestere de 28,10% pentru autoturismele autohtone

- crestere de 26,50% pentru autoturismele din import

La autoturisme, top-ul pe marci dupa 9 luni din 2014 este condus de catre:

1. Dacia, cu 20.213 unitati vândute, adica 32,90% din total

2. Volkswagen, cu 6.369 unitati vândute, adica 10,40% din total

3. Skoda, cu 5.742 unitati vândute, adica 9,40% din total

4. Ford, cu 4.365 unitati vândute, adica 7,10% din total

5. Renault, cu 4.188 unitati vândute, adica 6,80% din total

6. Opel, cu 2.786 unitati vândute, adica 4,50% din total

In ceea ce priveste top-ul pe modele, pe prima pozitie se afla:

1. Dacia Logan: este cel mai bine vândut model în luna septembrie dar si dupa 9 luni din 2014

2. Dacia Duster

3. Volkswagen Golf

4. Skoda Octavia

5. Dacia Logan MCV

Logan-MCV

Analizând segmentarea pe clase, situatia la 9 luni ne arata faptul ca majoritatea segmentelor (în special cele de volum, respectiv B si C) înregistreaza cresteri importante (peste 30%), scaderi consemnându-se pe segementele cuprinzând autoturisme aflate în gama de pret superioara (Executive –8% si Sport – 38%).

In functie de tipul de combustibil, dupa noua luni din 2014, consemnam o pondere de 55,30% pentru motoarele diesel, în crestere fata de 2013, când aceasta era de 52,90%.

Se mentine numarul de 8 marci si respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste ponderea medie a vânzarilor totale (55,30%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depasesc 75% din vânzarile totale ale respectivulul model.

 

Concluzie

Cu datele înregistrate în luna septembrie 2014, consemnam un numar neîntrerupt de 15 luni consecutive (din iulie 2013) de crestere fata de lunile similare din anul precedent.

Totusi, aceste volume nu înseamna în mod automat si cresterea afacerilor, daca ne uitam si la datele comunicate de catre Institutului National de Statistica.

Conform INS, cresterea cifrei de afaceri în comertul cu autovehicule dupa 8 luni din 2014 era de numai 4,80% fata de aceeasi perioada din 2013 fata de +29% cât a fost cresterea numarului de unitati vândute.

Pe de alta parte, autovehiculele rulate importate continua sa intre în numar important (de trei ori mai mare decât cele noi) în parcul national, în conditiile în care nefiscalizarea comertului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc) ramâne un subiect nerezolvat de ani de zile ?i care favorizeaza, în mod evident, importul de autovehicule rulate în detrimentul celor noi.

Fata de recenta atentionare a Comisie Europene adresata României pentru depasirea limitelor emisiilor poluante în marile orase din tara, reiteram necesitatea unui cadru legal care sa stimuleze în mod real achizitia de autovehicule care încorporeaza tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), orientate catre eficienta si protectia mediului deoarece acestea polueaza mai putin sau deloc, contribuind, totodata si la cresterea gradului de siguranta rutiera.

De asemenea, complementar, sunt necesare masuri eficiente de limitare a evaziunii fiscale din domeniul comertului cu autovehicule rulate. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto