04.25.2017 0:46

80 de ani de la aparitie primelor anvelope de iarna

  • Primele anvelope de iarna pentru autoturisme de pasageri împlinesc 80 de ani de la aparitie

 

  • Acum 80 de ani, compania finlandeza Nokian Tyres a inventat primele anvelope de iarna pentru autoturismele de pasageri

 

Nokian Tyres anunta împlinirea a 80 de ani de la inventarea primelor anvelope de iarna pentru autoturismele de pasageri, ultima generatie de anvelope “Nokian Hakkapeliitta” fiind si astazi produse si vândute.

Inventarea primei anvelope de iarna

Prima anvelopa de iarna numita “Kelirengas” a fost inventata în Finlanda în anul 1934 si a fost folosita doar pentru camioane si autobuze. Doi ani mai târziu, a aparut si versiunea pentru autoturisme de pasageri numita “Nokian Hakkapeliitta”, care a generat o revolutie în siguranta în trafic, în timpul lunilor de iarna. În prezent, peste 700.000.000 de anvelope de iarna ruleaza pe drumurile din întreaga lume, în timp ce în anii 1930 acestea reprezentau o adevarata inovatie.

Cea mai importanta functie a anvelopei originale de iarna a fost adâncimea benzii de rulare a acesteia – la acea vreme, sofatul pe zapada era un obicei obisnuit. Treptat, drumurile au început sa fie întretinute si acoperite cu nisip. Astfel, era important ca anvelopele sa reziste atât pe gheata si zapada moale, cât si pe asfalt curat. De aceea au fost necesare un melanj special si inovatii suplimentare. În 1961 a fost introdusa prima anvelopa cu tinte, numita Kometa-Hakkapeliitta. Aceasta a devenit imediat celebra la nivel global, dupa ce i-a ajutat în mod repetat pe pilotii finlandezi de raliuri sa domine legendarul raliu Monte Carlo în anii 1960. În anii 1970 a fost dezvoltata si introdusa si o versiune fara tinte a anvelopei.

Dezvoltare si succes

În prezent, diferite versiuni ale anvelopelor de iarna sunt dezvoltate pentru piete în functie de nevoile acestora locale, cum ar fi conditiile climatice, starea drumurilor si întretinerea lor pe timp de iarna. Ultima generatie de anvelope Nokian Hakkapeliitta a obtinut în 2013 recordul mondial pentru cea mai rapida masina pe gheata, cu o viteza de 335,713 km/h, pe un lac înghetat.

Recordul a fost stabilit de anvelopa cu tinte Nokian Hakkapeliitta 8 255/35 R20. Datorita optimizarii permanente a tehnologiei, Nokian Tyres a introdus în 2014 un prim prototip de anvelope cu tinte retractabile, permitând soferilor sa foloseasca tintele numai la nevoie. În Europa este disponibila anvelopa nordica fara tinte Nokian Hakkapeliitta R2, potrivita pentru conditii extreme pe drumurile acoperite cu zapada si gheata. Din acest motiv este utilizata în multe tari de catre vehiculele de pasageri ale serviciilor de urgenta. În plus, este prima anvelopa din lume cu indicator A de clasificare a energiei. Anvelopele premium Nokian Tyres se vând cu succes în peste 50 de tari din întreaga lume.

Nokian_Hakkapeliitta_R2_01

Hakkapeliitta – Hakkaapäälle!

Exista mai multe povesti despre istoria numelui Hakkapeliitta. Cavalerii finlandezi care au servit în armata suedeza în secolul al XVII-lea erau numiti Hakkapeliittas. Când atacau, cavalerii rosteau vestitul strigat de lupta “Hakkaapäälle!” (Ucideti-i!). În mod similar, anvelopa de iarna Nokian Hakkapeliitta a înfruntat condi?ii de drum dificile, timp de mai bine de 80 de ani.

NokianTyres_Fastest_on_Ice_2013 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto