11.15.2019 17:23

11 luni de cresteri lunare consecutive

Ne aflam la o luna de consemnarea unui an de cresteri lunare consecutive pe piata auto din Romania

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule, autoturisme si vehicule comerciale, înregistreaza dupa 5 luni din 2014 o crestere de 30,20% fata de aceeasi perioada a lui 2013.

În interiorul acestei cresteri, avem autoturismele cu + 29,80%.

Si pe plan european se remarca o evolutie pozitiva, principalele tari europene înregistrând cresteri ce consolideaza un trend ascendent:

- Franta: + 3%

- Germania: + 3,40%

- Italia: +3,20%

- Spania: + 16,30%

- UK: + 11,60%

In continuare, vânzarile pe piata din România sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice:

- PJ: 75% din volumulul total înregistrat pe primele 5 luni din 2014

- PF: 25% din volumulul total înregistrat pe primele 5 luni din 2014

De remarcat este însa faptul ca pentru luna mai 2014 raportul PF/PJ este mai
echilibrat:

- 41% – PF

- 59% – PJ

Influenta Programului Rabla  in aceasta luna este evidenta.

Un aspect ce merita semnalat, este faptul ca înmatricularile de autoturisme rulate au
scazut cu aproximativ 6% fata de primele 5 luni ale anului 2013.

Cu toate acestea, volumul lor, 81.000 unitati în 2014, ramâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi aproximativ 3,3 ori mai mare, desi în scadere fata de situatia din 2013, când au fost 4,3 autoturisme rulate la unul nou.

Analiza sectoriala

I. Productia nationala

In primele 5 luni s-au produs 176.124 de autovehicule, cu 6,70% mai putine decât în perioada similara din 2013.

- Dacia: 149.489 unitati, adica 85% din productie

- Ford: 26.631  unitati, adica 15% din productie

- Roman: 4 unitati

B-MAX

Volumele cele mai mari le-au înregistrat:

- Dacia Duster: 66.407 unitati

- Dacia Logan: 44.779 unitati

- Ford B-MAX: 26.631 unitati

- Dacia Sandero: 20.673 unitati

- Dacia Logan MCV: 17.630 unitati

Logan-mcv

La acest capitol, este de remarcat faptul ca, conform datelor preliminare primite de la OICA, România ocupa dupa primele 3 luni din 2014, un onorant loc 8 în Uniunea Europeana în ceea ce priveste productia de autoturisme.

II. Exportul

Au fost exportate în luna mai 2014 un numar de 30.708 unitati, ceea ce face ca dupa 5 luni din 2014 sa consemnam un volum total de 161.255 unitati exportate, adica o crestere de 1,60% fata de perioada similara din 2013.

Cel mai exportat model în luna mai 2014 a fost:

Duster

- Dacia Duster: 15.433 unitati

- Ford B-MAX: 4.380 unitati

- Dacia Logan MCV: 4.018 unitati

In ceea ce priveste analiza pe ansamblul primelor 5 luni top-ul este condus de:

- Dacia Duster: 62.234 unitati

- Dacia Logan: 38.114 unitati

- Ford B-MAX: 26.614 unitati

Logan

Ar mai fi de remarcat faptul ca Dacia este, în continuare, performera pietei europene, aceasta înregistrând pe ansamblul Statelor Membre ale UE, cea mai mare crestere la 5 luni, respectiv 37%, cu o crestere de 25% în luna mai 2014.

III. Vânzarile

Cu un volum total de 9.502 unitati vândute în luna mai, consemnam fata de luna aprilie 2014 o crestere de 18%, ceea ce face ca dupa 5 luni din 2014 sa se înregistreze o crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 30,20%, situatie datorata în special autoturismelor, care au înregistrat +29,80%:

- crestere de 53,20% la autoturismele autohtone

- crestere de 21,70% la autoturismele din import

La autoturisme, top-ul pe marci dupa 5 luni din 2014 este condus de catre:

- Dacia: 9.832 unitati vândute adica 32,60% din total

- Volkswagen: 2.995 unitati vândute adica 9.90% din total

- Skoda: 2.816 unitati vândute adica 9,30% din total

- Ford: 2.066 unitati vândute adica 6,80% din total

- Renault: 1.920 unitati vândute adica 6,40% din total

- Opel: 1.221 unitati vândute adica 4% din total

opel-corsa

Pe modele prima pozitie este ocupata de:

1. Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna mai dar si dupa 5
luni din 2014

2. Dacia Sandero

3. Dacia Duster

4. Skoda Octavia

5. Volkswagen Golf

Volkswagen-Golf

Analizând segmentarea pe clase, observam faptul ca dupa cinci luni din 2014, majoritatea segmentelor înregistreaza cresteri importante, în special pe segmentele de volum:

- segmentul B: +53%

- segmentul C: +41%

- segmentul SUV: +3,90%

scaderi consemnându-se pe segementele cu volume reduse, precum:

- segmentul Executive: – 11%

- segmentul Monovolum: – 24%

- segmentul Sport: – 43%

In functie de tipul de combustibil, cresterea vânzarilor de autoturisme cu motoare diesel la 5 luni se reduce fata de situatia pe care o consemnam la 4 luni, ponderea acestora ajungând dupa 5 luni din 2014 la 56,30%, fata de 59,30% cât era la 4 luni, fiind de asemenea, inferioara si ponderii pe care acestea o aveau dupa perioada similara din 2013 adica 57,60%, 8 marci si respectiv 8 modele din primele 10 având o pondere a vânzarilor cu motorizari diesel peste ponderea medie înregistrata dupa 5 luni.

Concluzie

Cu datele înregistrate în luna mai 2014, consemnam un numar de 11 luni consecutive de crestere fata de lunile similare din anul precedent.

Chiar daca aceste volume cuprind, din analiza majoritatii jucatorilor din piata si volume ce fac obiectul comertului intracomunitar, ele arata totusi o consolidare a evolutiei pozitive din ultima perioada remarcata inclusiv la nivel european.

Desi datele sunt pozitive, în piata exista însa un optimism moderat, cresterea volumelor raportate fiind datorata si unor activitati de comert în special în spatiul UE.

Pe de alta parte, este de asteptat ca efectul pozitiv al Programului Rabla sa scada în intensitate odata cu trecerea timpului, ceea ce poate duce si la scaderea volumelor, efectul de substitutie al programului fiind unul real pentru unele modele.

Ca urmare a evolutiei de pâna acum, dar luând în considerare si factorii care activeaza în piata pe termen scurt, apreciem ca putem mensine estimarea facuta pentru anul 2014, respectiv o crestere de aproximativ 4-5% pe ansamblul pietei auto, fiind de asteptat ca aceasta sa fie mai importanta pe segmentul vehiculelor comerciale (usoare si grele).

Asa cum s-a mai afirmat cu multe alte ocazii, pentru a avea însa o evolutie constant pozitiva, dar si predictibila într-o oarecare masura, piata are nevoie de masuri privind fiscalizarea comertului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc), sanctionarea modificarii kilometrajului, ori a circulatiei autovehiculelor înmatriculate în alte state.

Pe de alta parte, este nevoie si de un cadru legal care sa stimuleze achizitia de autovehicule care încorporeaza tehnologie avansata si sunt mai putin poluante:

- electrice

- hibride

- autovehicule ce folosesc combustibili alternativi

Mentiune:

In vederea realizarii unei estimari cat mai documentate a evolutiei pietei auto, APIA deruleaza un studiu privind intentia de achizitie a autoturism nou, chestionarul fiind disponibil pe site-ul APIA

sursa: www.apia.ro 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Newsletter-ul AutoBusiness iti aduce:

  • Cele mai noi stiri din domeniul auto
  • Cele mai bune oferte
  • Cele mai interesante evenimente auto